شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش جهاني ارتباطات 2018 منتشر شد/ خط بين اخبار و تبليغات تار است
شنبه، 1 اردیبهشت 1397 - 08:10 کد خبر:33238
شصت و چهار درصد از متخصصان روابط عمومي پيش بيني مي كنند كه در طي پنج سال آينده مصرف كننده معمولي روابط عمومي قادر به تشخيص محتواي توليد شده خبرنگاران از محتواي صرفا تبليغاتي رسانه ها نخواهند بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- طبق گزارش جهاني ارتباطات 2018، شصت و چهار درصد از متخصصان روابط عمومي پيش بيني مي كنند كه در طي پنج سال آينده مصرف كننده معمولي روابط عمومي قادر به تشخيص محتواي توليد شده خبرنگاران از محتواي صرفا تبليغاتي رسانه ها نخواهند بود. اين تحقيق همچنين نشان مي دهد 59 درصد از متخصصان پيش بيني مي كنند كه مخاطب عمومي حتي تمايلي به دانستن تفاوت آن دو نخواهد داشت.

به گزارش گروه بين الملل شارا، 42 درصد از متخصصان بر اين باورند كه روند به سوي آنچه "محتواي برند" مي نامند به طور بالقوه مسئله اي اخلاقي است. درصد بيشتري (52 درصد) نگران روند رو به رشد رويكرد پرداخت مبالغي به افراد مشهور، افراد پر مخاطب در يوتيوب و اينستاگرام براي تبليغ محصولات و برند هاي مختلف هستند. مديران روابط عمومي پيش بيني مي كنند كه در پنج سال آينده به سبب رشد بودجه رسانه هاي خصوصي، منابع تخصيص يافته به رسانه هاي ديگر كاهش يابد.

با اين وجود اخبار جعلي و تحريف هدفمند حقيقت، بزرگترين مسئله اخلاقي است كه صنعت روابط عمومي با آن روبرو است. 92 درصد متخصصان معتقدند اخبار جعلي و پس از آن تحريف حقيقت از مهم ترين تهديداتي هستند كه اين حرفه را تهديد مي كنند.

عليرغم اين روند نگران كننده، 46 درصد از متخصصان ارتباطات معتقدند كه كسب و كارشان در 5 سال گذشته اخلاقي تر شده و 62 درصد پيش بيني مي كنند كه در طي پنج سال آينده اخلاقي تر نيز خواهد شد.

در نهايت با وجود اينكه 55 درصد از متخصصان روابط عمومي كار براي مراجعين ستيزه جو را مسئله اخلاقي بالقوه مي دانند، 82 درصد معتقدند همه افراد، سازمان ها و دولت ها حق مشاوره با روابط عمومي را دارند. با اين وجود 95 درصد از همان افراد اذعان دارند كه شخصا به خاطر مسائل اخلاقي براي برخي افراد، سازمان ها و دولت ها كار نمي كنند.

گفتني است سومين گزارش سالانه Global Communications، يك بررسي جامع از رهبران و دانش آموزان روابط عمومي در سراسر جهان، توسط مركز روابط عمومي در دانشكده ارتباطات و روزنامه نگاري دانشگاه آننبرگ منتشر شده است.

نوشته: جيمي هونويتز