شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از آنجا كه يكي از وظايف محوري روابط عمومي، اطلاع يابي از مخاطبان درون و برون سازماني است لذا اطلاع يابي بدون انجام انواع پژوهش هاي ميداني ومطالعاتي و اسنادي امكان پذير نيست. بنابراين مي توان گفت جايگاه رفيع پژوهش در روابط عمومي يك ضرورت انكار ناپذير و نتايج آن براي تهيه و تدوين برنامه جامع و استراتژيك در روابط عمومي بسيار مهم و تعيين كننده است. ولي متأسفانه درحال حاضر پژوهش در روابط عمومي ها به دليل عدم شناخت و اهميت موضوع ويا كمبود نيروي انساني متخصص وپژوهشگر يا انجام نمي شود و يا در اولويت كارهاي اصلي روابط عمومي ها قرارندارد.
درصورتيكه مي توان گفت رسيدن به روابط عمومي علمي و حرفه اي بدون پِژوهش ممكن نيست براي مثال يكي از مباحثي كه در فرآيند فعاليتهاي ارتباطات رسانه اي در روابط عمومي از اهميت ويژه اي برخوردار است توجه به پژوهش در حوزه رسانه هاست.
به بياني ديگر با بررسي مستمر و پژوهش رسانه اي شناخت مفيدي از خط مشي ، رويكرد و جهت گيري انواع رسانه ها در ارتباط با سازمان حاصل مي شود كه بر اساس نتايج پژوهش هاو تحليل رسانه اي ( راديو، تلويزيون، مطبوعات ، خبرگزاريها، سايت ها ،شبكه هاي اجتماعي ،....) مي توان برنامه ريزي درست و دقيق تري را در نحوه ارتباط با رسانه ها تعريف، ساماندهي و اتخاذ كرد، در يك پژوهش رسانه اي كه بارويكرد تحليل محتوي رسانه اي انجام مي شود مي توان به اطلاعات بينظيري چون ميزان توجه و نگاه هر رسانه به فعاليتها و برنامه هاي سازمان، موضوعاتي كه مورد توجه رسانه ها بوده و رويكرد و جهت گيري مثبت، منفي و خنثي آنها در ارتباط با سازمان متبوع در مقاطع زماني مختلف دست يافت.
بر اساس اين اطلاعات ارزشمند است كه مي توان برنامه ريزي و مديريت رسانه اي در روابط عمومي را عينيت بخشيد و به نحو درست و حرفه اي با رسانه ها ارتباط برقرار كرد، آگاهي از اينكه مهمترين منابع خبري رسانه هاچه بوده؟ازچه سبك ها وقالب هاي استفاده كرده اند؟،رسانه ها به چه موضوعاتي از سازمان توجه بيشتري داشته و چه مباحثي را دراخبار ،گزارش ها ومطالب شان مدنظر قرار نداده اند؟ انتقادات شان پيرامون چه مسايلي بوده و از چه طرح ها و برنامه هايي حمايت كرده اند؟ودلايل هر كدام و...، همه برگرفته از آن نوع نگاهي است كه رسانه ها به سازمان و برنامه ها و سياست هاي آن داشته اند.
لذا پژوهش رسانه اي براي يك سازمان چون چراغي، راه صحيح و موثر در بهره گيري درست از رسانه ها را ممكن مي سازد و برنامه ريزي و مديريت رسانه اي روابط عمومي را با موفقيت بيشتر و مطمئن تري همراه مي سازد. بديهي است روابط عمومي هاي پيشرو و كارآمد از اين قابليت و آگاهي و پژوهش رسانه اي غافل نمانده و همواره با بهره گيري از نتايج ارزشمند آن ارتباط و تعامل موثرتر و حرفه اي تر ي را با رسانه ها تعريف و در پيش مي گيرند.
همچنين گوش علمي براي شنيدن مشكلات ، خواسته ها و انتظارات مخاطبان يك سازمان با ابزار پژوهش امكان پذير است. با استفاده از روش هاي مختلف تحقيق و پژوهش است كه مي توان به صورت علمي از وضعيت موجودسازمان آسيب شناسي كرد ودرپرتو يك مديريت استراتژيك نسبت به شناسايي نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهديد هاي پيش روسازمان اقدام وبه دنبال برطرف كردن نقاط ضعف وتبديل كردن تهديدها به فرصت هاي جديد براي سازمان بود.