شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اطلاعات در دولت دوازدهم، مخفي و عنصر استراتژيك نيست
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1397 - 16:40 کد خبر:33536
همايش بزرگداشت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي شامگاه ۲۵ ارديبهشت در شركت راه‌آهن و با حضور وزير راه‌وشهرسازي، مديرعامل راه‌آهن، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي و جمعي از مديران روابط عمومي سازمان‌ها برگزار شد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همايش بزرگداشت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي شامگاه ۲۵ ارديبهشت در شركت راه‌آهن و با حضور وزير راه‌وشهرسازي، مديرعامل راه‌آهن، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي و جمعي از مديران روابط عمومي سازمان‌ها برگزار شد.

همايش بزرگداشت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي، شامگاه گذشته در شركت راه‌آهن و با حضور وزير راه‌وشهرسازي، مديرعامل راه‌آهن، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي و جمعي از مديران روابط‌عمومي سازمان‌ها برگزار شد.

به گزارش شارا به نقل از تين‌نيوز، عليرضا معزي دبير عالي شوراي اطلاع‌رساني دولت، ضمن گراميداشت اين روز، موقعيت كار روابط عمومي را حساس و پراسترس عنوان كرد و گفت: كار ما، مشغله 24 ساعته دارد اما قواعد اداري ما را در چارچوب محدود ساعت كار مي‌برد.

معزي ادامه داد: كار ما بسيار تعيين‌كننده است اما اگر نقاط هدف ما مشخص نباشد، دچار مشكلاتي مي‌شويم كه بروز رفتار روزمره اداري سنتي و غير مؤثر را در پي خواهد داشت.

اين مقام مسئول اضافه كرد: درعين‌حال كه حضور شخص عباس آخوندي در وزارت راه‌وشهرسازي و نقش كنشگري اجتماعي ايشان به‌عنوان يك نقطه مثبت، مي‌تواند ايجادگر شكل فعالي در كار روابط عمومي باشد، وزارت راه و شهرسازي، وزارت خانه موثري در ايجاد رضايتمندي و اميد و اعتماد در جامعه است. ضمن اينكه حوزه ارتباطي ايشان از همه دستگاه‌هاي ارتباطي دولت نيز هميشه جلوتر بوده است.

معزي در ادامه، مدل‌هاي ارتباطي دولت در سال 97 به‌عنوان الگوهاي ارتباطي همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط- كه تا آخر هفته به روابط عمومي‌ها ابلاغ خواهد شد را- به شرح زير برشمرد:

1- دولت قائل به اين است كه اطلاعات مربوط به حريم عمومي در راستاي دسترسي آزاد به اطلاعات در اختيار همه مردم قرار گيرد. نمونه اين هدف را امسال در رسانه‌اي شدن قانون بودجه 97 ديديم. برخي مي‌گويند كه شبكه‌هاي مجازي در اين زمينه نقش داشته‌اند اما در سال‌هاي قبل هم شبكه‌هاي اجتماعي حضور داشتند. درواقع امسال اصل شفافيت و همه‌فهم نويسي اصول بودجه در دستور كار دولت با تاكيد رئيس‌جمهور محترم قرار گرفت. در سال‌هاي قبل عموم مردم با بودجه‌اي سروكار داشتند كه به لحاظ تخصصي براي آن‌ها قابل‌خواندن و فهميدن نبود. چراكه اطلاعات در دولت دوازدهم بر مبناي شفاف‌سازي مخابره مي‌شود چراكه اطلاعات عنصر استراتژيك نيستند.

2- معزي همچنين درباره ماهيت كار روابط عمومي به‌عنوان مورد دوم افزود: من كار روابط عمومي را فقط در خبررساني و پالايش اخبار و هماهنگي با خبرنگاران نمي‌بينيم بلكه شما با طيفي از نخبگان و پيمانكاران و مهندسان و فعالان صنعت حمل‌ونقل و مسكن سروكار داريد كه ماحصل كار شما را رصد و مطالعه مي‌كنند. بنابراين تعاملي موفق است كه روابط عمومي در آن بيشتر شنونده است و نه گوينده اخبار. روابط عمومي بايد مونولوگ را تبديل به ديالوگ كند تا مردم بدانند كه در سياست‌گذاري‌ها دخيل‌اند. با اين شرايط همه ما با هم مشترك‌المنافع مي‌شويم.

3- همچنين ما بايد حق گفتن و پرسيدن را براي مردم محفوظ بداريم. اين پاسخگويي فراتر از انتشار اطلاعات و جوابگويي است بلكه بايد بتوانيم توجيهات اصولي براي كارمان در جهت اعتمادسازي ارائه دهيم. مردم نبايد از پرسشگري از كارگزاران خود بترسند چون برقراري ارتباط فعال وظيفه ما است.

4- معزي درباره نقش فضاي مجازي در ارائه اخبار- با مركزيت تلگرام- گفت: موضوع ديگر هم اين است كه دولت دوازدهم ايجاد آرامش در فضاي عمومي كشور را يكي از وظايف خود مي‌داند و بر همين مبنا هم ما با فيلتر تلگرام مخالف بوديم. ضمن اينكه بعد از يك بحران اقتصادي كه كشور آن را پشت سر گذاشت، نخواستيم نزاع‌هاي دروني خودمان را هم به مردم منتقل كنيم. بنابراين ما مردم را تصميم‌گير در اين زمينه مي‌دانيم. هرچند ما مخالفيم كه همه بستر ارتباطي كشور را بر مبناي تلگرام پايه‌ريزي كنيم اما همچنان بر پيگيري حق اعتراض خود مصر هستيم.

عليرضا معزي در پايان عرايض خود به نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع‌رساني به مردم اشاره كرد و گفت: در كنار فضاي مجازي براي ما استفاده از ظرفيت رسانه‌هاي محلي، روزنامه‌ها، پايگاه‌هاي خبري و... هم مهم است. چراكه به فرض مختل شدن فضاي مجازي، بايد جايي براي انتقال اطلاعات وجود داشته باشد.