شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دونالد ترامپ و سرمايه‌گذاري كلان شركت اپل در آمريكا
دوشنبه، 2 بهمن 1396 - 11:50 کد خبر:32409
ترامپ آمادگي شركت اپل براي سرمايه‌گذاري در آمريكا را نشانه عقب‌نشيني اين شركت و پيروزي خود مي‌داند. اپل تصميم دارد ميلياردها دلار در آمريكا سرمايه‌گذاري كند. كارشناسان درباره تاثيرات اقتصادي اين تصميم اختلاف نظر دارند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ترامپ آمادگي شركت اپل براي سرمايه‌گذاري در آمريكا را نشانه عقب‌نشيني اين شركت و پيروزي خود مي‌داند. اپل تصميم دارد ميلياردها دلار در آمريكا سرمايه‌گذاري كند. كارشناسان درباره تاثيرات اقتصادي اين تصميم اختلاف نظر دارند.

يكي از منتقدان اصلي شركت‌هاي بزرگ آمريكا، رئيس جمهور اين كشور، دونالد ترامپ است. شركت‌هاي بزرگ آمريكا و از جمله شركت اپل، براي افزايش سوددهي فعاليت‌هاي اقتصادي خود، بخش قابل ملاحظه‌اي از دارايي‌ها و شاخه‌هاي توليدي خود را به خارج از خاك آمريكا انتقال داده‌اند.

سايت "فينانس‌نت" در مقاله‌اي پيرامون برنامه سرمايه‌گذاري شركت اپل در آمريكا نگاهي داشته است به مجموع دارايي‌هاي اعلام شده شركت اپل در سراسر جهان.

بر اساس اين گزارش ميزان دارايي‌هاي نقدي و ارزش سهام شركت اپل در نوامبر سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۷۰ميليارد دلار بوده است. ۹۴ درصد دارايي اين شركت در خارج از آمريكا ذخيره شده و تنها ۶ درصد آن مشمول قوانين مالياتي آمريكا مي‌شود.

سياست‌هاي مالياتي ترامپ
در واپسين ‌روزهاي سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ موفق شد طرح مالياتي خود را به تصويب كنگره آمريكا برساند. مجلس نمايندگان آمريكا با اكثريتي ناچيز به طرح مالياتي ترامپ راي مثبت داد. مهم‌ترين بخش اين سياست مالياتي جديد، كاهش ماليات شركت‌هاي بزرگ آمريكا بود.

بر اساس اين اصلاحات مالياتي، ماليات شركت‌هاي بزرگ آمريكا از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد كاهش يافت. طرح مالياتي ترامپ بيش و پيش از آنكه بخواهد از بار مالياتي شهروندان آمريكا بكاهد، به سود شركت‌هاي بزرگ و ثروتمندان جامعه آمريكا است.

اكنون، شركت اپل در اطلاعيه‌اي كه روز چهارشنبه ۱۷ ژانويه (۲۷ دي‌ماه) منتشر كرد، از تغيير سياست‌هاي مالي خود خبر داد. بر اساس اين اطلاعيه، اين شركت تصميم گرفته است ظرف پنج سال آينده ميلياردها دلار در خود آمريكا سرمايه‌گذاري كرده و ۲۰ هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كند.

از آن گذشته، شركت اپل پذيرفته است كه ماليات آن بخش از درآمدهاي نقدي و سهام خود كه در خارج از آمريكا ذخيره شده‌اند را نيز بپردازد. به اين ترتيب، اپل پذيرفته است كه ۳۸ ميليارد دلار به حساب‌هاي مالي دولت واريز كند.

خشنودي ترامپ
رئيس جمهور آمريكا پس از انتشار اطلاعيه شركت اپل، اين دو تصميم اپل، يعني پرداخت ماليات‌هاي مربوط به دارايي‌هاي خود در خارج از آمريكا و همچنين سرمايه‌گذاري در آمريكا را پيروزي خود اعلام كرد.

اين در حالي است كه برخي از كارشناسان درباره موفقيت اين سياست ابراز ترديد كرده‌اند. بر اساس گزارش ياد شده، شماري از كارشناسان با اشاره به اطلاعيه شركت اپل نوشته‌اند كه در اين اطلاعيه اپل نگفته است چه ميزان پول ذخيره شده خود در خارج از كشور را واقعا وارد آمريكا خواهد كرد.

از سوي ديگر در بيانيه اپل به يك رقم ۳۵۰ ميليارد دلاري براي اقتصاد آمريكا اشاره شده است. اين رقم احتمالا حاصل فعال ‌شدن شركت‌هاي جانبي و نقل وانتقال پولي است كه سرمايه‌گذاري‌هاي اپل در اقتصاد آمريكا ايجاد خواهد كرد. اين طرح قرار است طي پنج سال اجرا شود و ۲۰ هزار فرصت شغلي تازه در آمريكا ايجاد كند و ۳۰ ميليارد دلار در اين كشور سرمايه‌گذاري شود.

ولي كارشناسان مي‌گويند ايجاد ۲۰هزار "فرصت شغلي جديد" به آن معني نيست كه شركت اپل مايل است ۲۰ هزار "نيروي جديد" استخدام كند.

آژانس خبري بلومبرگ حتي نسبت به پيامدهاي منفي ناشي از تزريق دارايي‌هاي شركت اپل كه در خارج از كشور ذخيره شده‌اند، به شريان‌هاي اقتصادي آمريكا هشدار مي‌دهد. گزارشگر بلومبرگ چنين اقدامي را در عمل براي شركت‌هاي آمريكايي زيان‌بار مي‌داند و معتقد است كه چنين اقداماتي مي‌تواند بر جذب سرمايه‌هاي خارجي به آمريكا تاثيري منفي بگذارد.