شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه نقش روابط عمومي بر بنگاههاي اقتصادي و پيشبرد اهداف اقتصادي در كشورها را نميتوان ناديده گرفت و از آن غافل شد. روابط عمومي نقشي موثر در برنامه هاي راهبردي سازمان دارد لذا نبايد آن را تنها يك ماموريت خاص در نظر گيريم چرا كه از نقطه نظر استراتژيك، بايد در برنامه هاي راهبردي ايفاي نقش كند.
اقدامات سخت افزاري و نرم افزاري تنها بخش كوچكي از كار در حوزه روابط عمومي را در بر مي گيرد، لذا امروزه فعاليت در روابط عمومي از ابتدا تا انتها با تحقيق و پژوهش همراه است به صورتيكه تجزيه و تحليل دقيق اطلاعات بخش مهمي از وظايف اين واحد سازماني محسوب مي شود.روابط عمومي از ابزارهاي كليدي مديران است از اينرو به صورت مستقيم با مقام عالي سازمان در ارتباط است چرا كه نقشي پر رنگ و مسئوليتي خطير براي آن تعريف شده است.اطلاع رساني به موقع و دقيق و امكان دسترسي به اطلاعات شفاف، شرايط را براي اتخاذ تصميم مناسب تر فراهم مي كند.
كاركنان روابط عمومي بايد از دانش و تخصص حوزه كاري خود اطلاع كافي داشته باشند چرا كه در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات، تغييرات بسيار سريع و بروز روي مي دهد از اينرو چنانچه همكاران از تخصص مورد نياز برخوردار باشند قطعاً مي توانند وظايف و مسئوليت هاي سازماني خود را به درستي انجام دهد. نبايد تصور كرد كه گستره فعاليت هاي روابط عمومي تنها محدود به تبليغات و انتشارات مي شود بلكه عرصه فعاليت آن تمامي مشتريان، همكاران و ذينفعان بانك را در بر مي گيرد.
بنابراين مهم ترين برنامه روابط عمومي توسعه و ارتقاء برند سازمان مي باشد. در حال حاضر با توجه به رقابت در ارائه خدمات و محصولات بانكي، شناسايي نيازها و خواسته هاي مشتريان يكي از وظايف اصلي روابط عمومي هاست، لذا بايد براي مهارت هاي ارتباطي كاركنان خود فكر و برنامه ريزي داشته باشيم تا بتوانيم ارتباط موثر و هدفمندي با مخاطبان برقرار كنيم. امروزه نقش روابط عمومي براي سازمان ها استراتژيك محسوب مي شود و به عنوان يك ابزار مديريتي مبناي حركت علمي و حرفه اي سازمان ها قرار گرفته است.
اطلاع رساني هدفمند و خلاقانه، مديريت هوشمند هزينه ها، ارتقاء جايگاه روابط عمومي، ارتباط با ذي نفعان بانك، توسعه مهارت هاي ارتباطي كاركنان، الگو گزيني از بانك ها، نخبه يابي، بهره گيري از اساتيد دانشگاهي، آموزش هاي تخصصي، مديريت دانش، توجه به مسئوليت هاي اجتماعي بانك و توسعه ارتباطات درون سازماني از ابزارهاي وهم راهبردي در روابط عمومي ها ست.
روابط عمومي بازتاب شخصيت سازمان است و نقشي سرنوشت سازي بر عهده دارد.بنابراين بايد با تنظيم روابط بين كاركنان، سازمان و افكار عمومي بايد در راستاي اهداف سازمان حركت كند.كسب اعتماد متقابل بين مردم و مسئولين، جلب همكاري و مشاركت، نظارت همگاني( سنجش خروجي كار)، پاسخگويي مستقيم و مستند سازي از مهم ترين وظايف ساختاري و سازماني روابط عمومي به شمار مي رود.
نقش روابط عمومي در سازمان هايي نظير بانك ها كه ارتباط مستقيم با مشتريان دارند پر رنگ تر است لذا بايد حفظ و جذب مشتري را در اولويت خود قرار دهند.توجه به نيازهاي مخاطب، اصلي مهم در سازمان ها است.اولين شرط برخورداري از روابط عمومي موفق برخورداري از حسن خلق، نرم خويي، تفكر مثبت و نيك انديشي را عاملي تاثير گذار براي ارتباط موثر است.موفقيت در شاخص هاي مهم عملكردي همچون منابع، مصارف، معوقات و سودآوري تحت تاثير سياست هاي تبليغي جذبي و مصرفي حوزه روابط عمومي است.: به اعتقاد كارشناسان، روابط عمومي يك فعاليت و اقدام مديريتي است كه امروزه نقش يك ديدهبان را بر عهده دارد؛ به گفته «ركس هارلو» - از پيشگامان روابط عمومي در جهان و بنيانگذار انجمن روابط عمومي آمريكا- روابط عمومي، يك وظيفه و كار مديريتي مشخص است كه به ايجاد و حفظ و خطوط دو جانبه ارتباطي، درك دو جانبه و همكاري متقابل بين يك سازمان و عموم مردم كمك ميكند.
از آنجا كه اجراي برنامه تغيير و تحول در هر سازمان با مخالفت بخشي از كاركنان همراه بوده نقش روابط عمومي در اين سطح بسيار حائز اهميت است زيرا اين بخش با بررسي واكنشهاي مخاطبان در برابر تغييرات و پيامهاي سازماني ميتواند به سازمان مربوطه كمك كند تا تصميمات نامناسب خود را شناسايي و به بهبود آن مبادرت ورزد. در واقع، روابط عمومي با مطالعه مشكلات و مسائل موجود پيرامون سازمان در نقش پزشك سازماني ظهور و پس از تحقيق درباره مشكل و تشخيص عوامل به وجود آورنده آن، برنامه مناسب و پيشنهادي عملي خود را در اختيار مديريت سازمان قرار ميدهد.
در اين ميان نقش و قدرت روابط عمومي در پشتيباني فعاليتهاي فروش و بازاريابي سازمانها يا بنگاههاي اقتصادي، را نبايد ناديده گرفت زيرا حضور پررنگ اين بخش نه تنها بسيار مهم و حياتي است بلكه باعث افزايش «سهم از اذهان» و به طبع آن «سهم از بازار» ميشود.
در واقع روابط عمومي ميتواند نقش مهمي در توسعه برنامههاي پيشبرد فروش بازي كرده و مشتريان كنوني را افزايش دهد. به علاوه روابط عمومي يك اهرم پرقدرت و بهينه براي عرضه و فروش ايدهها، ورود به بازارهاي جديد، تغيير عقايد تثبيت شده، راهاندازي، ادغام و تصاحب شركتها و در نهايت توسعه و پخش محصولات، خدمات، افكار و ايدههاي جديد به شمار ميرود.
امروزه در همه سازمانهاي دولتي و غيردولتي، موسسههاي بازرگاني، واحدهاي خدماتي، صنعتي و توليدي، دانشگاهها در هر كشوري نيز، روابط عمومي جايگاه ويژهاي براي توسعه همه بخشها داشته و همواره تلاش ميكنند تا پشتيباني و همكاري عمومي را به خود جلب كنند، اين در حالي است كه بسياري از بنگاههاي اقتصادي به دليل غفلت از روابط عموميها و حركت نكردن به سوي بازاريابي به عمر خود پايان دادهاند. امروزه جايگاه روابط عمومي ها در بازتاب هويت سازماني و بقاي ان نقش به سزايي دارد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)