اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- خاستگاه و نحوه شكل گيري روابط عمومي در شركت نفت و استان خوزستان را شرح دهيد؟
با رونق يافتن كار شركت نفت در ايران پاي روابط عمومي مدرن به اين سازمان باز شد و نخستين واحد روابط عمومي ايران، در سال 1330 توسط دكتر حميد نطقي درشركت نفت(آبادان) راه اندازي شد. تا پيش از ملي شدن صنعت نفت برخي از وظايف روابط عمومي كه عمدتاً جلب همكاري رسانه ها در تهران و ارتباط با مقامات دولتي، سران عشاير و مردم در مناطق نفت خيز بود، توسط افرادي كه بيشتر خبرنگاران حرفه اي و يا نويسندگان برجسته بودند، سامان مي يافت.
در دوره كنسرسيوم و با انتقال مركزيت مناطق به اهواز، كار روابط عمومي در جنوب كه وظيفه اصلي آن تسهيل در ارتباطات برون سازماني و كاهش مشكلات شركت با صاحبان اراضي مورد نياز براي توسعه و احياناً معارضين و متصرفين املاك شركت بود ، به نوعي با وظايف امور حقوقي و حراست در هم آميخت تا جايي كه در برهه اي از زمان، اين 3 اداره را به صورت يكجا "روابط" ناميده و يك نفر در رأس آن گماشته شد.
در تمام اين سال ها فعاليت هاي تبليغاتي و رسانه اي شركت نيز رونق خاص خود را داشت؛ انتشار بولتن ها و نشريات ادواري، ديدارهاي برنامه ريزي شده مطبوعات، فعاليت هاي صوتي و تصويري و توليد فيلم هايي به زبان فارسي و انگليسي به همراه انتشار منظم گزارش عملكرد شركت در بخش توليد و خدمات غير صنعتي از عمده ترين فعاليتها بوده است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي و خروج خارجيان از كشور، بخش برون سازماني روابط عمومي كه تحت عنوان (گيزن) مشغول به فعاليت هاي ويژه حقوقي و رفع موانع توسعه و تأسيس كارخانجات و همچنين رايزني براي رفع مشكلات برون سازماني بود با اداره انتشارات و روابط درون سازماني ادغام و متناسب با نياز آن دوره به حوزه فعاليت هاي خود در بخش هاي مختلف تبليغاتي، توسعه داد.
وقوع جنگ تحميلي و ورود انقلاب به شرايط دشوار تهديد خارجي و جنگ از يكسو ، تحريم اقتصادي و تحركات گروه هاي سياسي و ضدانقلاب از سوي ديگر، روابط عمومي مناطق نفت خيز را كه در اين زمان به عنوان"روابط عمومي و ارشاد" شناخته مي شد ، به سوي فعاليت هاي فرهنگي و تبليغات غير تجاري سوق داد؛ اما بخش روابط برون سازماني كه آن زمان نيز تحت عنوان "روابط اداري"شناخته مي شد، همچنان در زمينه رفع موانع توليد و تسهيل در اجراي طرح هاي عملياتي فعال بود.
در اين برهه واحد سمعي و بصري به ثبت و ضبط تصاوير صحنه هاي بمباران و بازسازي تأسيسات و انباشت تصاوير ويديويي مشغول بود و در كنار آن به نمايش دوره اي فيلم هاي سينمايي در كمپ هاي اقماري نيز اهتمام داشت.
روابط اجتماعي به ساماندهي امور اردوهاي زيارتي و اعزام خانواده ها به شهرها و اماكن مقدس و تفريحي مشغول بود و روي هم رفته به انجام تمام امور ارجاعي از سوي مديريت، جامه ي عمل پوشانده بود، در اين راستا به تصميمات فوري و اجراي امور برنامه ريزي نشده از قبيل خريد هدايا براي ميهمانان گرفته تا استقبال و بدرقه مقامات و شخصيت هاي اعزامي به مناطق، همه به عهده اين بخش از روابط عمومي بود.
ساير شعبه ها و دفاتر روابط عمومي نيز كپي هاي برابر با اصل حوزه ستادي بودند؛ (به جز روابط عمومي مسستقر در اهواز كه در ساختمان روابط عمومي مناطق نفت خيز جنوب مستقر بود وصرفاً به انجام فعاليت هاي برون سازماني مي پرداخت)، روابط عمومي مسجدسليمان به كار پاسخگويي به سيل فزاينده استعلام ها و صدور مجوزهاي غيرقانوني احداث بنا در مجاورت تأسيسات و تلاش بي نتيجه براي حفظ حريم لوله ها و كارخانه ها و تصرف منازل شركتي توسط نهادها و سازمانها درگير بود.
در آغاجاري مسايل مربوط به جنگ و رسيدگي به امور جنگ زدگان و كمك هاي امدادي به جبهه ها و بازهم رسيدگي به مسايل برون سازماني در اولويت بوده و بالاخره در گچساران و خارگ نيز همه كارها تحت تأثير شرايط جنگي و بمباران تأسيسات، اعزام نيرو و فعاليتهاي مرتبط با بسيج بود.
پايان جنگ تحميلي عملاً سرآغاز فصلي نوين در توسعه و تكامل نهاد روابط عمومي ايراني است. طي حدود 10 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين بخش از سازمان ها به ضرورت شرايط ناهموار اجتماعي ، ناچار به اجراي فعاليت هاي وسيع اجتماعي و تبليغاتي در راستاي استقرار نظام جمهوري اسلامي و خنثي كردن تبليغات و شيطنت هاي ضدانقلاب بودند و اكنون با آغاز دوره توسعه با انبوهي از وظايف مديريتي مرتبط با فعاليت هاي توليدي و اقتصادي مواجه مي شوند. بنابراين طبيعي خواهد بود كه تغييراتي در نحوه تعامل و عملكرد روابط عمومي ها رخ داده و اين نهاد به بازآرايي ساختار خود توجه ويژه اي به خرج دهد.
كمي در مورد تاريخچه شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب توضيح دهيد؟
سحرگاه پنجم خرداد 1287 خورشيدي، سرآغاز كار صنعت نفت در خاورميانه رقم خورد. از آن زمان تاكنون مناطق نفت خيز جنوب به عنوان زادگاه صنعت نفت ايران، كانون تحول و توسعه فناوريهاي جديد به منظور استخراج و توليد نفت و گاز بوده كه اين تحولات پس از پيروزي انقلاب اسلامي و خلع يد از پيمانكاران و كارشناسان خارجي بسيار برجسته تر گرديده است. مناطق نفتخيز تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي توسط دو شركت خاص خدمات نفت ايران مشهور به اسكو (OSCO) و شركت خدمات غيرصنعتي اداره ميشد. پس از انقلاب و آغاز جنگ تحميلي مديريت مناطق نفتخيز در شركت ملي نفت ايران تشكيل شد و راهبري عمليات توليد از اين مناطق را بر عهده گرفت. اين مديريت پس از جنگ تحميلي به مديريت توليد مناطق خشكي تغيير نام داد و حوزه فعاليت آن كل كشور را در بر گرفت. سرانجام در سال 1379 با توجه به سياستها و برنامههاي وزارت نفت مبني بر ايجاد تغيير و تحول در نحوه اداره فعاليتها، ساختار سازماني مناطق نفتخيز جنوب مورد بازنگري قرار گرفت و شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب شامل يك ستاد مركزي و نه شركت فرعي كه (5 شركت بهره برداري نفت و گاز و 4 شركت خدماتي و تخصصي)، شكل گرفت.
شروع سال 1383 در مناطق نفت خيز جنوب با اعمال بخش ديگري از تغييرات ساختاري همراه بود، در اين سال با هدف ايجاد بنگاه هاي اقتصادي و تفكيك وظايف مرتبط با حاكميت و راهبري از امور تصدي گري و اجرايي، چهار شركت خدماتي- تخصصي با تجديد نظر در بخش هايي از مديريت ها و ادارات ستادي مناطق نفت خيز جنوب، شامل شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب، شركت پيرا حفاري ايران، شركت خدمات ترابري و پشتيباني نفت و شركت خدمات رفاهي نفت، تشكيل شد كه پس از تغيرات مجدد از سال 1393 تا پايان سال 1395 با توجه به سياستهاي متمركز شركت ملي نفت ايران اين 4 شركت منحل و با 4 مديريت مشتمل از مديريت تعميرات تجهيزات صنعتي و ماشين آلات فرآيندي، مديريت تعمير، تكميل و خدمات فني چاه ها، مديريت خدمات ترابري و پشتيباني و مديريت عمليات غير صنعتي از ابتداي سال 1396 در زير مجموعه ستاد مناطق نفت خيز جنوب شروع به فعاليت نمودند.
اين شركت با بيش از 45 ميدان هيدروكربوري بزرگ و كوچك در گستره اي افزون بر 400 هزار كيلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز كشور را توليد ميكند. در اين قلمرو وسيع نفتي ميدان هاي بزرگي همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاري،كرنج و پارسي و بي بي حكيمه قرار دارند.
روابط عمومي در مناطق نفت خيز جتوب داراي چه ساختاري است؟
اگرچه نخستين واحد روابط عمومي ايران، سال 1330 به همت پروفسور نطقي در شركت ملي نفت (آبادان) راه اندازي شد، اما زمينه ها و مقدمات اين كار در قالب فعاليت هاي برون سازماني در مناطق نفت خيز و در شهر مسجدسليمان از همان سال هاي اوليه كشف نفت آغاز شده بود. وظيفه روابط عمومي در دهه هاي نخست اكتشاف نفت عمدتاً تسهيل در ارتباطات برون سازماني و كاهش مشكلات شركت با صاحبان اراضي مورد نياز براي توسعه و احياناً رفع اختلاف با معارضين و متصرفين املاك شركت بوده كه به سبب سيطره اين گونه چالش ها، همواره اداره روابط عمومي با بخش هاي حقوقي و حراست شركت درهم آميخته و فعاليت هاي انتشاراتي، رسانه اي و آنچه امروز جرء اصلي و ذات روابط عمومي ها مي باشد كه در بخش هاي ديگر با عنوان اداره انتشارات به سامان مي رسيد. پس از ملي شدن صنعت نفت و در دوره كنسرسيوم كه مركزيت مناطق نفت خيز به تدريج از آبادان به اهواز منتقل شد، اداره روابط عمومي با عنوان (Head of External Relations & Security) نيز يكي از سازمان هاي ستادي زير مجموعه مديرعامل بود كه همچنان، وظايف مشخص و گاه پيش بيني نشده اي را در حوزه ارتباطات، امور حقوقي و حفاظت به انجام مي رساند.
با پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و در پي آن خروج خارجيان، بخش برون سازماني روابط عمومي (Liaison) كه تا اين زمان مشغول رايزني و فعاليت هاي ويژه حقوقي براي رفع مشكلات فراروي توسعهئ بود، با اداره انتشارات و روابط عمومي درهم آميخت و متناسب با نياز آن دوره ، به فعاليت هاي تبليغاتي توسعه داد. با اين وجود نوع كار و چالش هاي صنعت نفت در مناطق نفت خيز ببه گونه اي بود كه سيطره فعاليت هاي اداري همچنان بر روابط عمومي سايه افكنده بود ما به هر روي جدا شدن دو بخش حقوقي و حفاظت يا همان حراست از روابط عمومي را بايد نخستين گام براي توسعه فعاليت هاي حرفه اي روابط عمومي در مناطق نفت خيز جنوب برشمرد.
وقوع جنگ تحميلي و ورود كشور به شرايط دشوار رزم و تهديدهاي خارجي از يك سو و تحريم و تحركات گروهك هاي ضدانقلاب از سوي ديگر در داخل و خارج از كشور ، اين بخش از سازمان را كه در اين زمان با عنوان روابط عمومي و ارشاد شناخته مي شد، به سوي فعاليت هاي فرهنگي و تبليغات غير تجاري سوق داد.
بدين ترتيب پايان جنگ تحميلي سرآغاز فصلي نوين در توسعه و تكامل نهاد روابط عمومي در صنعت نفت است؛ طي حدود 10 سال پس از انقلاب اسلامي ، اين اداره بنا به ضرورت شرايط اجتماعي ، اقتصادي و درگيري كشور با بحران هاي ناشي از جنگ، اجراي فعاتليت هاي وسيع تبليغاتي در راستاي حفظ ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و هشت سال سال دفاع مقدس و خنثي نمودن تبليغات و شيطنت هاي ضدانقلاب را در دستور كار داشت؛ هم اينك با آغاز دروه بازسازي و ورود كشور به مقطع توسعه فرهنگ سازماني، ارائه تصويري جذاب از شركت با هدف جذب و نگهداشت نخبگان در داخل و تسهيل كار شركت در محيط پيرامون ، فراهم نمودن زمينه تعامل بيشتر با كاركنان، نخبگان و بخش هاي تأثيرگذار جامعه در راستاي اطلاع رساني و اطلاع يابي و روي هم رفته گشودن درهاي اين سازمان به روي مخاطبان و علاقمندان ، بخش هاي مهم مأموريت جديد و راهبردي روابط عمومي بوده است.
روابط عمومي شركت از چه بخشهايي تشكيل شده است؟
روابط عمومي مناطق نفت خيز جنوب يكي از ادارات ستادي اين شركت است كه در كنار اداراتي همچون امور حقوقي و قراردادها ، فاوا، پژوهش و فناوري، گزينش، مهندسي ساختار و بهرهوري و حراست، به طور مستقيم زيرنظر مديرعامل انجام وظيفه مينمايد.
برنامهريزي و راهبري كليه فعاليتهاي روابط عمومي و حضور در جلسات اداري و فرهنگي استان، جلسات داخلي و هيئت مديره به منظور اطلاع رساني و كنترل و نظارت بر حسن انجام صحيح فعاليت بخشهاي مختلف روابط عمومي از وظايف مهم رئيس روابط عمومي است.
رئيس روابط عمومي به عنوان نماينده مديرعامل در امور هماهنگي ميان روابط عمومي هاي شركتهاي تابع و شركت هاي خارج از سازمان به همراه ارتباطات برونسازماني و فراهم نمودن ساز و كارهاي ارتباطي ميان شركتهاي تابع، اعلام سياستهاي ابلاغي از سوي روابط عمومي شركت ملي نفت ايران و وزارت نفت نقش راهبري و سياستگذاري دارد. همچنين مسئوليت نظارت بر تنظيم و انتشار اخبار و راهبري پايگاه اطلاع رساني شركت از ديگر وظايف رئيس روابط عمومي ميباشد.
تاكنون فعاليتهاي شاخص روابط عمومي چه بوده است؟
واحد هاي اصلي روابط عمومي بر اساس آخرين نمودار سازماني شامل 1.واحد انتشارات، تبليغات و امور رسانه، 2. واحد روابط اجتماعي، 3.واحد روابط اداري، و 4.واحد امور اداري و تداركات، مي باشند كه رؤساي هر يك از اين واحد ها نيز مستقيماً زير نظر رئيس روابط عمومي انجام وظيفه مي نمايند. بخشي از وظايف و فعاليت هاي هريك از اين واحد ها به طور مختصر به شرح زير آمده است.
خاطرنشان مي شود كه نمودار سازماني فعلي روابط عمومي در حال بازبيني و ايجاد تغييرات مؤثر سازماني بر اساس سياست هاي جديد وزارت نفت و در راستاي بهبود شرايط فعلي سازمان مي باشد كه در همين خصوص كارشناسان روابط عمومي و كارشناسان ساختار و بهره وري شركت در حال انجام اين امر مي باشند.
واحد انتشارات، تبليغات و امور رسانه به عنوان يكي از اركان اصلي روابط عمومي، وظيفه برنامهريزي و نظارت برتمامي فعاليت هاي مطالعاتي، پژوهش هاي روابط عمومي، آمار و گزارشات، امور چاپ و نشر، اطلاعرساني، تبليغات محيطي، برگزاري نمايشگاههاي فني، تخصصي و عمومي (مورد نياز شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و شركت هاي تابع)، فيلمبرداري، عكاسي ، تهيه، تدوين و انتشار كتاب، كتابچه، پوستر، لوح فشرده، كاتالوگ، بروشور و جزوات فني و مهندسي به همراه ساخت تنديس و تابلوهاي تبليغاتي و سردر و همچنين تهيه و تنظيم گزارش هاي عملكرد و گزارش پروژهها و آرشيو اسناد و تجهيزات را به عهده دارد؛ در اين بين برنامهريزي و نظارت بر اجراي سياستهاي اعلام شده ي سازمان در خصوص راهبردهاي تبليغاتي با هدف معرفي توانمندي هاي شركت در بخشهاي فني و توليدي در زمره وظايف محوري انتشارات و تبليغات است. راهبري بخشهاي مطالعات و انتشارات، امور اطلاعات و رسانهها، سمعي و بصري، تبليغات و امور نمايشگاه ها و همچنين نظارت بر تمامي پروژههاي انتشاراتي، نمايشگاهي و توليدات چند رسانه اي به همراه ارتباط با اصحاب رسانه و هماهنگي با سازمانها و نهادهاي دولتي و غيردولتي جهت اخذ اطلاعات روزآمد نمايشگاهي، تبليغاتي و انتشاراتي با استفاده از فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات از ديگر وظايف اين بخش از سازمان روابط عمومي است.
از فعاليت هاي ديگر اين واحد كه به بخش مطالعات، آمار و گزارش ها مربوط مي شود شامل تحقيق، گردآوري، تنظيم و بايگاني آخرين اطلاعات و آمار مربوط به نيروي انساني، امكانات رفاهي و فعاليت هاي توليدي و خدماتي شركت ملي مناطق جنوب به همراه ايفاي تعهد در قبال مسئوليت هاي اجتماعي شركت، به منظور انعكاس و انتشار اطلاعات دريافتي در وسايل ارتباط جمعي براي تنوير افكار عمومي مي باشد كه از وظايف مهم اين بخش است. تهيه نمودارها، تجزيه و تحليل آمار و اطلاعات جمعآوري شده از ادارات ستادي و عملياتي و شركتهاي تابع و دستهبندي براي درج آن در سايت اينترنتي يا رسانههاي جمعي، و همچنين سرپرستي پروژه استقرار سيستم مديريت كيفيت iso9001-2000 در روابط عمومي از ديگر وظايف اين بخش مي باشد.
بخش روابط اجتماعي يكي ديگر از واحدهاي مهم روابط عمومي است كه برقراري رابطه و حسن تفاهم ميان شركت و اقشار مختلف جامعه را تسهيل مينمايد. برنامهريزي براي انجام بازديدهاي فني وعلمي و تخصصي براي دانشآموزان، دانشجويان، اقشار مختلف از تأسيسات شركت و برنامهريزي بازديد كاركنان شركت از مكان هاي صنعتي كشور از جمله وظايف اصلي اين بخش است.
همچنين اجراي طرح هاي افكارسنجي ، نظارت برحسن اجراي مراسم تجليل و تشويق از بازنشستگان، دانشآموزان ممتاز و افتتاحيه پروژهها از ديگر وظايف اين واحد است. رسيدگي به امور كاركنان متوفي و تشريفات ويژه مديرعامل و مهمانان ايشان نيز در اين بخش صورت ميپذيرد.
واحد روابط اداري با اتكا به تاريخچه يكصدساله مناطق نفت خيز جنوب و در جهت رسالت خطير سازمان براي گسترش ارتباطات اداري و سازماني با نهادهاي خارج از سازمان كه به لحاظ حفظ جايگاه مناطق در كشور و مراتب اداري، داراي اهميت وافري ميباشد، تلاش مينمايد.
نيل به اهداف توليد و برقراري مكاتبات هدفمند اداري، از اهداف عاليه اين واحد ميباشد. مكاتبات جهت تسهيل در امور عملياتي و توليد، اخذ استعلام برپايي دكل هاي حفاري، احداث خطوط لوله جرياني و شركت در جلسات اداري استان و مكاتبه با محيط زيست از جمله وظايف اين بخش ميباشد. مكاتبه و اخذ به موقع مجوز برپايي دكل هاي حفاري و استعلام طرح ها و پروژهها باعث صرفهجويي قابل توجهاي در هزينههاي اجرايي شركت ملي مناطق نفت خيز ميشود.
بخش ديگر اين واحد شامل: برنامهريزي جهت ارتقاي سطح كمي و كيفي فعاليت هاي روابط عمومي، برنامهريزي و تنظيم تقويم سالانه و اجراي همايشهاي علمي، آموزشي و نظارت بر همايشهاي اجرا شده در مناطق نفت خيز و ارزيابي كمي و كيفي آنها با هماهنگي ادارات متقاضي است كه از وظايف كارشناس اين بخش از روابط عمومي مي باشد.
همچنين از وظايف اصلي و مهم واحد امور اداري و تداركات رسيدگي به امور پرسنلي كاركنان روابط عمومي، سرپرستي و نظارت بر بايگاني مكاتبات و كالاهاي و تجهيزات خدماتي مورد نياز، برنامهريزي و رفع نيازهاي آموزشي كاركنان به همراه ارزشيابي دورههاي برگزار شده است؛ همچنين پيگيري درخواست هاي خريد و تهيه و تنظيم اسناد مالي و پيگيري پرداخت آنها در زمره وظايف اين واحد است. همچنين پيگيري امور خدماتي و رفاهي كاركنان روابط عمومي و نيز در از ديگر وظايف اين بخش است. وظايف ديگري منجمله پرداخت پاداش تحصيلي فرزندان كاركنان ستاد و مديريت هاي تابع، پيگيري تمديد و صدور دفترچه هاي خدمات درماني كاركنان روابط عمومي به همراه وصول هزينه هاي درماني خارج از نفت، و نيز ارائه خدمات پشتيباني به كليه مراسم و جلسات برگزار شده در روابط عمومي از جمله وظايف مهم ديگر اين واحد به شمار مي آيد.
آيا مديرعامل شركت از روابط عمومي حمايت مي كند؟
در حال حاضر مديرعامل و رييس هئيت مديره شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، آقاي "مهندس بيژن عالي پور بيرگاني" است، كه به عنوان بيستمين مدير عامل اين شركت، سكان دار راهبري و هدايت بزرگترين شركت نفت و گاز كشور مي باشد. وي فارغ التحصيل مقطع كارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع از دانشگاه سنترال استيت آمريكا (Central State University) است.
بي شك بدون حمايت هاي ايشان، روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب نمي تواند برنامه هاي خود را به عنوان پيشكسوت روابط عمومي هاي كشور به طور مطلوب انجام دهد؛ با اين وجود تسهيل فرآيندهاي ارتباطي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با نهادهاي اداري، اجتماعي، سياسي، نظامي، فرهنگي، مردمي و ديگر سازمان ها، مهمترين خواسته مديريت از روابط عمومي است كه در همين راستا تلاش مي شود با شناخت مجموعه ذي نفعان، راه هاي ارتباطي را براي هر طيف از مخاطبان تعريف و فعاليت ها را در قالب آن برنامه ريزي كرد.
روابط عمومي شركت نفت چه ويژگيهايي دارد كه آن را از ساير شركتها و ادارات متمايز مي كند؟
همانطور كه قبلا اشاره شد خواستگاه روابط عمومي كشور، صنعت نفت است و اين روابط عمومي با توجه به پيشينه خود همواره در زمره پيشگامان روابط عمومي كشور بوده است. در اختيار داشتن امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مرتبط با اين حوزه در كنار بهرمندي از كارشناسان خبره ارتباطات از جمله وجوه تمايز روابط عمومي صنعت نفت به ويژه شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با ساير روابط عمومي ها است.
با توجه به عملكرد و برنامه ها، افق توسعه روابط عمومي شركت را براي آينده چگونه ترسيم كرده ايد؟
هدف ما در روابط عمومي، رسيدن به جايگاه سرآمدي پايدار در روابط عمومي است. در واقع مي توان گفت سرآمدي رسيدن به درجه كمال نسبي و عملكرد برجسته در مديريت روابط عمومي براي دستيابي به نتيجه مطلوب بر اساس مفاهيم بنيادي شامل نتيجه گرايي متوازن، فرهنگ، مخاطب محوري، رهبري و ثبات در مقاصد، فرآيند گرايي، مشاركت كاركنان، بهبود مستمر و نوآوري، توسعه مشاركت هايي كه براي هر دو طرف ارتباط سودمند باشد و مسئوليت هاي اجتماعي است. و در تعريف سرآمدي پايدار، بايد گفت دستيابي به نتايج سرآمد در زمينه عملكرد مخاطبان، كاركنان و جامعه(مردم)است كه توسط راهبري پيش برنده خط و مشي و راهبرد مديريت روابط عمومي، از طريق كاركنان، شركاء ، منابع و فرآيند ها حاصل مي شود.
از چه روشي براي برقراري ارتباط مؤثر و دوطرفه با مردم و ذي نفعان بهره مي گيريد؟ميزان شفاف سازي در اطلاع رساني فعاليتهاي شركت به چه صورت است؟
با توجه به تنوع فعاليت ها در روابط عمومي و متفاوت بودن فرآيند ارتباط گيري، در هر بخش از روش ها و ابزارهاي ارتباطي متفاوت استفاده مي شود. به طور كلي مي توان گفت از قديمي ترين روش ارتباطاتي تا نوين ترين روش ها در حال حاضر استفاده مي شود. با توجه به اينكه ذينفع چه فرد حقيقي يا حقوقي باشد از روش هاي ارتباطاتي كتبي، شنيداري، ديداري، مجازي و... استفاده مي شود.
اثربخش ترين برنامه روابط عمومي چه بوده است؟
طرح تدوين تاريخ يكصدساله مناطق نفت خيز جنوب يكي از برنامه هاي اثربخش روابط عمومي بوده است.
همانطور كه مي دانيد يكي از مهمترين وظايف روابط عمومي ها ثبت و ضبط حوادث، رويدادها و در نهايت تاريخچه شركت ها و سازمان ها در زمان مي باشد . نظر به قدمت و پيشگامي مناطق نفت خيز جنوب در اكتشاف و توليد نفت در خاورميانه و با توجه به اهميتي كه اين شركت بويژه در شهر مسجدسليمان كه از نقطه نظر تاريخ صنعت نفت در جهان مطرح است دارد، موجب شد تا روابط عمومي مناطق نفت خيز جنوب در آستانه يكصدمين سال اكتشاف نفت در ايران، طرح تدوين تاريخ يكصد ساله مناطق نفت خيز جنوب را در دستور كار خود قرار داده و نتايج حاصل از اين طرح بزرگ را در قالب 4 كتاب پژوهشي به همراه 2 طرح تحقيقاتي ديگر با همكاري پژوهشكده علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاد دانشگاهي اجرا كند و طي آن در ارديبهشت ماه سال جاري 96 در بيست و دومين نمايشگاه بين المللي نفت،گاز،پالايش و پتروشيمي تهران، همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب رونمايي نمايد.
همچنين طرح تدوين كتابهاي جامع مناطق نفت خيز و دفاع مقدس از جمله اين برنامه هاي اثربخش بوده است.
نظر به اهميت نقش و جايگاه شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در استراتژي دفاعي جمهوري اسلامي ايران و ضرورت واكاوي نقش اين شركت در تأمين ارز و اداره اقتصاد كشور در زمان جنگ، طرح تدوين كتاب جامع مناطق نفت خيز جنوب و دفاع مقدس با همكاري پژوهشكده علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاد دانشگاهي در سال هاي اخير به اجرا درآمد كه حاصل آن نيز طي 2 كتاب در اين زمينه تأليف و منتشر شد.
در اين طرح كه با هدف بررسي دقيق مديريت بحران و شيوه هاي دفاعي و پدافندي مناطق نفت خيز جنوب در زمان جنگ و تبيين حماسه استمرار توليد و صدور نفت خام در زير حملات و بمباران هاي پي در پي هواپيماهاي دشمن به تأسيسات ، پايانه هاي صادراتي و نفتكش ها اجرا شده است، تمامي گزارش ها، اسناد و تصاوير موجود در آرشيو شركت و شركت هاي تابع به همراه خاطرات و محفوظات ذهني كاركنان و دست اندركاران توليد نفت خام از چاه تا كشتي( پالايشگاه) به عنوان مواد خام يا ادبيات تحقيق مورد استفاده قرار گرفته است.
روابط عمومي شركت تاكنون چه افتخاراتي داشته است؟
روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به عنوان يكي از پيشگامان روابط عمومي در سطح كشور همواره در جشنواره هاي مختلف داخلي و بين المللي و در زمينه هاي مختلف حضور داشته كه افتخارات و جوايز متعددي را از آن خود كرده است. كسب اين افتخارات و مدال هاي مختلف برتر در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي شركت، مطالعات، تبليغات، انتشارات، توليدات چند رسانه اي، خبر، ارتباطات اداري و اجتماعي، افكار سنجي، استفاده و به گارگيري از فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي و ديگر زمينه ها حاصل شده است.
با توجه به گسترش فعاليت شبكه هاي اجتماعي، روابط عمومي نسبت به اين پديده نوظهور چه بهره اي از پتانسيل بالقوه آنها برده است؟
شبكه هاي اجتماعي در حال حاضر به عنوان اصلي ترين مجاري ارتباطي شناخته مي شوند كه در كمترين زمان ممكن رويدادها را را منتشر مي كنند. فاصله گرفتن از اين فضا مي تواند منجر به منزوي شدن افراد وسازمان ها شود. بنابراين چه موافق باشيم و چه مخالف بايد با در نظر گفتن توصيه هاي امنيتي از ظرفيت هاي مثبت اين فضا استفاده كرد تا ضمن انتشار علمكرد شركت با ديدگاه ذي نفعان نيز آشنا شد و بر مبناي برنامه ريزي كرد. در اين خصوص و به مناسبت هاي مختلف همانند برگزاري نمايشگاه ها و همايش هاي گوناگون با راه اندازي و كنترل سامانه ها و كانال هاي مرتبط با موضع در فضايي مجازي به توسعه ارتباطات و استفاده از اين تكنولوژي ها نيز در اين زمينه كمك شده است.
با توجه به فرهنگ استان خوزستان، بهترين الگو براي دستيابي به ارتباطات اثربخش و مطابق با فرهنگ جامعه ما را چگونه الگويي مي دانيد؟
استان خوزستان به دليل تنوع قوميتي و همچنين پذيرش مهاجر از ساير استان ها(به دليل وجود صنايع متعدد) داراي موقعيتي خاص و استراتژيك است. بنابراين هر گونه برنامه ريزي بايد با در نظر گرفتن اين تنوع قوميتي و فرهنگي صورت بگيرد. در زمينه ارتباطات يك سري نظريه هاي و فرآيندهاي آكادميك و علمي وجود دارد كه براي بهره گيري از آن، بايد ابتدا آنها را بومي سازي كرد؛ زيرا هر منطقه داراي فرهنگ و رسوم خاص خود است كه در ارتباطات بين انساني در آن منطقه تأثير مستقيم دارد. بنابراين در كل بايد گفت با مردم و جوامع پيرامون بايد به زبان خودشان سخن گفت تا ارتباط مؤثر برقرار شود.
منتظر شنيدن سخن پاياني شما هستيم؟
با توجه به جايگاه و ماهيت شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و به دنبال آن قدمت و اهميت روابط عمومي اين ننعت عظيم، لازم است كه انعكاس موقعيت خطير سازمان در راستاي رسيدن به تعالي روابط عمومي هاي كشور صورت پذيرد؛ چه بسا اغراق در عملكرد و نشان دادن آنچه كه در حقيقت به چشم ديده نمي شود خسارات جبران ناپذيري در مسير اعتدال و بهبود سازمان ها را سبب خواهد شد. ما همواره سعي نموده ايم كه از موقيعت كنوني خود در جهت سامان دهي به شرايط فعلي و رسيدن به اهداف عاليه سازمان و در كل كشور عزيزمان ايران اسلامي گام برداريم و از پروردگار يكتا مسئلت مي نماييم كه در اين كوشش هميشه ما را ياري نمايد.
جا دارد از حمايت هاي بي بديل مهندس بيژن عالي پور، مدير عامل محترم مناطق نفت خيز جنوب كه در همه عرصه ها حامي و مشوق روابط عمومي مناطق نفت خيز جنوب و شركت هاي تابع بوده تشكر و قدرداني نماييم.
همچنين از همكاري و زحمات تمامي همكاران در روابط عمومي و شركت هاي تابع كه در هر زمان بي وقفه و در خور فعاليت مي نمايند، سپاسگزارم. از خداوند بزرگ سعادت و كامروايي را براي ايشان و خانواده هاي محترمشان خواستارم.