شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- برند استارباكس يك استراتژي بين المللي سازي را توسعه داده تا از اين طريق شركت را قادر به بازگشايي فروشگاه ها و ارائه حق امتيازهايي در كشورهاي مختلف دنيا بكند.
تحقيقات بازار در بطن بسياري از استراتژي هاي ورود به بازاري است كه استارباكس اتخاذ مي كند. اين مطلب به بررسي چگونگي تقويت شدن ورود استارباكس به بازارهاي چين توسط تحقيقات بازار مي پردازد.
استراتژي كسب و كار بين المللي استارباكس
ورود استارباكس به بازارهاي در حال ظهور و توسعه يافته از طريق تحقيقات بازار مشخص ميشود.
استارباكس به اين منظور تحقيقاتي را اجرايي كرد تا به درك و برداشتي عميق تر از بازارهاي چين دست پيدا كنند و ببينيد كه عملكرد نظام سرمايه داري در جمهوري خلق چين به چه شكلي است؟ كشور چين شامل بازارهاي منطقه اي مبتني بر منطقه مي شود كه فاكتوري به حساب مي آيد كه تحقيقات بازار را براي بازگشايي فروشگاه ها و فرانچيزها در چين حياتي ميسازد.
يك درك عميق از قوانين حقوق سرمايه هاي معنوي براي موفقيت در ورود به بازارهاي در حال ظهور بسيار مهم و حياتي است. استارباكس يك استراتژي ورود را تهيه كرد كه به بازارهاي غالب در چين مي پرداخت كه البته به جنبه عدم ايجاد اعتراض از جانب فرهنگ چيني در آن به شدت توجه شده بود.
به جاي اتخاذ رويكرد مرسوم و قراردادي نسبت به تبليغات و شيوه هاي ترفيع و ترويج – – كه ميتوانست توسط مصرف كنندگان بالقوه چيني به عنوان رويكردي براي حمله كردن به فرهنگ نوشيدن چاي در چين در نظر گرفته شود – – آنها تبليغات خود را در فروشگاه هايي با ترافيك بسيار بالا و در ديدرس مردم قرار دادند.
علاوه بر اين، استارباكس بصورت كاملا عمدي شروع به پر كردن شكاف موجود بين فرهنگ نوشيدن چاي و نوشيدن قهوه توسط معرفي نوشيدني هايي كرد كه مواد اصلي تشكيل دهنده آنها مواد اصلي سازنده چاي در چين بود.
نتايج تحقيقات . . .
نتايج تحقيقات بازار انجام شده، از توسعه استراتژي رقابتي بين المللي سازي استارباكس حمايت كرد. اين استراتژي فراگير و رقابتي ساخت و توسعه يك برند الهام بخش بود. مشتريان احتمالي استارباكس در چين مي توانستند از قبل چيزي را ببينند و تصور كنند كه استارباكس از آن تحت عنوان تجربه مقام سوم از آن ياد مي كرد.
تجربه استارباكس بيانگر اين موقعيت و جايگاه بود كه به شدت براي علاقمندان به استانداردهاي غربي جذاب بود و يا مي خواستند در فرهنگ سنتي خود از نردبان رشد و ترقي بالا بروند.
تحقيقات بازار اشاره داد كه يكپارچگي برند براي مشتريان استارباكس بسيار مهم است. زماني كه استارباكس يك فروشگاه جديد را در يك بازار در حال ظهور افتتاح مي كند، بهترين قهوهچيها براي افتتاحيه و همچنين آموزش قهوه چي هاي ديگر براي فعاليت آينده شعبه بعد از افتتاح رسمي به آن شعبه فرستاده مي شوند.
تحقيقات بازار به محيط سياسي بازار در حال ظهور مي پردازد
تحقيقات بازار در اين مورد به استارباكس كمك كرد تا ويژگي هاي سرمايه داري در جمهوري خلق چين را تشخيص دهند. طبقه ميانه در بين جمعيت چين به سرعت استانداردهاي غربي را به عنوان يك استاندارد قابل قبول طبقه بورژوا پذيرفتند. علاوه بر اين، مصرف كنندگان چيني خريد كالاهاي لوكس را به عنوان روشي به منظور پي گرفتن يك سبك زندگي با كيفيت مي پذيرند.
تحت تاثير كمونيسم، مردم چين مصرف قابل توجه و آشكار را فاسد يا نشانگر عدم گرايش ناسيوناليستي يا ملي گرايي مي دانند. سرمايه داري يا همان كاپيتاليسم در جمهوري خلق چين از تفكري در بين مردم حمايت مي كند كه حساسيت زيادي به وضعيت اجتماعي افراد داشته و علاقه بسيار زيادي به تقليد از سبك زندگي مصرف گرايانه و لوكس دارند.
شهر چنگدو به عنوان يك نمونه . . .
حمايت دولت چين هم از مصرف و سبك زندگي لوكس خصوصا در برخي از شهرهاي چين بسيار آشكار است. شهر درجه دو چنگدو به عنوان يك مطالعه موردي از حمايت آشكار دولت چين از كاپيتاليسم در اين مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.
شهر چنگدو به خودي خود تا حدودي از طرز فكر و زندگي مبتني بر كاپيتاليسم حمايت مي كند كه وجود فروشگاه هايي مانند لوئيس ويتون و كارتير در مركز آن شاهدي بر اين برداشت است.
بر اساس اطلاعات انجمن صنعت خرده فروشي شهر چنگدو، فروشگاه هايي كه تا حدود 80% از اقلام آنها را برندهاي لوكس بين المللي تشكيل مي دهند در شهر چنگدو قرار دارند و شهر در اين رابطه پس از پكن و شانگهاي در رتبه سوم قرار دارد. درك اينكه چگونه اين تمايل ملي نسبت به كالاهاي لوكس به برند استارباكس مي رسد، كار آنچنان سختي نيست، برند استارباكس كه خود كه با درجه خاصي از انحصار مشخص مي شود.
ادامه دارد . . .
منبع مرجع: www.ibazaryabi.com