اشاره
دكتر جلالي در اين گفتگو با شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، به جايگاه روابط عمومي ها از نظر حقوقي و علمي در ايران پرداختند.
ايشان همچنين توسعه پايدار در هر كشوري را وابسته به نهادهاي قانونگذار و سازمان هاي برنامه ريز دانستند و گفتند وقتي جايگاه حقوقي روابط عمومي ها دقيقا تبيين نمي شود هر سازماني با توجه به توان و درك خود شكل جديدي از روابط عمومي را ارائه مي دهد.
با توجه به اين كه در آستانه روز روابط عمومي قرار داريم وضع و عملكرد روابط عمومي در ايران را چگونه ارزيابي مي كنيد و فعاليت هاي اين حوزه تا چه اندازه متني بر استانداردهاست؟
در مجموع اگر مبنا را ده سال قبل قرار دهيم و بخواهيم حايگاه روابط عمومي ها را از نظر حقوقي و موقعيت آنها در سازمان ها بررسي كنيم پيشرفت فوق العاده بوده است. امروزه روابط عمومي ها در كشور جا افتاده اند و در تلاش هستند كه تا در سطح بالاترين مسئول يك سازمان تاثيرگذار باشند. اما از نظر علمي و رسيدن به يك استاندارد قابل قبول، هنوز روابط عمومي ها جايگاه خود را ندارند و اين ضعف در اكثر قريب به اتفاق روابط عمومي ها ديده مي شود. مثلا علي الرقم تلاش هاي زيادي كه براي توسعه روابط عمومي الكترونيك در سطح كشور شده است، هنوز موضوع روابط عمومي الكترونيك جا نيفتاده و بجز تعداد محدودي از سازمان ها از اين پديده نوظهور استفاده نمي كنند. اگر روابط عمومي سنتي تبديل به روابط عمومي الكترونيكي شود استاندارد شدن آنها نيز اتفاق مي افتد و الي روابط عمومي سنتي را بايد روابط عمومي ذهن مديران دانست و هرگز قابل استاندارد شدن نيستند.
روابط عمومي امروز ايران با چه فرصت ها و چالش هايي مواجه است و براي استفاده بهينه از آن چه پيشنهادي داريد؟
فرصت هاي بيشماري در خدمت روابط عمومي ها قرار دارد. امروزه روابط عمومي ها در ايران فعال شده اند و مي توانند با نوآوري و خلاقيت موقعيت سازمانها را هم از درون و هم از بيرون سازمان بهبود دهند. ابزارهاي نوين فناوري اطلاعات و ارتباطات هم در حوزه انتشارات و هم حوزه تبليغات به عنوان بخشي از فعاليت هاي روابط عمومي ها بستر توسعه خلاقيت و نوآوري را در روابط عمومي ها بوجود آورده است. براي استفاده بهينه از ابزارهاي نويني كه در خدمت روابط عمومي ها قرار دارد بايد آموزش مادم العمر در حوزه روابط عمومي را جا انداخت و اجرا كرد. روابط عمومي الكترونيكي مهمترين فرصت روابط عمومي ها است تا بتوان بصورت بهينه وظايف را پيش برد.
متاسفانه در حوزه روابط عمومي دو و استفاده از تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات بيش از آنكه عملياتي شود شعار داده مي شود مشكل كجاست؟ چرا در اين حوزه پيشرفت محسوسي نداشتيم؟
اين مشكل مربوط به روابط عمومي ها نيست كه نمي توانند از روابط عمومي دو استفاده و آنرا توسعه دهند. مشكل اصلي نبود يك استراتژي مناسب در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور است كه زيرساخت لازم را ايجاد نكرده است. علاقه روابط عمومي ها را مي توان در برگزاري همايش هاي متعدد، انتشار كتاب، برگزاري نشست هاي علمي و سمينارهاي متعدد در همين موضوعات ديد، اما وقتي پهناي باند لازم براي دسترسي به داده هاي با كيفيت در اختيار نيست و بحث سنگين فيلترينگ در فضاي سايبر وجود دارد و به راحتي نمي توان از تجربيات جهاني استفاده كرد، روابط عمومي ها چگونه روش هاي نوين كه وابسته به انتشار متن، صدا، تصوير و چند رسانه اي در انتشارات است را منتقل كنند و يا در تعامل با مخاطبين درون و برون سازمان از طريق روابط عمومي 2 باشند.
با توجه به نيازهاي توسعه اي كشور در زمينه هاي مختلف، روابط عمومي ها چه نقشي در توسعه پايدار كشور دارند؟
توسعه پايدار در هر كشوري وابسته به نهادهاي قانونگذار و سازمان هاي برنامه ريز است. اگر قوانين پايدار در كشور ايجاد شود توسعه پايدار را هم مي توان انتظار داشت. اما وقتي جايگاه حقوقي روابط عمومي ها دقيقا تبيين نمي شود و هر سازماني با توجه به توان و درك خود شكل جديدي از روابط عمومي ارائه مي نمايد چطور مي شود انتظار تاثير روابط عمومي ها در توسعه پايدار را داشت. اول بايد بدانيم توسعه پايدار يعني چه، و بعد بدانيم ظرفيت روابط عمومي ها در تاثيرگذاري به اين مولفه چه ميزان است تا بعد بتوانيم راهكارهاي مناسب براي روابط عمومي ها پيدا كنيم تا در توسعه پايدار نقش داشته باشند. به هر صورت نقش روابط عمومي ها در هر زمينه اي از امور سازمان ها مي تواند كليدي و موثر باشد بشرط اينكه مديران سازمانها به درك درست از نقش راهبردي و عملياتي روابط عمومي ها رسيده باشند.
اصلي ترين و اثرگذارترين نقش روابط عمومي ها در"سال حماسه سياسي حماسه اقتصادي" چيست؟
روابط عمومي ها بايد تلاش فيزيكي خود را همراه با يك نقشه راه از پيش تهيه شده داشته باشند تا بتوانند با نوآوري و خلاقيت روشي جديد براي پشبرد اهداف خود پيدا كنند. براي رسيدن به يك حماسه سياسي حضور روابط عمومي ها در مجامع مختلف و اظهار نظر در موضوعات مرتبط لازم است. براي حضور در يك حماسه اقتصادي نيز بايد جايگاه فعلي اقتصادي كشور را روابط عمومي ها بشناسند و اهداف نظام را براي يك جهش اقتصادي در نظر بگيرند تا بتوان به جايگاه مناسبي كه بتوان آنرا حماسه اقتصادي دانست رسيد. بنابراين حضور فعال در رسانه ها و تبليغات شايد موثرترين نقش روابط عمومي ها در سال حماسه سياسي و اقتصادي باشد.
سخن پاياني؟
27 ارديبهشت روز روابط عمومي را به همه عناصر در گير در اين حوزه تبريك مي گويم و از همه انتظار دارم نگاهي به تحولات پيش رو تا سال 2050 ميلادي داشته باشند تا بتوانند با آينده نگري قدم هاي بلندتري در توسعه روابط عمومي هزاره سوم بردارند.