شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت «نه» گفتن در محيط كار!
یکشنبه، 20 تیر 1400 - 11:05 کد خبر:33235
بسياري از ما به سختي مي توانيم در محل كار«نه» بگوييم، و بعضي از ما حتي تصور نمي كنيم كه اجازه نه گفتن را داريم يا خير؟ خصوصا كه جديدا شروع به كار كرده باشيم.




شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بسياري از ما به سختي مي توانيم در محل كار«نه» بگوييم ، و بعضي از ما حتي تصور نمي كنيم كه اجازه نه گفتن را داريم يا خير؟ خصوصا كه جديدا شروع به كار كرده باشيم. نحوه گفتن اين «نه» موضوع بسيار حساسي است چرا كه نگه داشتن تعادل بين يك شخصيت مردم دار و يك شخصيت محكم و جدي بسيار دشوار است. اگر فاقد اين مهارت باشيم و نتوانيم اين تعادل را همواره حفظ كنيم آسيبهاي جدي روحي در محيط كارمي بينيم. اگر صرفا فقط آدم مهربان و خير خواه و مردم داري باشيم انرژي و وقت محدود ما هميشه براي راضي نگه داشتن رئيس و همكار خود كافي نخواهد بود! به هر حال آنها دير يا زود باز هم از ما ناراضي خواهند بود!

چرا كه ما هميشه نمي توانيم طبق دلخواه آنها عالي باشيم! اگر هميشه براي هر چيزي كه از ما بخواهند “بعله” بگوييم خيلي طول نمي كشد كه از كار كردن لذت نخواهيم برد و با احساسات منفي و مخرب در محيط كار حضور خواهيم يافت! اينكه شايد احساس كنيم مورد سوء استفاده قرار مي گيريم و تمام كارهاي سخت را روي دوش ما تلمبار مي كنند! اينكه آنها به اندازه كافي قدر شناس نيستند و اينكه دائم خود را با ديگران مقايسه مي كنيم و حتي احتمال دارد كه كساني كه نصف كار ما را انجام ميدهند همان جايگاه را در كمپاني داشته باشند ما را آزار دهد، چون رفتارها به مرور زمان تبديل به عادت مي شوند و احتمالا آنها فراموش خواهند كرد كه آنگونه كه بايد از شما تشكر كنند.ما به مروراز راضي نگه داشتن ديگران خسته مي شويم كه ممكن است ما را دلسرد و مايوس كند!

اگر هميشه صرفا شخصيت جدي به خود بگيريم! ممكن است ما را “آدم سخت ” قلمداد كنند به گونه اي كه احتمال دارد فرصت پيشرفت خود و كمپاني خود را بسوزانيم! فرصتهايي كه در هر كمپاني تنها با ادغام مهارتهاي حرفه اي افراد با مهارتهايي مثل همدلي و دلسوزي و اعتماد و بخشش به وجود مي آيد.

از آنجا كه اكثر غريب به اتفاق محيط هاي كاري براي گفتن “بله” تنظيم شده است. معمولا ما يك سوپروايزر يا مدير داريم كه به ما مي گويد كه چه كاري بايد انجام دهيم يا ساعتهاي كاري ما به چه ترتيبي است، بنابراين دانستن اينكه چه موقع «نه» بگوييم و چگونه بايد در مورد آن صحبت كنيم خيلي مهم است. خوشبختانه، يك متخصص مذاكره به نام Fotini Iconomopoulos ترفند هاي نه گفتن در محيط كار را به ما خاطر نشان مي كند تا با بررسي آنها بتوانيم تا حدودي اين تعادل را حفظ كنيم توضيح مي دهد كه همه اينها بستگي به شرايط و نحوه انتقال آن دارد، بنابراين بايد با دقت به عواقب نه گفتن خود فكر كنيد، سپس متوجه شويد كه چگونه مي توانيد اين «نه» را بسازيد تا غير محترمانه و سخت به نظر نرسيد.

اين امر مي تواند به خصوص هنگامي كه شما جديدا شروع به كار كرديد سخت باشد. اما گاهي اوقات شما نياز داريد كه به منافع خود فكر كنيد و آنرا حفظ كنيد، يا ممكن است لازم باشد كه به ديگران كمك كنيد كه به نفع گروه و كمپاني كارهايي را انجام دهند. گاهي اوقات ممكن است رئيس شما تشخيص ندهد كه درخواست او تاثير مخربي روي شما مي گذارد ممكن است از اينكه با خواسته هاي خود به مرور شما را فرسايش مي دهد بي اطلاع باشد. ايجاد مرزها مي تواند دشوار باشد، ولي تنظيم اين مرزها مي تواند به ايجاد يك الگوي سالم تر همكاري كمك كند. در حقيقت، گاهي اوقات شما احترام بيشتري را به دست مي آوريد اگر بدانيد كه كي و چگونه «نه» را بيان كنيد.

نابراين، در اينجا شش نكته كليدي و استراتژيك را به هنگام نه گفتن در محيط كار به نقل از Fotini Iconomopoulos مي آوريم:

مهار احساس گناه از نه گفتن


به ياد داشته باشيد كه شما براي نه گفتن دليل داريد. در صورتي كه نقش شخص مقابل عوض شود شما باز هم بايد آن «نه» را مي گفتيد. اگر شما خودتان را از بين ببريد، ديگه نمي توانيد به خوبي قبل به كار ادامه دهيد پس هم شما و هم كمپاني شما آسيب مي بيند.


مواظب كلمات خود باشيد


اگر شما نگران آن هستيد كه به عنوان بهانه گير يا مخالف و يا به سادگي مخالف به دليل متفاوت بودن قلمداد شويد Fotini توصيه مي كند كه به همراه كلمه “نه “، از عبارت ” براي اينكه” استفاده كنيد البته اگر مجبور به دروغ گفتن نمي شويد. او توضيح مي هد كه اين استراتژي باعث مي شود افراد در مقايسه با اظهاراتي مثل “من وقتش را هم اكنون ندارم” يا “من غرق كار شده ام”، نه گفتن شما را راحت تر قبول كنند، اين يك دوز اضافي از مودب بودن هم حساب مي آيد.حتي مي توانيد چيزي شبيه “از اينكه به من فكر كرديد ” يا “من از اينكه شما فكر مي كنيد من فرد مناسب براي اين كار هستم “را بيان كنيد. ” شما حتي مي توانيد يك جايگزين را پيشنهاد دهيد، مثلا “يك شخص ديگر احتمالا اين فرصت را دوست دارد” اگر فكر مي كنيد ممكن است واقعا از اين فرصت سپاسگزار باشد.

اجتناب از دروغ گفتن


دروغ گفتن ممكن است چيزهاي ساده را بسيار پيچيده كند و مي تواند باعث دردسر شما در محيط كار شود كه ممكن است خيلي زود متوجه آن بشوند وشما غير قابل اعتماد جلوه دهد، بنابراين Fotini پيشنهاد مي دهد كه از آن كاملا اجتناب كنيد. شما لازم نيست كه به بهاي دروغ گفتن خاص به نظر برسيد.”من امشب نيستم” بهتر از “بايد گربه مادربزرگ همسايه را نگه دارم “، اما حقيقت اين است كه شما به سادگي نمي توانيد، و هيچ كس لازم نيست بداند كه شما قبول نكرديد چون خسته ايد يا از كار با شخص خاصي متنفريد يا بايد به دليل مسموميت غذايي خانه بمانيد.

از آن به عنوان يك شانس براي حل مشكل استفاده كنيد


هنگامي كه شما نياز به رد درخواست در محل كار داريد، ممكن است كه به رئيس خودتان در اين زمينه كمي بيشتر وقت بدهيد ،با اضافه كردن يك سري عبارتها رئيس شما متوجه مي شود كه چرا مجبور شديد «نه» بگوييد و احتمالا راههايي را براي حل مشكل پيشنهاد كند Fotini مي گويد اين ممكن است كه يك فرصت براي حل يك مشكل اساسي باشد.مثلا يك سري كاغذ بازي اداري سريعتر انجام شود يا موانعي از سر راه انجام كارها برداشته شود.

سعي كنيد «نه» را درون يك سوال بگذاريد


اگر شما نگران اين هستيد كه به عنوان مخالف قلمداد شويد سعي كنيد «نه» را داخل يك سوال بيان كنيد. به عنوان مثال، اگر رئيس شما از شما بخواهد كاري انجام دهيد كه فكر مي كنيد ممكن است براي مشتري شما مناسب نباشد، مي توانيد بپرسيد”چگونه مي خواهيد به مشتري بگوييم كه من بايد درخواست شما را با تاخير انجام دهم ؟” يا در مورد درخواست همكارتان ميتوانيد بگوييد “شما فكر مي كنيد كه رئيس چطور واكنش خواهد داد؟” هدف اين است كه به عنوان يك فرد مشاركت كننده درك شويد كه اين نوع سوالات به صداي مخالفت شما كمك مي كند بدون اينكه سد راه انجام امور قلمداد شويد.

از طنز استفاده كنيد


در برخي موارد، شما مي توانيد براي نه گفتن به شوخي متوسل شويد . به عنوان مثال، اگر از شما خواسته شود كه ساعت هاي اضافي را در محل كار بمانيد ولي مجبور هستيد كه در روز تولد كودكتان خانه باشيد Fotini پيشنهاد مي كند چيزي شبيه به اين بگوييد:”اگر من يكبار ديگر مهماني هاي خانوادگي را از دست بدهم همسرم من را طلاق مي دهد!” اين نوع طنز ممكن است به همكاران شما كمك كند كه بدانند چرا شما مجبوريد آن روز «نه» بگوييد، اما هنوز هم به آنها اجازه مي دهيد كه اگر در آينده درخواستي از شما داشتند باز هم مطرح كنند.

تهيه و تنظيم: مريم چاركي – منبع: سي بي سي