شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج روند جهاني روابط عمومي در سال 2018
چهارشنبه، 13 دی 1396 - 01:54 کد خبر:32217
اگر بخواهيم روندهاي جهاني را شمارش كنيم تعداد آنها آنقدر زياد است كه احتمالا در اين مختصر امكان بررسي همه آنها وجود ندارد. در اينجا منحصرا پنج درس و روند مهم كه ممكن است براي شاغلان روابط عمومي مهم و مفيد باشد، اشاره مي شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-اگر بخواهيم روندهاي جهاني را شمارش كنيم تعداد آنها آنقدر زياد است كه احتمالا در اين مختصر امكان بررسي همه آنها وجود ندارد. در اينجا منحصرا پنج درس و روند مهم كه ممكن است براي شاغلان روابط عمومي مهم و مفيد باشد، اشاره مي شود:

 

#1. اخبار جعلي مشكل زاست.

از سال گذشته تاكنون، استفاده از اين اصطلاح سه برابر شده است. متاسفانه "رسانه هاي اجتماعي كه ناشر اخبار و فاكتور مهمي در نشر اخبار جعلي هستند به رشد ادامه مي دهند. تحقيق انجام شده در مؤسسه پيو (Pew) نشان مي دهد كه 62 درصد از بزرگسالان اخبار را از رسانه هاي اجتماعي دريافت مي كنند و 18 درصد اغلب اين كار را انجام مي دهند. دو سوم از كاربران فيس بوك (66%) اخبار را از سايت و شش نفر از هر ده نفر اخبار را از توييتر كسب مي كنند."

 

اخبار جعلي اما عموما از كانال شبكه هاي اجتماعي بود كه توانستند تا آنجا پيش روند كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان هدايت امور را به دست گرفتند. در اين ميان فيس بوك و گوگل از متهمان شماره اول بودند. توليدكنندگان اخبار جعلي با استفاده از سازوكار اين پلتفرم هاي اينترنتي به كليك هاي بيشتر و در نتيجه به هدف سياسي و مالي خود نزديك مي شدند.


<span title="Post-truth was the word of the year in 2016. Like it or not, the public no longer trusts the news media�" and="" this="" directly="" affects="" what="" public="" relations="" professionals="" do.="" "="">نتيجه اين كه مردم ديگر به رسانه هاي خبري اعتماد چنداني نمي كنند و اين به طور مستقيم كار متخصصين روابط عمومي هم تحت تاثير و هم دشوار مي كند.
 

#2. واكنش به بحران بايد فوري و شديد باشد.
يك بحران مي تواند در هر زمان و بر هر برند تاثير بگذارد. اين بدان معني است كه ما بايد آماده باشيم؛ آماده با يك برنامه ارتباطات بحران كه شامل عذرخواهي صادقانه، كمك به جلوگيري از گسترش آسيب و سپس بازسازي اعتماد است.

 

#3. مديريت اعتبار بايد اولويت شماره يك برندها باشد.
اگر اعتبار و نام تجاري شما توسط يك بحران تحت تاثير قرار گرفته باشد يا به نوعي به يك ويروس جعلي آلوده شده باشد، بايد از آن محافظت شود.

 

مدير روابط عمومي مطمئناً مي‌تواند به عنوان مديريت اعتبار ايفاي نقش نمايد. جهت انجام موثر اين امر، اين فرد بايد مورد توجه و احترام بالاترين مقام سازمان باشد و از اختيار لازم براي تعيين ريسك‌هاي اعتباري و القاي اقدامات اصلاحي براي فرآيندهايي برخوردار باشد كه بر اعتبار شركت يا سازمان تاثير منفي مي‌گذارند.

 

 فردي كه مسئول مديريت اعتبار است بايد از اين اختيار برخوردار باشد تا واقعيت را در برابر اكاذيب منتشر شده بيان نمايد و براي ايجاد تمهيدات و اقدامات لازم نيز از اختيار لازمه برخوردار باشد. اما متاسفانه تمامي سران روابط عمومي از اين سطح از دسترسي، اعتماد، مسئوليت يا اختيار برخوردار نيستند.

 

#4. توجه تان از ويدئو دور نشود.

 هيچ كس نمي تواند منكر اثربخشي ويدئو بر مخاطبان شود. بنابراين اگر بخواهيم همسو با روندهاي جهاني در سال 2018 حركت كنيم، بهتر است ويدئو را در دستور كار خودمان قرار دهيم.

 

سيسكو پيش بيني مي كند كه ويدئو 78 درصد از ترافيك تلفن همراه در جهان تا سال 2021 خواهد بود. چگونه مي توان ويديو را به تلاش هاي روابط عمومي متمركز كرد؟
 

#5. فرصت هاي هوش مصنوعي بي نظير است.

ماشين‌ها و روبات‌ها فرصتي بي‌نظيري براي پيشبرد كارها و انجام سريع‌تر و بهتر فعاليت‌ها ايجاد مي كنند، بدون اينكه تهديدي متوجه نيروي كار انساني باشد؟ روابط عمومي ها مي‌توانند در زمينه هاي مختلف از فرصت بي‌نظيري كه پيشرفت‌هاي تكنولوژيك در اختيارشان قرار داده بهره ببرند.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)