شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در حالي كه در گذشته مسئوليت بهبود شرايط زندگي مردم به طور عمده از وظايف دولت ها محسوب مي شد، با توجه به نياز روزافزون جوامع، نگاه ها در حال تغيير جهت از دولت ها به افراد و شركت ها بوده و روي كسب و كارها متمركز شده است؛ به گونه اي كه شركت هاي مترقي به دنبال متمايز كردن خود از سايرين، به لحاظ ميزان درگير بودن و توجه به مسئوليت هاي اجتماعي هستند.
در اين ميان رويكرد خلق ارزش مشترك با جامعه و مسئوليت پذيري اجتماعي (رابطه برد-برد) يكي از اركان مد نظر مديريت عالي اين سازمان ها بوده است. چرا كه اعتقاد بر اين است كه منظور از مسئوليت اجتماعي، پيوستگي و اتحاد ميان فعاليتها و ارزشهاي سازمان به گونهاي است كه منافع كليه ذي نفعان شامل سهامداران، مشتريان، كاركنان، تامين-كنندگان و عموم جامعه، در سياستها و عملكرد سازمان منعكس گردد.
به عبارت ديگر سازمان بايد همواره خود را جزئي از اجتماع بداند و نسبت به جامعه احساس مسئوليت داشته باشد و در جهت بهبود رفاه عمومي به گونهاي مستقل از منافع مستقيم شركت، تلاش كند. سازمانهاي موفق در كسب و كار و توليد سود در جهان، نه تنها در زمينه تنوع محصولات و كشف بازارهاي جديد و ايجاد نيازهاي نوين موفق و سرآمد بودهاند، بلكه در عرصه همزيستي مسالمتآميز و همدلي با جامعه پيراموني خود و همچنين رعايت استانداردهاي زيست محيطي اقدامات مؤثري انجام داده و به توفيقاتي نائل شدهاند.
از زمان شكلگيري صنعت فولاد در كشور روابط عموميهاي اين صنعت تلاش نموده تا به خوبي به جامعه نشان دهند اين نو رسيده با انرژي بالقوه خود ميتواند در آينده برخي از نيازهاي اوليه آنها را برآورده سازد، تا مخاطبين اين پيام مشاركت و همراهي را يك سرمايهگذاري اجتماعي و اقتصادي دانسته و آگاه باشند كه در گذر زمان، بنگاه هاي اقتصادي در تغيير بافت جغرافيايي، فرهنگي و اقتصادي جامعه اطراف خود قدمهاي موثري برداشته و تأثيرات مثبت خود را در همسوسازي با محيط هويدا خواهند ساخت.
شركت فولاد مباركه از شركتهاي پيشرو ايراني است كه در زمينه توليد ورقهاي فولادي فعاليت ميكند. اين شركت با ماموريت "ايفاي نقش محوري در توسعه صنعتي، اقتصادي و اجتماعي كشور و ارتقاي سطح فناوري صنعت فولاد، به عنوان سازماني جهان تراز"، حدود نيمي از فولاد كشور را جهت استفاده در صنايع خودروسازي و قطعهسازي، صنايع فلزي سبك، صنايع فلزي سنگين، لولههاي انتقال سيالات، صنايع بستهبندي، صنايع لوازم خانگي و الكتريكي و صنايع لوله و پروفيل توليد ميكند.
روابط عمومي شركت در راستاي اجراي اين مأموريت همراه با ساير واحدها به انجام فعاليتهاي متعددي مي پردازد. مهمترين وظيفه روابط عمومي با ديدگاه علمي، برقراري ارتباط در داخل و خارج از سازمان با مخاطبان انبوه و متفاوت در راستاي تسهيل تحقق ماموريت سازمان است.
در فولاد مباركه، عملكرد روابط عمومي در سه بعد اجتماعي، زيست محيطي و اقتصادي تعريف و ارزيابي ميشود كه در بخشهايي به صورت فعاليتهاي داوطلبانه و خيرخواهانه و در برخي ديگر به صورت اجتناب ناپذير با استراتژي برد-برد و در راستاي توسعه همگرايي با جامعه در دستور كار قرار گرفته است. در تدوين استراتژي ارتباطات و مسئوليت اجتماعي فولاد مباركه، برخي مؤلفهها و نكاتي كه مورد توجه قرار گرفته¬اند عبارتاند از:
• تاثيرگذاري بر اقتصاد محلي، ملي، منطقهاي يا جهاني
• شهروند مسئوليتپذير و پاسخگو
• رعايت عدالت و ايجاد فرصتهاي برابر
• جايگاه مناسب در افكار عمومي و رسانهها
• شفافيت و پاسخگويي و احترام به حق مردم و نسلهاي آينده
• تاكيد بر حفظ محيط زيست
در حقيقت توجه به مهمترين ابعاد مسئوليت شناسي اجتماعي شامل " پايداري"، " پاسخگويي" و " شفافيت" در اهداف تدوين شده مورد توجه ويژه قرار گرفته است. در همين راستا برخي از اقدامات انجام شده فولاد مباركه در زمينه تحقق مسئوليتهاي اجتماعي عبارتند از:
• انجام ده ها طرح عمراني و جادهاي در منطقه پيرامون به منظور توسعه و بهينهسازي زيرساختهاي منطقه
• مشاركت در طرح جامع قطار بين شهري اصفهان به منظور بهبود شاخص¬هاي زيست محيطي و ايمني شبكه حمل و نقل استان
• سرمايهگذاري در طرحهاي زيست محيطي داخل و خارج شركت
• مشاركت در ايجاد شبكه جمع آوري، تصفيه و انتقال پساب هاي شهرستان هاي مجاور به شركت با هدف جايگزيني با آب مصرفي در فرايندهاي توليد
• مساعدت در حوزههاي مختلف آموزشي و فرهنگي، بهداشتي و درماني، ورزشي و مذهبي از جمله در ساخت موسسات موبوطه
• احداث ساختمان پايگاه امداد و نجات بينشهري سازمان هلال احمر در مسير منتهي به شهرستان هاي شهرضا و مباركه
• مشاركت در ساخت باشگاه كارگران شهرستان مباركه
• مشاركت در جشن گلريزان آزادي زندانيان جرائم غير عمد
• مشاركت در تكميل مصلي بزرگ اصفهان
• مشاركت در تكميل و بهرهبرداري از ورزشگاه نقش جهان اصفهان
• تدوين نخستين گزارش پايداري
• معرفي شركت در كتب درسي مقاطع مختلف تحصيلي با هدف غنيسازي مطالب علمي و آشنايي دانشآموزان با صنعت فولاد و اشاعه فرهنگ صنعتي
• تحكيم ارتباط با دانشگاه و مراكز علمي و تحقيقاتي با هدف ايجاد پيوند ميان صنعت و دانشگاه
• ايجاد بستر مناسب براي بوميسازي صنعت فولاد كشور
• همكاري با مراكز فرهنگي، رسانه اي و آموزشي كشور
• ايجاد امكان هزاران بازديد علمي و تخصصي با هدف انتقال دانش و تجربه
• چاپ كتب راه تعالي فولاد با هدف اشتراك تجربيات مديريتي
• مستند سازي تجربيات فرايندهاي شركت جهت بهره گيري دانشي از آنها
• راه اندازي راديو فولاد، هفته نامه، دو ماهنامه و ... در توسعه شبكه ارتباطي درون و برون سازماني
• ارتباط اثربخش با اغلب رسانه هاي كشور
در پايان اميدوارم واحدهاي سازماني متولي فرايند ارتباطات و مسئوليتهاي اجتماعي در كليه بخشهاي اقتصادي و اجتماعي كشور با شناسايي ماموريت¬هاي خود در اين راه دشوار و ارزشمند موفق باشند.