شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دكتر باقر ساروخاني پدر علم جامعه شناسي ارتباطات: پژوهش ،جان مايه ي روابط عمومي است
شنبه، 19 خرداد 1397 - 07:34 کد خبر:33765
امروزه براي روابط عمومي ها نسخه هاي پژوهشي گذشته را نمي توان تجويز كرد. امروز روش"دلفي" كه گفتگو با اصحاب تخصص است رواج دارد و هزاران سال تجربه و دانش را با خود حمل مي كند و درعين مفيد بودن راهكار ارائه مي دهد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به نظر من تحقيق در روابط عمومي نخستين فايده اش مي تواند اين باشد كه روابط عمومي را به انسجام و يكپارچگي در فعاليت هايش مي رساند. يعني اينطور نيست كه هر كس بتواند بدون دليل و استناد در اين حوزه برا ي خودش ادعايي داشته و حرفي بزند بلكه يك تحقيق مستند داراي اعتبار است كه ميتواند انسجام ايجاد كند و اصحاب روابط عمومي همه آن را بپذيرند. روابط عمومي مستند و علمي نيازمند روش هاي جديد كم هزينه و زود بازده و سريع ودانش محور است.

بر اين اساس يكي از مزاياي تحقيق اين است كه ميدان و مراجعين را شناسايي و مراجعين بالقوه و بالفعل را نيز شناسايي كرده و ايجاد نوعي وحدت به وجود مي آورد.

كاركرد دوم پژوهش در روابط عمومي به موضوع استناد بر مي گردد، يعني اينكه ديگر بعد از اين روابط عمومي ها با حرف و حديث و شعارومشاجره سرو كارندارد وبا واقعيتهاي در ميدان سرو كار دارد چون به واسطه تحقيق ميدان را شناسايي كرده اند.

وي پويايي رامهمترين موضوعي مي داند كه طي تحقيق در روابط عمومي محقق و تامين مي شود.كه دراين شرايط نه تنها حال بلكه آينده را نيزدر نظر گرفته و حركت درشرايط آينده را نيز مد نظر قرارمي دهد، اين ويژگي جز از طريق يك روابط عمومي پژوهش محورامكان پذير نيست. به هر حال با اين توضيحات ميبينيم كه پژوهش جان مايه ي روابط عمومي است. اگر قرار است روابط عمومي را ارتقاء دهيم راهي جز انجام تحقيق نخواهيم داشت.

دكتر ساروخاني معتقد است درشرايط فعلي و در اين حوزه روش پژوهش هاي كند و زمان بر را بايد رها كرد به عبارتي تهيه پرسشنامه و تعيين جامعه آماري و جمعيت نمونه كه اينها زمان بر و هزينه بر بوده و كفاف سازمانها ي بزرگ را نميدهد . چرا كه سازمانهاي بزرگ براي اخذ تصميم علمي و مديريت علمي متوسل به پژوهش مي شوند و اگر بخواهيم با همان روش سنتي تحقيق انجام دهيم مدت زمان طولاني صرف اين كار ميشود.

بنابراين پژوهش هاي جديد كيفي و كمي جديد كه حداكثر ظرف يك ماه داده پژوهش را به دست ميدهد و روابط عمومي بر اساس آن با چشم باز حركت مي كند و در سنگلاخ وموانع نمي افتدو از سويي امتيازات راه حلها را نيز در نظر مي گيرد .

امروزه براي روابط عمومي ها نسخه هاي پژوهشي گذشته را نمي توان تجويز كرد. امروز روش"دلفي" كه گفتگو با اصحاب تخصص است رواج دارد و هزاران سال تجربه و دانش را با خود حمل مي كند و درعين مفيد بودن راهكار ارائه مي دهد.

همچنين پژوهش گروه متمركز روش ديگري است كه اصحاب تخصص را دور هم جمع كرده و طوفان مغزي ايجاد مي كند وافراد گروه نظرات خود را ابراز كرده و مديريت درست چنين جلساتي اهميت زيادي در نتيجه آن دارد .

همچنين روش هاي تحليل گفتمان ،تحليل شبكه ، فرا تحليل ازجمله روش هاي تحقيق تاثير گذار در حوزه علوم انساني است كه روابط عمومي ها مي توانند از آن بهر ه برداري كنند بدون اينكه وقت و نيروي انساني زيادي لازم داشته باشند در هر حال اگر بخواهيم روابط عمومي را مستند و علمي و هوشمند كنيم بايد از روش هاي جديد دانش استفاده كنيم. درجلد چهارم كتاب روش تحقيق كه تاليف كرده ام به روش فازي پرداخته ام كه در تحقيقات روابط عمومي نيز كاربرد دارد .