شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين رسالت روابط عمومي ها اين است كه سازمان را با حوادث جديد منطبق و جريان هاي جديد انديشه را وارد سازمان كنند.
پروفسور باقر ساروخاني پدر جامعه شناسي علوم ارتباطات ايران
روابط عمومي علمي است كه در مسير سازمان ها مي كوشند،بر مسئوليت اجتماعي خود عمل كنند تا بتوانند تفاهم پشتيباني كساني را كه براي توسعه خود اهميت دارند را حفظ كنند›؛ روابط عمومي با ارتباطي هدفمند و منظم ضمن برآوردن نيازهاي سازمان خود، نسبت به نظم دهي بين سازمان و مردم اقدام مي كند.
روابط عمومي نيز مي تواند مطالبات، پيشنهادات،شكايات و نيازهاي مردم را در جهت رفع و تسريع در رفع آن را به سازمان به صورت صحيح و شفاف انتقال دهد، و اينكه اقدامات و اهداف سازمان را به صورت شفاف براي مردم عنوان مي كند،در واقع يك ارتباط دو طرفه هدفمند و صحيح ايجاد كند.
وظايف روابط عمومي كاري علمي و بلند مدت است، بايد ارتباطمان طوري باشدكه براي مدت طولاني اثرگذار باشد،چون سازمان ها در كشورمان از ساليان دور آغاز به كار كرده اند و همچنان اين فعاليت ها ادامه خواهد داشت، بنابراين جايگاه و پايگاه رسمي و اصلي سازمانها بايد براي مردم شفاف سازي شود چون ممكن است بعضي از مطالبات مردم با اهداف و برنامه هاي آن سازمان مطابقت نداشته باشد، كه لازم است روابط عمومي ها در جهت هدايت صحيح مردم اقدام كنند.
نورالله طاهري فرماندار فيروزكوه
كسب اعتماد متقابل بين مردم و مسئولان، جلب همكاري و مشاركت، نظارت همگاني، بازتاب شخصيت صحيح سازماني، بازآموزي، بازسازي و فرهنگ ساختن سازمان با تحولات و تغييرات مستمر اجتماعي، تنظيم روابط سازمان با مردم به صورت ارتباطات دو سويه درون سازماني و برون سازماني از جمله وظايف روابط عموميها است.
اصغر آذربايجاني رئيس كميسيون فرهنگي-اجتماعي شوراي اسلامي شهر اصفهان
روابط عمومي علاوه بر تاثير پذيري تحولات زمان خويش مي تواند خود به عنوان عامل موثر در فرآيند مداوم اصلاحات و تغييرات مثبت اجتماعي نقش آفريني كند، در حقيقت روابط عمومي، هنر و علم اجتماعي است كه درون و برون دستگاه را به هم پيوند مي دهد.
اصغر آذربايجاني رئيس كميسيون فرهنگي-اجتماعي شوراي اسلامي شهر اصفهان
روابط عمومي بخشي از وظايف عالي ترين مقام دستگاه را از جمله در تكريم ارباب رجوع، بازخورد گيري از برنامه ها و اجراي سياست هاي دستگاه متبوع، سنجش افكار عمومي و كاركنان و هم چنين فراهم سازي زمينه هاي ارتباطي مختلف بين كاركنان، مردم و مسئولين را بر عهده دارد.
محمد صديقي نيا سرپرست مديريت روابط عمومي و ارتباطات دادگستري كل استان سمنان
روابط عمومي ها در ارتباط با مردم مدافع و بيان كننده خدمات دستگاه ها هستند و در ارتباط با مديران خود بايد انتقال دهنده صدا و فريادهاي مردم باشند و بيش از آنكه بلندگويي يكطرفه باشند به عنوان پلي ارتباطي، روابط مردم و سازمان را ترميم و برقرار سازند.
هومن خورشيد مدير روابط عمومي استانداري خوزستان
در مجموعه روابط عمومي سه عنصر اصلي اميدآفريني،ارزش آفريني و ارتباط گسترده محور توجه است.
عليرضا مهدوي شاهرودي مديركل روابط عمومي استانداري تهران
امروزه ضرورت توجه به نقش و رضايت مردم به عنوان عظيمترين سرمايههاي اجتماعي كشور بر هيچ كس پوشيده نيست و روابطعمومي؛ در توسعه نظام ارتباطي جامعه، روشنگري افكار عمومي، جلب رضايت، ايجاد تفاهم و همدلي ملي ، نقشي راهبردي و اساسي دارد.
محمود زماني قمي استاندار مركزي
روابط عمومي ميتواند با بسترسازي مناسب براي گفتمان مستمر و منظم بين سازمان و مخاطبان آن، ساز و كار مهم همدلي و همزباني مردم و سازمان را فراهم آورد.
دكتر موسي خادمي، استاندار استان كهگيلويه و بويراحمد
مهمترين وظيفه روابط عموميها انعكاس چهرهاي واقعي و مطلوب از سازمان به مردم است.
جمشيد انصاري، استاندار زنجان
روابط عمومي به مفهوم امروزي به عنوان يك مجموعه هدف مند و تخصصي، عهده دار رسالت خطير مهندسي افكار عمومي و تسهيل فرايند اطلاع رساني و تعاملات اجتماعي است.
مجموعه اي كه به عنوان هنر هشتم، يكي از اركان مهم توسعه سازماني و اصلي ترين حلقه اتصال و پيوند دو سويه سازمان ها با مخاطبين محسوب شده و كاربرد تعابيري همانند چشم بينا، گوش شنوا و زبان گويا و آيينه تمام نماي سازمان در مورد آن، نشان از جايگاه مهم، راهبردي و كليدي اين حرفه دارد.
سيد مهدي صادقي،استاندار قم
نياز سنجي يكي از وظايف مهم روابط عمومي هاست بنابراين، روابط عمومي ها بايد نياز جامعه را تشخيص دهند و با دانش و آگاهي و بر اساس نيازهاي موجود در جامعه، اخبار را به مديران سازمان ها و پاسخ و اقدام مديران را نيز به مخاطبان كه مردم هستند منتقل كنند.
محتواي اخبار و اطلاعات بيروني بايد توسط روابط عمومي ها جمع آوري و به مديران منتقل شود و پس از آن تصميمات مديران نيز در اختيار جامعه و مردم قرار گيرد و در نهايت مديران در جريان واكنش ها و بازتاب هاي جامعه قرار گيرند.
هر زمان كه بحراني در جامعه حادث مي شود اين روابط عمومي ها هستند كه مي توانند فضاي جامعه را آنگونه كه به نفع مردم است سازمان دهند. در زمان بحران، دستپاچگي و دادن خبرهاي ضد و نقيض و سردرگم كردن مردم يكي از مشكلات عديده در مبارزه با حوادث و كنترل مديريت بحران هاست. بنابراين اطلاع رساني در زمان بحران و درست عمل كردن يك ضرورت است كه بايد از سوي روابط عمومي ها مورد توجه قرار گيرد.
سيد محمد علي افشاني استاندار فارس
روابط عمومي ها بايد بيش از آنكه بلندگويي يكطرفه باشند به عنوان پلي ارتباطي ميان مردم و سازمان باشند و روابط مردم و مديران را تقويت كنند.
هومن خورشيد مدير روابط عمومي استانداري خوزستان
در كاركرد روابط عمومي، توجه به گفتمان سازي و ايجاد روابط عمومي دانش محور بايد جايگزين تبليغات زائد شود. اين گفتمان يكسان و عدم چند صدايي، موفقيت و اقتدار سازمان را در پي دارد.
مهدي جمالي نژاد شهردار اصفهان
تعامل هدفمند و دوسويه با مخاطبان، انتقال و اشتراك اطلاعات دقيق و صحيح، دريافت اشكالات سيستم از مخاطب و رفع آنها و ارائه اطلاعات مشاوره اي براي ارتقاي جايگاه سازماني از ويژگي هاي اساسي روابط عمومي هاست كه توجه به آنها ارتقاي جايگاه سطوح مديريتي و به دنبال آن رضايتمندي مخاطب را در پي خواهد داشت.
سيد مرتضي سقائيان نژاد شهردار قم
دو وظيفه مهم روابط عمومي ها يكي تبليغات و اطلاع رساني و ديگري گراميداشت مناسبتهاست كه در اين زمينه بايد به گونه اي عمل شود كه بخاطر يك سهل انگاري مجموعه دولت زير سوال نرود.
كريم حميدوند فرماندار نهاوند
مهمترين وظيفه يك روابط عمومي پويا و فعال را تلاش براي انعكاس فعاليت ها و اهداف سازماني از يك سو و برانگيختن توجه عمومي نسبت به عملكرد سازمان يا مجموعه از ديگر سو است.
علي صحرائيان شهرستان جهرم
روابط عمومي ها وظايف متعددي برعهده دارند و تنها كار تبليغات يا اطلاع رساني انجام نمي دهند بلكه تعامل سازنده و ارتباط مستمر با مخاطبان از ديگر وظايف آنان است.
اسكندر احمدي مدير آموزش وپرورش گناوه
روابط عمومي به عنوان بازوي مجموعه كه با طيف وسيعي ازمخاطبان سر و كار دارد، بايد با نگرشي پژوهش محور، در شكل گيري تعامل موثر عوامل برون سازماني با مجموعه سازماني نقش آفرين باشد نه اينكه در فعاليتهاي روزمره محدود شود.
علي كرمپور مديركل آموزش و پرورش هرمزگان
هر چه جامعه به سمت توسعه يافتگي پيش رود، تقسيم وظايف در حوزه روابطعمومي تخصصيتر شده و در عرصه تبليغات، اطلاعرساني، بازاريابي و ارتقاي سطح رضايت مردم به روابطعمومي توجه ويژهاي خواهد شد.
وظيفه اصلي روابطعموميها گرفتن نبض جامعه است كه بايد جامعه را رصد كرده و تعاملي دو سويه با مردم داشته باشد تا چشمانداز روشنتري در بحث توسعه داشته باشيم.
ارتباطات برون سازماني يعني مجموعه ارتباطاتي كه با رسانهها و مردم وجود دارد و ارتباطاتي اعم از اطلاعرساني، آگاهي دهي، تبليغات و ارتباط با همكاران و سازمانهاي فرادستي كه به عنوان ارتباطات درون سازماني ميباشند، از وظايف اصلي روابطعموميهاست.
رضا خاني دبير شوراي هماهنگي روابطعموميهاي شهرستان پاكدشت