شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران :  اصول مهم يك اجراي مناسب سخنراني
چهارشنبه، 9 اسفند 1396 - 08:01 کد خبر:32513
در جلوي حضار شما مانند يك هنرپيشه هستيد. بايد خوب به نظر برسيد. لباس مرتب و مناسب بپوشيد. ظاهر شما و حركات شما تاثير زيادي در جلب توجه حضار دارد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از نظر دكتر مهرداد منصوري، نكات مهم در اجراي يك سخنراني خوب عبارتند از:

- در جلوي حضار شما مانند يك هنرپيشه هستيد. بايد خوب به نظر برسيد. لباس مرتب و مناسب بپوشيد. ظاهر شما و حركات شما تاثير زيادي در جلب توجه حضار دارد.


- آرام و بلند و شمرده صحبت كنيد. تند تند صحبت كردن اجازه درك مطلب را از حضار مي گيرد. كسي كه با تون پايين صحبت مي كند مانند اين است كه به حرف هاي خود شك دارد. حضار به سخنان چنين فردي خوب توجه نميكنند.


- پشت ميز خود را پنهان نكنيد. با تمام قد رو به حضار بايستيد تا بتوانيد از Body language يا صحبت با بدن استفاده كنيد. منظور از صحبت كردن با بدن وضعيتي است كه شما در حين سخنراني مي ايستيد، راه مي رويد، از دست هاي خود و حتي از شكل صورت خود براي بيان مطلب استفاده مي كنيد.


- يكي از مشكلات سخنرانان بخصوص سخنرانان تازه كار اضطراب قبل و يا در حين سخنراني است. اشتباه نكنيد. بقيه نيامده اند كه در باره علم شما قضاوت كنند. آمده اند چيزي ياد بگيرند. مطمئن باشيد كه در جلسه سخنراني، شما در مورد مطلب از همه حضار بيشتر حضور ذهن داريد. پس نگران و مضطرب نباشد و با اعتماد به نفس سخنراني خود را ارائه دهيد.


- بدترين وضعيتي كه يك سخنران مي تواند به خود بگيرد اين است كه به حضار پشت كرده و از روي پرده، نوشته هاي خودش را بخواند.


- بعضي سخنران ها هم گرچه رو به حضار هستند ولي سر خود را پايين گرفته و سعي مي كنند نوت هايي را كه از قبل نوشته اند بخوانند يا از روي مانيتور نوشته هاي اسلايدها را بخوانند. اين كار هم بشدت به ارزش سخنراني لطمه مي زند. از روي نوشته هاي اسلايد نخوانيد. اگر قرار به خواندن باشد، حضار بهتر از شما آنها را مي خوانند. سعي كنيد متن سخنراني را از قبل حفظ كرده و در حين سخنراني رو به حضار و چشم در چشم آنها سخنان خود را بگوييد.


- البته مي توانيد رئوس مطالب را از قبل نوشته و براي اينكه مطمئن باشيد نكته اي از قلم نميافتد گاهگاهي به آنها نگاه كنيد ولي از روي نوشته هايتان نخوانيد. اگر نكته اي هم از قلم افتاد زياد نگران نباشيد. شما ماشين نيستيد.


- تون صحبت خود را بر حسب مطلب كم و زياد كنيد. گاهي اوقات بلند صحبت كنيد و گاهي به ناگهان شدت صداي خود را كاهش دهيد. اين يكي از رمز هاي سخنرانان بزرگ است. با بالا و پايين بردن تون صداي خود در لحظات مناسب ميتوانيد توجه حضار را بيشتر به مطالب مهم بحث جلب كنيد.


- بين صحبت هايتان در لحظاتي براي چند ثانيه مكث كنيد. اين مكث ها در لحظات مهم سخنراني به حضار چند ثانيه فرصت ميدهد تا راجع به مطلبي كه گفته ايد كمي فكر كرده و آنرا خوب در ذهن خود جايگزين كنند.


- با حضار تماس چشمي داشته باشيد. از قانون سه استفاده كنيد. به چشم هر يك از حضار سه ثانيه نگاه كنيد. هر چند وقت يكبار هم به كل حضار نگاه كنيد.
- تكرار سخنان كليشه اي در ابتداي سخنراني مانند اينكه "صحبت راجع به ... به من واگذار شده است" و يا "در اينجا ميخواهم ابتدا از وقتي كه به من داده شده تشكر كنم و ..." مناسب نبوده و فقط وقت با ارزش جلسه را مي گيرد.


- مسير سخنراني شباهت زيادي به يك مقاله دارد كه در ابتداي آن مقدمه است و سپس اصل مطلب و سپس نتيجه گيري قرار ميگيرد. از اين مسير پيروي كنيد.


- در صورت لزوم مي توانيد براي جلب توجه بيشتر حضار نكات طنز ظريفي را در متن سخنراني بگنجانيد ولي اگر در يك فرهنگ ناآشنا سخنراني مي كنيد در اين مورد بسيار مراقب باشيد. گاهي اوقات چيزي كه به نظر شما طنز است به نظر بعضي از حضار ممكن است توهين باشد.


- زماني را كه براي ارائه مطلب به شما داده شده است رعايت كنيد. تذكر مكرر رئيس جلسه به شما مبني بر تمام شدن وقت، ارزش سخنراني شما را كم مي كند و ممكن است در نهايت شما را مجبور كند تا سخنراني خود را نيمه تمام رها كنيد.


- در آخر سخنراني از حضار به خاطر توجه شان تشكر كنيد.