شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تكنولوژي جديد و آينده روابط عمومي
دوشنبه، 19 آذر 1397 - 07:24 کد خبر:33754
سال 1397 آبستن اتفاقات بزرگ و مهمي در دنياي تكنولوژي خواهد بود؛ پيشرفت‌هايي در حوزه واقعيت مجازي، هوش مصنوعي و داستان سرايي ديجيتال. در همين راستا شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا) به بررسي و معرفي مواردي پرداخته است كه مي‌توانند دنياي روابط عمومي متحول كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  سال 1397 آبستن اتفاقات بزرگ و مهمي در دنياي تكنولوژي خواهد بود؛ پيشرفت‌هايي در حوزه واقعيت مجازي، هوش مصنوعي و  داستان سرايي ديجيتال. در همين راستا شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا) به بررسي و معرفي مواردي پرداخته است كه مي‌توانند دنياي روابط عمومي متحول كنند.

1. هوش مصنوعي
موضوع منتخب امسال براي اتحاديه بين‌المللي ارتباطات همزمان با روز جهاني ارتباطات، استفاده مثبت، بهينه و مفيد از فناوري هوش مصنوعي اعلام شده است.

حالا موضوع و محور اصلي اجلاس جهاني استفاده مثبت از هوش مصنوعي (AI for Good) كه در راستاي روز جهاني ارتباطات برگزار مي‌شود، نيز بررسي احتمال سوءاستفاده و انديشيدن استراتژي‌هاي كاربردي به منظور جلوگيري از مصارف نامناسب و مجرمانه از فناوري هوش مصنوعي خواهد بود.

جالب است بدانيد كه استفن هاوكينگ، الون ماسك، استيو ووزنياك، بيل گيتس و بسياري ديگر از نام‌هاي بزرگ در زمينه علم و فناوري، مدتهاست كه در رسانه‌ها و نامه‌هاي سرگشاده‌ي خود، درباره‌ خطرات ناشي از هوش مصنوعي ابراز نگراني كرده و به خيل محققان برجسته‌ي هوش مصنوعي پيوسته‌اند.

با اين حال، هوش مصنوعي به زودي تاثير قابل توجهي در صنعت روابط عمومي خواهد داشت. اما سوال اين است: آيا اين اثر ممكن است يك كاهش در تعداد شغل باشد، و يا بهبود در عملكرد؟ John Bara، رئيس و CMO يكي از شركت هاي پيشرو در بحث تكنولوژي پيش بيني بازاريابي، بر اين باور است كه كلان داده ها و هوش مصنوعي، صنعت روابط عمومي را در جهت مثبت دگرگون خواهند نمود.

متخصصان روابط عمومي و بازاريابي به طور مداوم در حال شكار راه هايي براي تصميم گيري هاي سريع تر و آگاهانه تر كه سبب دستيابي به نتايج و اهداف شوند، هستند. تغييراتي كه هوش مصنوعي ارمغان مي آورد با دادن عميق ترين و جامع ترين نگاه به چگونگي حل مشكلات، به شاغلين در حوزه روابط عمومي قدرت تصميم گيري مي دهد.

2. داستان سرايي ديجيتال

داستان سرايي يكي از روش هاي جديد در ارتباط با مخاطبان در روابط عمومي است. تحقيقات نشان داده است كه ذهن بشري مايل است كه داده ها را به شكل روايي، كدگذاري ذخيره و بازيابي كند.


با ظهور رسانه هاي اجتماعي ارتباط مخاطب با مخاطب مانند فيسبوك و توييتر، داستان ها نقش فعال تري گرفته اند. در تحقيقي كه روي دو كمپاني BMW  آلماني و بانك Sugura  در ژاپن انجام گرفته است، مشخص شد كه داستان سرايي به صورت مشخص اشتغال كاربر با وبسايت را افزايش مي دهد.


امروزه به صورت فزاينده اي محل نمايش قدرت در روابط عمومي به سمت تركيبي از برند و مخاطب حركت مي كند.


در مدل روابط عمومي چند وجهي، مدل سنتي روابط عمومي كه  پيام ها بر مخاطب مسلط شده با رقابت شديدي روبرو است. دليل آن هم اين است كه سازمان ها از وبسايت ها و رسانه هاي اجتماعي براي ارسال پيام با اثر عميق تر استفاده مي كنند. پيام هاي مستقيم كه داراي ساختار روايي هستند، مي توانند به طرز فزاينده اي متقاعد كننده و ارتباطات را در هر دو رسانه سنتي و مدرن افزايش بدهد.


امروزه يك گرايش داستان سرايي مخاطب به مخاطب در رسانه هاي اجتماعي همه گير شده است.

 

مفاهيم قبلي تاثير نفوذ روابط عمومي، با مفاهيم پوياتر به مخاطب و مخاطب به مخاطب جايگزين مي شوند. اين به ما اجازه مي دهد تركيبات پيچيده تري از اشتراك محتواي خلافانه را با مشتري در پيش بگيريم. هر دوي سازمان و مخاطبان مي توانند محتوا را روي رسانه هاي اجتماعي به اشتراك بگذارند.


3. گوش دادن به اجتماع

بزرگترين مانع بين دو فرد جهت ايجاد ارتباط، در استعداد آنها در گوش دادن به يكديگر به صورت هوشيارانه و ماهرانه مي باشد و بايد گفت اين نقص در دنياي جديد كاملاً گسترده و ترسناك است و ما نياز به كوشش بيشتري جهت تعليم افراد در ارتباطات مؤثر داريم كه افراد را به صورت معني¬دار و اساسي براي چگونه گوش دادن آموزش دهند.

مفهوم “گوش دادن به گفت‌وگوها” هسته‌ي اصلي اكثر برنامه‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي است. درصدي از همه‌ي گفتگوها و محتواي آنلاين در مورد شركت شما در مقايسه با رقباي‌تان، سهم صدا ناميده مي‌شود.

4. واقعيت مجازي

واقعيت مجازي يك فناوري بسيار جذاب و جديد است ولي بسياري از ما هنوز چندان با آن سروكار نداشته‌ايم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه اين فناوري هنوز آن‌طور كه بايد در ميان مردم جا باز نكرده است. در همين راستا نيز مركز تحقيقاتي IDC به‌تازگي به سراغ انجام تحقيقاتي جهت پيش‌بيني آينده اين فناوري رفته است.

اين تحقيقات خبر از آن مي‌دهند كه عليرغم پيشرفت معمولي اين فناوري در سال ۲۰۱۷، در سال جاري ميلادي شاهد رشد چشمگير و ۴۸ درصدي استقبال از اين فناوري خواهيم بود. همچنين بخش ديگري از اين پژوهش به بررسي بلندمدت‌تر اين فناوري پرداخته و مدعي شده است كه تا سال ۲۰۲۰ ميلادي شاهد وجود نزديك به 69 ميليون كاربر واقعيت مجازي در جهان خواهيم بود.

اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه استفاده از عينك‌هاي واقعيت مجازي كه براي اجراي محتوا به تلفن‌هاي همراه هوشمند نياز دارند، درست مانند سال ۲۰۱۷ با افت روبرو خواهد بود. از سوي ديگر عينك‌هاي واقعيت مجازي مستقل كه نيازي به سيستم‌هاي كامپيوتري ندارند مي‌توانند دليل اصلي پيشرفت اين بازار به‌حساب بيايند.

همچنين اين آمار تنها مربوط به واقعيت مجازي نيست بلكه واقعيت افزوده را نيز شامل خواهد شد و به‌زودي جهان ما در لايه‌اي عميق‌تر از مجازي شدن فرو خواهد رفت.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)