شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش شبكه هاي اجتماعي در بازاريابي آنلاين
شنبه، 26 تیر 1400 - 12:38 کد خبر:32969
شبكه هاي اجتماعي از سال 2014 رشد وسيعي پيدا كرده اند و با توجه به نفوذ بالا در افراد، مي توانند راهكار بسيار خوبي براي بازاريابي آنلاين باشند.



 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شبكه هاي اجتماعي از سال 2014 رشد وسيعي پيدا كرده اند و با توجه به نفوذ بالا در افراد، مي توانند راهكار بسيار خوبي براي بازاريابي آنلاين باشند.


درسال هاي گذشته، افزايش رقابت و فضاي شلوغ شبكه هاي اجتماعي همچنين موج الگوريتمي شدن اين شبكه ها، باعث شده است كه تمام كسب وكارها از رسانه هاي اجتماعي براي بازاريابي فعاليت هاي شان استفاده كنند. تحقيقي كه در مورد كسب وكار و شبكه هاي اجتماعي در سال 2014 انجام شد، نشان مي داد 81درصد كسب وكارهاي كوچك و متوسط از شبكه هاي اجتماعي براي بازاريابي استفاده مي كنند. ممكن است در حال حاضر اين ميزان بسيار بيشتر باشد. همچنين يافته ها نشان مي دهد كه استفاده شبكه هاي اجتماعي در افراد از 7درصد در سال 2005 به 65درصد در سال 2015 رسيده كه نشان دهنده اين حقيقت است كه رقابت در شبكه هاي اجتماعي به بالاترين ميزان رسيده است.


اگر شما در سال 2011 در اينستاگرام يا پينترست حساب كاربري داشتيد، ممكن بود جزو افراد نادري بوديد كه از اين شبكه ها استفاده مي كنند، يا اگر شركت شما در سال در 2013 از فيس بوك براي تبليغات اينترنتي خود استفاده مي كرد، از خيلي از شركت هاي ديگر جلو بود. امروزه تبليغات در فيس بوك، چارچوبي استاندارد براي برندها است و سازمان ها، شبكه سازي در شبكه هاي اجتماعي را بسيار جدي گرفته اند. در حال حاضر به دليل افزايش رقابت، خلاقيت، استراتژي سازي و ايده پروري مناسب، بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي بيشتر مورد بررسي قرار مي گيرد.


فيس بوك در سال 2010 تلاش كرد راهكارهايي را براي نظم دادن به بازاريابي شبكه هاي اجتماعي ايجاد كند. اين راهكار يك لينك اخبار (news feed) آپديت شده بود و محتوايي را كه عموما توسط يك كاربر ديده يا جست وجو مي شود بدون در نظر گرفتن ترتيب زمان انتشار آن، پخش مي كرد. با اين كار فيس بوك اطمينان مي داد كه اثربخش ترين كيفيت محتوا را به كاربران نشان مي دهد. از آن زمان به بعد، اكثر شبكه هاي اجتماعي از همين مدل براي بازاريابي محتوا استفاده كردند.


اينستاگرام، مديوم (Medium)، توييتر (twitter) و لينكدين (LinkedIn) شبكه هاي اجتماعي هستند كه از همين مدل استفاده كرده اند. در نتيجه، دسترسي طبيعي كاربران به اين شبكه ها كه از طريق موتورهاي جست وجو صورت مي گيرد، كاهش يافت. مطالعه هايي در اين خصوص انجام شده كه نشان مي دهد دسترسي طبيعي فيس بوك در بازه زماني ژانويه 2016 تا ژوئن 2016، 52درصد كاهش داشته است. در ساير شبكه هاي اجتماعي نيز چنين اتفافي افتاده است.


با تغيير رويكرد ذهني نسبت به شبكه هاي اجتماعي و استراتژي هاي مشخص، شما مي توانيد از اين رسانه جديد استفاده كنيد، ولي بايد روي آن سرمايه گذاري كنيد كه بتوانيد از آن بهره ببريد. در اينجا قصد داريم راه هايي را براي استفاده از شبكه هاي اجتماعي در كسب و كار به شما نشان دهيم:


از نسخه هاي پولي شبكه هاي اجتماعي استفاده كنيد
واقعيت اين است كه مخاطبان شما، محتواي باكيفيتي را كه عرضه مي كنيد دوست دارند و وقت شان را براي آن مي گذارند، ولي بايد بدانيد كه راحت ترين كار براي كاهش نرخ دسترسي طبيعي به شبكه هاي اجتماعي و افزايش بازديد از طريق لينك اخبار اين است كه در شبكه هاي اجتماعي از سرويس هاي پولي استفاده كنيد. بعضي از اين سرويس ها شامل سرويس هاي تبليغات تقويت شده فيس بوك و توييتر هستند.


هاب اسپات (Hobspot) كه شركتي در آمريكاست و راهكارهاي جامع بازاريابي و فروش را روي نرم افزارهايش ارائه مي دهد، متوجه شد كه از سال 2014 تا 2015، شركت ها بودجه تبليغاتي براي شبكه هاي اجتماعي خود را از 17.7 ميليارد دلار به 23.6 ميليارد دلار تغيير داده اند. از آنجا كه پلتفرم هاي شبكه هاي اجتماعي تمام تلاش خود را براي گرفتن توجه مخاطبان به كار مي برند، استفاده از سرويس هاي پولي كه شبكه هاي اجتماعي عرضه مي كنند، راه حياتي براي رشد محتواي عرضه شده است. متأسفانه افراد به منفعتي كه از استفاده از شبكه هاي پولي مي برند نگاه نمي كنند و حاضر نيستند چنين سرمايه گذاري داشته باشند كه در نهايت باعث عقب ماندن آنها از رقابت مي شود.
 

روي آموزش خودتان كار كنيد
براي اينكه در يك صنعت، مخصوصا رسانه اجتماعي به روز باشيد بايد از كارشناسان اين حوزه بخواهيد كه به شما آموزش دهند. مهم نيست كه كسب وكار شما چقدر بزرگ يا كوچك است. مي توانيد هر سه ماه يك بار در دوره هاي آموزشي آنلاين يا كلاس هاي حضوري شركت و از اطلاعات آنها استفاده كنيد و آن را به كارمندان خود نيز انتقال دهيد.


بر روي سرويس هاي طرف سوم (Third Party) سرمايه گذاري كنيد


بايد از ابزارهاي تحليلي يا سرويس هاي مشاوره اي كه متخصص در اين زمينه هستند استفاده كنيد. مطمئن باشيد كه شركت شما از بابت اين سرمايه گذاري، سود خوبي كسب خواهد كرد. براي اينكه براي خودتان زمان بخريد، بايد نزد مشاوران برويد كه اين مشاور مي تواند يك شخص يا يك نرم افزار باشد. به ياد داشته باشيد كه اكثر چيزهايي كه در زندگي به دست آورده ايد، چيزهايي است كه بهاي آن را پرداخته ايد.


تنها روي چند شبكه، به صورت عميق كار كنيد

در حال حاضر و با توجه به ارتقاي الگوريتم شبكه هاي اجتماعي، كيفيت محتوا و درگير كردن مخاطب با آن، در ديده شدن شما بسيار مهم است. الگوريتم فيس بوك، صفحه هايي را كه نرخ ديده شدن آنها از طريق جست وجوي عادي از طريق موتورهاي جست وجو پايين مي آيد، جريمه مي كند. ساير شبكه هاي اجتماعي هم همين كار را انجام مي دهند.


با اين ديد، شما بايد زمان خود را روي آن دسته از شبكه هاي اجتماعي بگذاريد كه بهترين كاركرد را براي شركت شما دارند. نبايد هر پلتفرم شبكه اجتماعي را كه مي شناسيد به كار بگيريد. اگر شبكه اجتماعي شما در پينترست خيلي خوب كار مي كند و از توييتر هيچ نتيجه اي نگرفته ايد، بايد استراتژي فعاليت تان را در توييتر مجددا بازسازي كنيد يا پينترست را در اولويت قرار دهيد. اگر محتوايي كه عرضه مي كنيد هيچ ارتباطي با لينكدين ندارد، مي توانيد آن را در شبكه هاي اجتماعي ديگري عرضه كنيد. مي بينيد كه اين قانون خيلي صريح و ساده است.


در دنياي پر تغيير ديجيتال، ممكن است افراد در اين دام بيفتند كه بايد در همه جا ديده شوند. اين طرز فكر باعث مي شود كيفيت محتواي تان را در پلتفرم هاي اجتماعي ناديده بگيريد كه شما را از رسيدن به هدف دور مي كند. بايد دقت كنيد كه اكثر اوقات تصميم گيري صحيح اين است كه از يك شبكه اجتماعي به خاطر كم اثر بودن، خارج شويد.
منبع: inc/zoomit