شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش قابل توجه روابط عمومي ها درتصميم گيري هاي مديريتي سازمان
چهارشنبه، 2 خرداد 1397 - 07:52 کد خبر:33663
نگاه فعلي به روابط عمومي و جايگاه روابط عمومي در كشور با اجرايي شدن برخي توجهات مي‌تواند گام‌هاي بلندي را در حركت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي دركشور بردارد و اين حرفه و فن تخصصي را در جايگاه و مرتبه و منزلت واقعي خويش قرار دهد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روز ملي ارتباطات و روابط عمومي فرصتي است دوباره تا نقش و جايگاه روابط عمومي را به عنوان هنر هشتم مرور كنيم. امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه است. نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليت هاي حرفه اي، علمي و الكترونيكي،‌ از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتباطات است. بنابراين،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مديريت استراتژيك، تأكيد بر محيط برون سازماني و حتي جهاني است و در واقع،‌ منظور از وظايف استراتژيك روابط عمومي، دخالت در روند تصميم گيري سازمان است.

امروزه از روابط عمومي به عنوان هنر هشتم و دست آورد قرن بيستم ياد مي كنند. اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگليسى public Relations براى نخستين بار در آمريكا در اتحاديه راه آهن به كار برده شد و در ايران نخستين بار در شركت نفت به كار رفته و دفترى در آن شركت ايجاد شد. روابط عمومى را در زبان عربى (العلاقات العامه) ترجمه كرده‌اند.

سازمان‌ها اغلب به دنبال يك رابطه با عموم افراد مخاطب خود هستند و براي يافتن روش‌هاي مؤثر براي انجام اين كار كوشش مي‌كنند. امروزه با گسترش روابط عمومي اينترنتي ديگر روابط عمومي ها صرفاً با كاركنان سازمان، مشتريان و روزنامه نگاران مواجه نيستند. بلكه با كساني طرفند كه از سراسر دنيا وارد سايت يك روابط عمومي مي‌شوند و هر ساعت مطالب جديد را طلب مي‌كنند. اطلاع رساني لحظه‌اي، دسترسي سريع به اطلاعات، كاهش حجم نامه هاي بايگاني، پايين آوردن هزينه چاپ و برگزاري نمايشگاه، فراگيري و بدون حد و مرز بودن از مزاياي مهم روابط عمومي اينترنتي به شمار مي‌آيد.

روابط عمومي ها با توجه به توسعه شبكه هاي اجتماعي و جامعه اطلاعاتي بايد توجه خاص خود را به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات معطوف كنند. توليد اطلاعات، توزيع اطلاعات و استفاده از اطلاعات از يك سو، ارتقاي دانش نظري روابط عمومي، تسلط بر ارتباطات اجتماعي و استفاده مناسب از رسانه هاي نوين در جهت شكل دهي به افكار عمومي از سوي ديگر نيازهاي عصر حاضر در روند بيشتر تكامل روابط عمومي دهه سوم عصر جديد است.

روابط عمومي شبكه هاي اجتماعي در واقع نحوه به كارگيري فناوري جديد ارتباطي و شيوه هاي نوين اطلاع رساني در جهت ارائه خدمات منطبق برخواسته هاي مخاطبان به صورت لحظه اي بر خط و در درون شبكه هاي اجتماعي بر بستر اينترنت است. روابط عمومي مبتني بر وب تنها در ارائه خدمات بهتر و سريع تر به مخاطب خلاصه نمي شود بلكه شرايطي را فراهم مي كند تا مخاطب بتواند نظرات خود را بسيار راحت تر و بدون گذراندن محدوديت ها و عبور از سدهاي قوي به اطلاع مديران برساند. شايد تغييرات ايجاد شده در طول يك دهه گذشته با كل تغييرات زندگي بشر در طول تاريخ برابري كند. بايد باور كنيم كه جهان در حال تغيير سريع و اساسي است و اين تغييرات در همه زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي درجريان است.

به عنوان مثال در حوزه هاي اقتصادي شاهد پديده هايي همچون تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، پول ديجيتالي و كارت اعتباري هستيم. تغييرات اجتماعي شامل توسعه شبكه هاي اجتماعي، بهداشت الكترونيكي، عدالت الكترونيكي، امنيت الكترونيكي، آموزش الكترونيكي، محتواي ديجيتالي، مدارس هوشمند، دانشگاه هاي الكترونيكي يا مجازي و امثال آن ها نمونه هاي مشخصي از تغييرات فرهنگي هستند.

روابط عمومي زماني مي تواند در يك مسير پويا و درست قرار گيرد كه آينده آن ديده شود. براي رسيدن به آينده مطلوب بايد براساس توانمندي هاي موجود كه امروزه استفاده از شبكه هاي اجتماعي در صدر آن است برنامه ريزي كرد، زيرا شبكه هاي اجتماعي اين باور را تقويت خواهند كرد و ابزار آن را نيز به رايگان در خدمت انسان هزاره سوم قرار مي دهند. بنابر اين مديران روابط عمومي ها بايد بدانند كه در آينده نزديك نيازي به سخت افزارهاي پيچيده و نرم افزارهاي بومي ندارند. آن ها به راحتي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي مي توانند به دانايي جهان متصل شوند.

بنابراين بايد آموزش در طول عمر و استفاده از جديدترين روش هاي مديريت نوين و فناوري هاي نرم افزاري و سخت افزاري را به خدمت بگيرند آن ها بايد هوشيار و آماده ورود به روابط عمومي عصر مجازي سه بعدي باشند.

به هرحال نگاه فعلي به روابط عمومي و جايگاه روابط عمومي در كشور با اجرايي شدن برخي توجهات مي‌تواند گام‌هاي بلندي را در حركت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي دركشور بردارد و اين حرفه و فن تخصصي را در جايگاه و مرتبه و منزلت واقعي خويش قرار دهد. در واقع مي‌توان گفت روز ملي ارتباطات و روابط عمومي مي‌تواند نقطه عطفي را در توسعه و تحول واحدهاي روابط عمومي در ايران ايجاد نمايد.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)