شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ميليونها كاربر زير ۲۵ سال آمريكايي ظرف دو سال گذشته حساب كاربري خود را در فيس بوك بستهاند. روندي كه بنا بر پيش بينيها در سال جاري نيز ادامه خواهد داشت. اخبار دروغين و نفرتپراكني در كوچ كاربران نقش داشتهاند.
ارزيابي صورت گرفته از تركيب سني كاربران فيسبوك در آمريكا حكايت از كوچ ميليونها نفر از كاربران جوان فيسبوك به اينستاگرام و اسنپچت دارد. موضوعي كه نميتواند براي مارك زاكربرگ و ديگر دستاندركاران فيسبوك خبر خوبي باشد.
تمركز شبكههاي اجتماعي عمدتا بر روي جوانان است و از اين رو، كوچ جوانان از فيسبوك در عين حال به معني كاهش جذابيت فيسبوك براي مخاطبان اصلي آن است.
روند خروج كاربران جوان از فيسبوك در آمريكا از دو سال پيش آغاز شد. اكنون بر پايه پيش بينيهاي صورت گرفته از سوي موسسه نظرسنجي „eMarketer" روند كوچ كاربران جوان از فيسبوك در سال جاري ميلادي نيز ادامه خواهد يافت.
آمارها سخن ميگويند
فيسبوك با داشتن بيش از ۱۶۹ ميليون كاربر در آمريكا كماكان موفقترين شبكه اجتماعي در اين كشور به حساب ميآيد. حتي شمار كاربران اين شبكه اجتماعي در سال گذشته يك درصد نيز در قياس با سال پيش از آن افزايش داشته است. اما آنچه باعث نگراني مارك زاكربرگ، پايهگذار، و ديگر مسئولان فيسبوك شده، روي برتافتن جوانان از اين شبكه اجتماعي است.
به عنوان نمونه، تنها در سال گذشته ميلادي (۲۰۱۷) فيسبوك ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر از كاربران زير ۲۵ سال خود را در آمريكا از دست داده است. پيش بيني موسسه نظرسنجي ياد شده حكايت از آن دارد كه در سال جاري نيز ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر ديگر از جوانان آمريكا حساب كاربري خود در فيسبوك را غيرفعال خواهند كرد.
روند روي برتافتن جوانان از شبكه فيسبوك تنها محدود به آمريكا نميشود. اما آمار دقيقي از تركيب سني كاربران فيسبوك در كشورهاي مختلف وجود ندارد و از اين رو نميتوان با دقت تمام گفت كه چند درصد از كاربران جوان مثلا در كشورهاي اروپايي به حضور خود در شبكه فيسبوك خاتمه دادهاند.
بيشترين ميزان كوچ از فيسبوك در آمريكا به نوجوانان زير ۱۷ سال برميگردد. حدود ۱۰ درصد كاربران جوان آمريكايي بين ۱۲ تا ۱۷ سال، در سال ۲۰۱۷ در قياس با سال پيش از آن، از فيسبوك كوچ كردهاند. از دست دادن ۱۰ درصد از كاربران جوان تنها ظرف يك سال باعث نگراني مسئولان فيسبوك شده است.
در عين حال حدود چهار و نيم درصد از كاربران آمريكايي بين ۱۷ تا ۲۵ سال نيز در سال گذشته به فعاليت خود در فيسبوك پايان دادهاند.
علت چيست؟
روي برتافتن جوانان آمريكا از فيسبوك دلايل متعددي دارد. بنا بر گزارش شكبه CNBC، نشر مكرر اخبار دروغين بر روي فيسبوك از جمله مسائلي بوده كه باعث ناخرسندي جوانان از اين شبكه اجتماعي شده است.
اتهام "دخالتهاي روسيه در كارزار انتخاباتي آمريكا" از طريق شبكههاي اجتماعي نيز در رويگرداني جوانان از اين شبكه اجتماعي موثر بوده است. فيسبوك مدتها چنين امري را انكار ميكرد. اما عاقبت ناگزير به اعتراف شد و تصديق كرد كه گروههايي از خارج از آمريكا از طريق اكانتهاي جعلي تلاش كردهاند بر اذهان مردم آمريكا در كارزار انتخاباتي سال ۲۰۱۶ تاثير نهند.
به موازات نشر اخبار دروغين، نفرتپراكني نيز از جمله مسائلي بوده كه در دور شدن جوانان آمريكا از فيسبوك نقش ايفا كرده است.
افزون بر آن، گفته ميشود ساختار و چيدمان صفحه فيسبوك نيز براي جوانان جذاب نيست. بديهي است كه با افزايش شمار شبكههاي اجتماعي، رقابت براي جلب كاربر در بين آنها افزايش يافته است.
اينستاگرام و اسنپچت
خروج جوانان آمريكا از شبكه فيسبوك به معني كاهش نقش شبكههاي اجتماعي در زندگي جوانان آمريكا نيست. ظرف دو سال گذشته و به موازات كاهش شمار كاربران جوان فيسبوك در آمريكا، بر شمار اعضاي ديگر شبكهها افزوده شده است.
برندگان اصلي اين كوچ ميليوني در آمريكا، اينستاگرام و اسنپچت هستند. شمار اعضاي اين دو سرويس در سال گذشته افزايش قابل ملاحظهاي داشته است.
بر اساس ارزيابي موسسه نظرسنجي "eMarketer" در سال جاري ميلادي اسنپچت ميتواند حدود ۲ ميليون كاربر جوانتر از ۲۵ سال را در آمريكا به سوي خود جذب كند. بر تعداد كاربران جوان اينستاگرام نيز در همين سال حدود يك ميليون و ششصد هزار نفر افزوده خواهد شد.
به اين ترتيب، تعداد كاربران اسنپچت در آمريكا با رشدي بيش از ۹ درصد به ۸۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسيد و از اين منظر در مقام سوم قرار خواهد گرفت. اينستاگرام نيز با رشدي ۱۳ درصدي، تعداد كاربران خود را در آمريكا به حدود ۱۰۵ ميليون نفر خواهد رساند.