شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- براي خبر داغي مانند تصادف در يك بزرگراه، احتمالا به موقع به صحنه نميرسيد تا آنچه رخ ميدهد را ضبط كنيد. اما به هر حال، واكنش شاهدان و مأموران تحقيق و همين طور فيلم صحنه ارزش ضبط را دارد.
از كنفرانسهاي مطبوعاتي (اگر درباره رويدادهاي خبري جذاب باشند يا توسط چهرههاي خبري ارائه شوند) ميتوان ويدئوي خوبي تهيه كرد و فيلمبرداري از آنها بسيار ساده است. شما سوژه ثابتي داريد و نورپردازي خوب است (مخصوصا اگر دوربينهاي تلويزيون در آنجا حضور داشته باشند).
قطعات خبري داغ، مخصوصا در ورزش، ميتوانند جزء محبوبترين مطالب در هر سايت خبري باشند. اما به هر حال، تهيه ويدئوهاي ورزشي كاري چالش برانگيز است.
حركت دائم سوژه نيازمند ظرفيت بالا در فايل ويدئو ديجيتال است و دنبال كردن آن زماني كه ويدئو براي نمايش در وب كوچك و فشرده ميشود، دشوار است. در نتيجه، تنها راه قطعات كوچك از بهترين حركات است كه ميتوان بر روي آن صدا گذاشت يا در كنار يك متن كوتاه قرار داد.
چند توصيه مهم ديگر:
در فيلمبرداري انتخابگر باشيد. دو دليل خوب براي اين كار وجود دارد: هدر ندادن نوار و هدر ندادن زمان براي ويرايش.
از حركت كردن با دوربين روشن و زوم كردن خودداري كنيد. زماني كه از نماي گسترده به متوسط و بسته حركت ميكنيد، دكمه ضبط را خاموش كنيد. در صورت امكان از زوم كردن و حركت با دوربين روشن خودداري كنيد. يك نما بگيريد، خاموش كنيد و سپس دوربين را براي نماي بعدي آماده كنيد و دوباره شروع به ضبط كنيد.
مدت زمان فيلمبرداري از يك نما را طولاني كنيد. از آنجايي كه ميتوانيد هر نما را در فرايند ويرايش كوتاه كنيد – و نه بلندتر – هر نما بايد حداقل 15 ثانيه طول بكشد. حتي اگر نماي بزرگي است و تنها به 5 ثانيه از آن نياز داريد، به مدت 15 ثانيه فيلمبرداري كنيد. از اين كار بعدا خوشحال خواهيد شد.
به هنگام فيلمبرداري ساكت باشيد. دوربين تمام صداهايي را كه توليد ميكنيد ضبط ميكند – هر آه، سرفه، خنده پيش خود و يا هر چيزي را كه ميگوييد. بنابراين به هنگام ضبط دهان خود را كاملا بسته نگه داريد زيرا بعدا نميتوانيد صداهاي ناخواسته را ويرايش كنيد.
سوژه خود را با دقت كادربندي كنيد.
زماني كه نماي خود را كادربندي ميكنيد، بهترين كار اين است كه سوژه را كاملا در وسط كادر قرار ندهيد و اندكي از مركز دور كنيد. براي تداوم اين روش از "قانون يك سوم" استفاده كنيد كه خطوط فرضي را براي كادر در نظر ميگيرد و آن را به صورت عمودي و افقي به سه قسمت تقسيم ميكند. اگر سوژه اصلي را (كه معمولا صورت است) نزديك به يكي از اين محلهاي تقاطع قرار دهيد، به تركيبي فعال و مناسب ميرسيد.
خطوط به شما نشان ميدهد كه چگونه با استفاده از "قانون يك سوم" ويدئوي خود را تركيببندي كنيد.
در جستجوي بهترين قطعه كوتاه باشيد. اين موضوع را به خاطر داشته باشيد كه بهترين ويدئوهاي خبري از قطعات كوتاه متعددي كه ويرايش شده و در كنار هم قرار گرفتهاند تشكيل ميشوند.
بنابراين كار شما تهيه بهترين قطعات كوتاه است. بهترين روش براي درك كامل آرايه قطعات مورد نياز اين است كه كار ويرايش را تجربه كنيد – يا حداقل در كنار كسي كه اين كار را انجام ميدهد بنشينيد و نظاره كنيد. اين تنها روشي است كه ميتوانيد ببينيد چه نماهايي بيشترين كاربرد را دارند و چه نماهايي را از دست دادهايد.
اگر تنها فيلمبرداري كنيد و ماحصل را به يك تهيهكننده وب يا ويراستار مولتيمديا بسپاريد و منتظر محصول نهايي شويد، مهارتهاي ويدئوي خبري شما هيچگاه پيشرفت نميكند.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)