شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا همه به دنبال دريافت اطلاعات شخصي ما هستند؟ قوانين حفظ حريم خصوصي چيست؟
چهارشنبه، 9 خرداد 1397 - 00:48 کد خبر:33742
اين كار به دلايل متعددي انجام مي‌شود. بطور مثال برخي سايتها از اين اطلاعات با اين هدف استفاده مي‌كند كه دريابد خوانندگان سايت، چه اخباري را بيشتر مي‌خوانند و مدتي را كه آنها صرف مطالعه هر خبر يا ديدن ويدئوها مي‌كنند چقدر است؟ بدون دريافت چنين اطلاعاتي نمي‌توان دريافت كه كدام سوژه‌ها براي مخاطبان جذابتر است؟

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چرا همه به دنبال دريافت اطلاعات شخصي ما هستند؟ قوانين حفظ حريم خصوصي چيست؟ – حتما با اين مسئله برخورد داشته ايد كه بسياري از سايتهايي كه حتي آنها را نمي شناسيد، از شما سوالاتي مي پرسند و عمده اين سوالات مربوط به كسب اجازه جهت استفاده از اطلاعاتتان مي باشد.

داستان از چه قرار است؟
اخيرا حساسيت هاي زيادي درباره حفظ اطلاعات شخصي يا همان حريم خصوصي ايجاد شده است كه بيشتر سازمان ها و شركتهايي را هدف قرارداده است كه به جمع آوري اطلاعات درباره شما مي پردازند. بر اساس قانون جهت جمع آوري يا استفاده از هرنوع اطلاعات شما مي بايست موافقتتان را كسب كنند.

آيا اين شركتها پيش از اين بدون موافقت شما به جمع‌آوري اطلاعات مي‌پرداختند؟
نه لزوما، به عبارت ديگر احتمالا شما به آنها اطلاعاتتان را به شكل آنلاين يا بصورت كتبي داده بوديد. اين احتمال هم وجود دارد كه آنها به كمك ابزاري كه «Cookie» ناميده مي‌شود، اين اطلاعات را زماني كه شما از وبسايت‌هايشان بازديد كرده‌ايد به دست آورده باشند.

قوانين جديد از شركتها مي‌خواهد كه زماني كه شما روي چيزي كليك مي‌كنيد، به شما اطلاع دهند كه به وسيله ابزار «Cookie» در حال رديابي و ثبت اطلاعاتتان هستند. اما تمامي وب سايت ها از اين ابزار استفاده نمي كنند.

بر اساس قوانين جديد، وبسايتها بايد به كاربران امكان انتخاب بدهند تا كاربران بتوانند تصميم بگيرند كه تنها چه بخش‌هايي از اطلاعاتشان جمع‌آوري بشود؛ آنهم بدون آنكه مانعي مقابل آنها براي بازديد از سايتها بوجود آيد.

چرا شركتها به دنبال جمع‌آوري اطلاعات هستند؟
اين كار به دلايل متعددي انجام مي‌شود. بطور مثال برخي سايتها از اين اطلاعات با اين هدف استفاده مي‌كند كه دريابد خوانندگان سايت، چه اخباري را بيشتر مي‌خوانند و مدتي را كه آنها صرف مطالعه هر خبر يا ديدن ويدئوها مي‌كنند چقدر است؟ بدون دريافت چنين اطلاعاتي نمي‌توان دريافت كه كدام سوژه‌ها براي مخاطبان جذابتر است؟

به كمك اين اطلاعات همچنين مي‌توان رفتار كاربران را مطالعه و از آن براي چگونگي طراحي صفحه‌هاي وب استفاده كرد. در حقيقت اينگونه اطلاعات جزو دسته حريم خصوصي به حساب نمي آيند و براي برخي سايتها صرفا استفاده آماري دارند.

چراكه بسياري از وب سايتها متكي بر درآمد تبليغات براي تامين هزينه‌هاي خود هستند، با بررسي اين اطلاعات مي‌توان دريافت كه چه نوع تبليغاتي از مخاطبان بيشتري برخوردار بوده است.

چه بايد كرد؟
قوانين جديد حفاظت از حريم خصوصي به شما به عنوان مصرف كننده قدرت مي‌دهد تا تصميم بگيريد كه مي‌خواهيد چه اطلاعاتي را در اختيار ديگران بگذاريد. شما همچنين مي‌توانيد تصميم بگيريد كه به چه كسي مي‌توانيد اعتماد كنيد و اطلاعاتتان را واگذار كنيد و همچنين مي‌توانيد ببينيد كه آنها دقيقا چه اطلاعاتي را جمع كرده‌اند.