شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي بين المللي قديمي ترين شكل عمل است اما از اين شكل همواره با عنوان روابط عمومي نامبرده نشده است.
اسكندر كبير سربازانش را با زره هاي بيش از حد بزرگ والا مقام جلوه مي داد، مذاهب از سازمان هايي براي جذب ديگران به مذهبشان سود مي جستند و اعلاميه استقلال ايالات متحده چنين موعظه مي كرد كه: «بگذاريد حقايق به جهاني منصفانه عرضه شود».
اما استفاده از قدرت تبليغات براي جهان تجارت امري نسبتا جديد است. همانطور كه راجر بابسون كارشناس آمريكايي در امر تجارت اين مسئله را چنين شرح مي دهد: «امروزه وقتي چيزي را مي خواهيم به آمريكاييان يا به سايرين بفروشيم، در فروختن آن مهارت داريم». اين مهارت در بازار و در سياست عمومي در هيات روابط عمومي اجرا،تعديل و تجديد نظر شده است.
بنابراين خواه موضوع يك محصول باشد يا يك فعاليت تجاري يا سياسي يا سياست عمومي، هدف روابط عمومي بين المللي انتقال يك پيام است از وراي پل هايي كه شكاف تفاوتهاي زباني، فرهنگي، مذهبي و جغرافيايي آن را ايجاد مي كنند.
هدف رسيدن به نوعي تاثير گذاري و برقراري رابطه با مخاطب موردنظر و انتقال معناي خبر است. اين هدف با انتقال پيام هاي نامطبوع و غير قابل هضم كه از گلوي مخاطب پايين نمي روند، به دست نمي آيد. اولين پيشگامان روابط عمومي كه تبليغات زمان جنگ را انجام مي دادند كساني بودندكه مهارتهايشان بازار آموخته بودند.
نظم يك اولويت درجه يك است هر چند وقت يكبار مفهوم مديريت در تعاريف روابط عمومي تغيير مي كند. چه كليدهايي براي روابط عمومي بين المللي وجود دارد؟ براي هر گروهي از شاغلين روابط عمومي و نيز براي شما ليستي از همان پاسخها وجود دارد:
- درباره هر بازار و هر كشور، به طور مجزا بحث كنيد؛ در بازارهاي محلي به مردم محلي اعتماد كنيد.
- مجراهاي محلي ارتباط را بشناسيد. ترجمه را با متخصصيني كه صنعت و لغت شناسي آن را مي شناسند، انجام دهيد. به روزنامه نگاران براي نوشتن ماجرا كمك كنيد. به آنان يك زاويه ديد متفاوت بدهيد.
- با ادارات محلي در برنامه هاي كشورهاي بيگانه از همان ابتدا درگير شويد. از سنن و حساسيت هاي محلي، تعطيلات و منابع در دسترس براي آنان آگاه باشيد.
- يك رابط محلي داشته باشيد كه بتواند جواب تحقيقات محلي را بدهد، ارتباطهاي محلي را تعيين كنيد و مطمئن شويد كه آنان در هنگام پخش رسانه اي در دسترس هستند.
اما اشتباهات اساسي هنوز در ارتباطات بين المللي وجود دارد. يك نشريه ارتباط بين المللي اشتباهات متخصصان روابط عمومي را كه روزنامه نگاران مرتكب مي شوند مطالعه مي كند. روزنامه نگاران وقتي در ضرب الاجل هستند پيام هاي مطبوعاتي ناكافي مي فرستند و نوعي فقدان دانش را نشان مي دهند.
فهم اينكه هر رسانه چگونه كار مي كند براي يك ملت و براي فعاليت هاي بين المللي مهم است.
در گزارشهاي سراسري يك سوال كليدي وجود دارد: آيا مخاطب مورد نظر ما واقعا از ميان مرزها عبور مي كند؟ آيا مي توان بهترين و موفق ترين روشهاي يك بازار را جزء به جزء به يك وضعيت رسانه اي سراسري تبديل كرد؟ ما همه مي دانيم كه پاسخ منفي است. اصرار بر اين كار به معني از دست دادن موقعيت است
و نهايتا اينكه مي توان گفت مسائل مربوط به روابط عمومي بيش از اندازه « آمريكايي شده » اند يعني تصميم گيرندگان روابط عمومي هر چند عناوين بين المللي دارند اما جهان را از منشور محلي محدود خودشان مشاهده مي كنند.
اگر يك درس براي ما در 12/26 وجود دارد همين است: احترام گذاشتن به قدرت آنچه در همه ما مشترك است: انسانيت.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)