شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- موضوع منابع انساني بيش از يك دهه است كه در دانشگاههاي مديريت مورد مطالعه قرار ميگيرد و مهمترين هدف آن تبديل اين منابع به سرمايه انساني است كه بتواند توليد ارزش و ثروت نمايد. مؤسسه مطالعات و بهرهوري منابع انساني كه در راستاي نگرش جديد معماري منابع استاني فعاليت ميكند، قدمهاي بسيار مهمي درا ين زمينه برداشته است و جايزه مدل تعالي منابع انساني از مهمترين اقدامات اين مؤسسه است .
بحث مسوليت اجتماعي بنگاه ها يكي از چالش هاي مهم منابع انساني چه ازديدگاه غرب و چه از ديدگاه ايدئلوژيك است و امروزه كشورها به دنبال راهي هستند تا از طريق آن مسئوليتپذيري نهادها را در مقابل هم افزايش دهند تا به اهداف خود برسند.
براي داشتن كشوري با اقتصاد رقابتپذير در سطح جهان بايد زيرساختهاي آن را ايجاد كرد، يكي از اين زمينههاي بنيادي ايجاد مسئوليت اجتماعي در بنگاههاست.
مفهوم مسئوليت اجتماعي ريشه عميقي در آموزههاي ديني ما دارد ولي متأسفانه در حوزه كسب و كار كمتر به آن توجه شده است در حالي كه ديگران برروي آن كار كرده و به نتايج خوبي دست يافته اند.
تعريف CSR
CSR يك مفهوم جديد است كه هنوز تعريف واحدي كه در سطح جهاني مورد قبول باشد براي آن ارائه نشده است. ميتوان گفت CSR در يك تعريف عام طريقي است كه بنگاهها به وسيله آن رويكردهاي اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي را با ارزشها، فرهنگ، استراتژيها، ساختار تصميمگيري و شيوههاي عملياتي خود به شكلي شفاف و قابل حسابرسي يكپارچه ميكنند و در نتيجه فرآيندها و رويههاي بهتري را درون سازمان خود جاري ميكنند و به اين ترتيب ثروت ميآفرينند و جامعه را بهبود ميبخشند.
پذيريش و توسعه مفهوم CSR
امروزه اين مفهوم در سطح وسيعي مورد پذيرش قرار گرفته و معناي آن حوزههايي چون ايمني محصول، صداقت در تبليغات، حقوق كاركنان ، پايداري محيط زيست، رفتار اخلاقي و مسئوليتهاي جهاني را دربرميگيرد و ذينفعان وسيعي از كاركنان، مشتريان، جوامع، محيط زيست، رقبا، شركاي تجاري، سرمايهگذاران، سهامداران و دولتها را شامل ميشود.
تحول ديدگاههاي CSR
1 – مدل اقتصادي
2 – مدل قانوني: براي اين مفهوم نيز همچون ساير مفاهيم بايد قانون وضع كرد تا به عنوان يك مدل در كنار مدل اقتصادي قرار گيرد. و خلاءها رفع شود.
3- مدل اجتماعي: گاهي با وجود مدل قانوني نيز مشكلاتي پيش ميآيد، مثلاً با وجود قانون كار ما شاهد اختلاف كارگر و كارفرما هستيم لذا متفكران علم اقتصاد و مديريت در كنار اين دو مدل، مسايل اجتماعي را نيز مطرح كردند با اين تفاوت كه در اين مدل برخلاف مدل هاي قبلي اجباري در كار نيست و اين ويژگي CSR است كه بنگاهها ميتوانند به صورت اختياري و داوطلبانه آن را انتخاب كنند. با وجود اين ويژگي مدل اجتماعي فراتر از قانون است چرا كه سازمانها قوانين را رعايت ميكنند و بعد از اينكه بلوغ بيشتري پيدا ميكنند وارد مدل اجتماعي و رعايت مسئوليتهاي آن ميشوند.
روش برخورد بنگاهها با CSR
1- رويكرد تدافعي: يك شركت در ابتدا با ورود مبحثي جديد مخالفت مي كند. اين رويكرد در كشور ما بسيار مرسوم است؛ فرار از پرداخت ماليات، حق بيمه و حقوق كارگر از نمودهاي بارز رويكرد تدافعي است.
2- رويكرد هزينه- فايده: به مرور به فكر راه چاره افتاده و به فكر محاسبه هزينه- فايده ميافتد.
3- رويكرد استراتژيك: بعد از مدتي شركت متوجه ميشود كه در اين شرايط تنها محاسبه هزينه – فايده كفايت نميكند و آن را در برنامهريزيهاي استراتژيك خود ميگنجاند؛ تبعيت از قوانين، پرداخت ماليات و ... در اين بخش قرار مي گيرند.
4- رويكرد نوآوري و يادگيري: مرحله بالاتري هم وجود دارد كه شركت براي رسيدن به موفقيت بيشتر در اين موضوع پيشتاز شده و به حركات نوآورانه ميپردازد.
كشورهاي فعال در حوزه CSR
در كشورهايي كه شاخص رقابتپذيري وضعيت خوبي دارد سطح مسووليتپذيري اجتماعي نيز بالاست در سطح بينالمللي در آمريكاي شمالي، آمريكاي لاتين و اروپا به اين موضوع در حد مطلوبي پرداخته شده است اما محدودهاي از آسيا و قسمتي از آفريقا هنوز وارد مرحله گزارش دهي نشدهاند. بر اساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد در سال 2007، كشورهايي همچون انگلستان ، آمريكا ، ژاپن ، هلند ، سنگاپور ، بلژيك ، كانادا، استراليا و دانمارك در اين حوزه پيش رفتهاند و كشورهايي از قبيل آنگولا ، بنگلادش ، چين و اتيوپي نيز جزو شروع كنندگان هستند اما كشور ما هنوز در ليست شروعكنندگان نيز قرار ندارد.
دلايل موافقت با CSR
1- اثرات اجتماعي ناشي از فعاليت و كسب و كار را نشان داده و راهحل براي آن ارايه ميكند.
2- منابع فردي كسب و كار را محافظت ميكند.
3-از مقابله و تعارض كسب و كار با دولت جلوگيري مي كند.
4-جذب متخصصين و به كارگيري منابع را تسهيل ميكند .
5- راههاي برخورد پيشگيرانه با مشكلات را نشان ميدهد.
دلايل مخالفت با CSR
1- اهداف بازار آزاد را براي دستيابي به سود بيشتر، محدود ميكند.
2-اهداف اوليه كسب و كار را مخدوش ميكند.
3- توان رقابت در بازارهاي بينالمللي را محدود ميسازد.
4- كسب و كار براي فعاليتهاي اجتماعي تجهيز نشده و توان آن را نيز ندارد.
ده انگيزه براي CSR
1 شهرت و مديريت برند
2 مديريت ريسك
3 جذب ، نگهداري و ايجاد انگيزه دركاركنان
4 دسترسي بهتر به منابع سرمايه
5 نوآوري و يادگيري
6 صرفه جويي در هزينه ها و كارآيي عمليات
7 رقابت و نفوذ در بازار
8 مجوزهاي اجتماعي براي تداوم كار
9 ارتباط بهتر با مقامات دولتي
10 بهبود مستمر و ارتقاءِ سازماني.
نقش دولت در برقراري و رواج CSR
دولت يكي از اركاني است كه بايد به اين موضوع بپردازد و ميتواند نقش برنامهريزي داشته باشد و قوانين را به صورتي تدوين كند كه سازمانها را به اين سمت سوق دهد همچنين با هماهنگي با NGO ها، افزايش آگاهيهاي عمومي، آموزش ابزارهاي مديريتي و ايجاد محيطهاي تشويقي به اشاعه اين فرهنگ كمك كند.
منبع: آرشيو سومين كنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)