شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بايد علم و هنر روابط عمومي به كمك سازمانها بيايد و اينجاست كه حوزه هايي مانند تبليغات و بازاريابي بايد فعاليت هاي خود را همسو با روابط عمومي پيش ببرند تا در خم كوچه شعار تبليغاتي باقي نمانند.
روابط عمومي ها را شايد بتوانيم نقطه تلاقي علم ، فرهنگ و هنر بدانيم. جاييكه هم دانش لازم دارد هم اخلاق و هنرمندي مي خواهد تا موفقيت يك سازمان را شكل دهد.
جايگاه روابط عمومي و ديدگاه هر سازمان به حوزه روابط عمومي تا حد زيادي نشان دهنده ديدگاه آن سازمان به مشتريان ، خريداران ، تعامل كنندگان و در مجموع مخاطبان آن سازمان است. شايد گاهي سازمان ها با شعارهاي جالب و دهان پركن مي خواهند به مشتريان خود بگويند كه به آنها اهميت مي دهند اما ماداميكه اين سازمانها يك روابط عمومي حرفه اي و توانمند نداشته باشند تا اين شعارها را سازماندهي و مديريت كند و به عمل نزديك نمايد هيچگاه از قالب يك شعار فراتر نمي روند و چه بسا به زودي مخاطبانشان هم به اين نتيجه خواهند رسيد كه فلان سازمان فقط شعار مي دهد و در عمل به مشتريان و مخاطبان خود توجهي ندارد.
اينجاست كه بايد علم و هنر روابط عمومي به كمك سازمانها بيايد و اينجاست كه حوزه هايي مانند تبليغات و بازاريابي بايد فعاليت هاي خود را همسو با روابط عمومي پيش ببرند تا در خم كوچه شعار تبليغاتي باقي نمانند.
از آغاز شكل گيري فعاليت هاي روابط عمومي در سازمان ها همواره به حجم اين فعاليت ها افزوده شده و اهميت آن بيشتر نمايان شده است تا جاييكه گاهي سازمانهايي كه در فعاليت خود به بن بست رسيده اند با يك طرح حرفه اي خلاقانه روابط عمومي از اين بن بست خارج شده و فعاليت را از سر گرفته اند نمونه هاي اين موارد در دنياي تجارت و اقتصاد فراوان است و مي توان با مراجعه به تاريخچه فعاليت برخي شركت ها ي بزرگ اين نمونه ها را به وضوح مشاهده كرد .
اصولاً فضاي ارتباطات و روابط عمومي كه فضايي تعاملي و دوسويه است بدون حضور هردو طرف ارتباط به اهداف خود نما يابد و يك روابط عمومي توانمند نمي تواند بدون دخالت دادن ايده ، علايق و سلايق مخاطب خود يك برنامه مناشسب را براي سازمانش اجرا نمايد.
اخلاق مداري حفظ حرمت انسانها بايد همواره سرلوحه كار روابط عمومي ها باشد و نهايت دلسوزي ، احترام و اهميت به مخاطب ( مشتري ) لازمه شروع فعاليت و تداوم يك روابط عمومي حرفه اي است.
برخلاف تبليغات كه همواره هزينه در بر دارد و در صف اول هزينه هاي سازمان ها است اتفاقاً روابط عمومي كم هزينه ترين راه معرفي و شناساندن خدمات ، محصولات و در مجموع فعاليت هاي سازمان ها است چرا كه با ارتباط خوب با رسانه ها و خبرنگاران با داستان گويي و گزارش نويسي در مطبوعات و رسانه هاي الكترونيكي و انتشار مقاله و مصاحبه و برگزاري كنفرانس هاي خبري بدون هيچ هزينه اي به معرفي سازمان خود مي پردازد و به صورت كاملاً شفاف با مردم سخن مي گويد .
وظيفه اصلي روابط عمومي ها كه اساتيد اين حوزه هميشه بر آن تأكيد داشته اند انتقال اطلاعات ، علايق و نظرات از بيرون سازمان ( مردم و مخاطبان ) به درون سازمان و دخالت دادن اين اطلاعات در تصميم گيري ها و روند فعاليت و همچنين ارائه تصويري شفاف ، كامل و همراه با صداقت از سازمان خود به مخاطبان است و اولين راه است كه اعتماد جلب مي شود و شما همواره مشترياني وفادار خواهيد داشت كه اهميت و احترام شما را به خودشان احساس مي كنند.
روابط عمومي بايد زبان گويا سازمان و مخاطب به صورت دوطرفه باشد تا نظرها را به خود جلب كند و شايد بخشي از فعاليت هاي روابط عمومي بايستي به اين موضوع اختصاص يابد كه جايگاه خود را در سازمان تثبيت بخشد و اعتماد مديران رده هاي بالا را جلب كن تا از اين راه بتواند بهترين خدمات خود را به مخاطبان ارائه نمايد.
امروزه ديگر كمتر شاهد استراتژي و برنامه بازاريابي هستيم كه در آن جايگاهي ويژه براي فعاليت هاي ارتباطي وروابط عمومي تعريف نشده باشد و اصولاً سازمان هاي توانمند بدون جايگاه ويژه روابط عمومي برنامه تبليغاتي و استراتژي فروش مناسبي براي خود متصور نخواهند شد.
در مجموع انتقال احساس سازمان نسبت به مشتري به گونه اي مشتري اين احساس را به خوبي درك نمايد وظيفه روابط عمومي است و هرچه روابط عمومي احساس مثبت ، توأم با احترام و ارزش براي مشتري بهتر منتقل نمايد مشتري هم وفادرتر خواهد بود و اين احترام را متقابلاً پاسخ خواهد داد و اگر اين وظيفه روابط عمومي به خوبي انجام نگيرد چه بسا تمام فعاليت ها و تلاش هاي يك سازمان نتيجه معكوس دهد و هرگز به موفقيت منجر نشود .