شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فعالان روابط عمومي براي اثرگذاري بيشتر بر مخاطبان از ارتباطات تصويري بهره بگيرند
دوشنبه، 20 آذر 1396 - 23:37 کد خبر:32019
ارتباطات تصويري به فعالان عرصه روابط عمومي كمك مي كند كه مانند يك نقاش برجسته، مفاهيم مورد نظر را به تصوير بكشند و با بهره مندي از قدرت تصوير و نماد، به اثرگذاريهاي بهتري بر ذهن مخاطبان دست يابند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- محمد رضا نجفي امامي كارگردان و فعال عرصه جلوه هاي ويژه بصري سخنران بعدي چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران بود كه با اشاره به انتقال صحيح مفاهيم به شكل اثرگذار به عنوان مهمترين چالش عرصه ارتباطات، گفت: هر يك از ما وقتي در تعامل با ديگران قرار مي گيريم و نسبت به انتقال مفاهيم ذهني مورد نظر خود اقدام مي كنيم همواره با دو سوال بحث برانگيز مواجه مي شويم: يك اينكه آيا توانستيم مفهوم و محتواي پيام خود را بدرستي به مخاطبان منتقل كنيم و دوم اينكه آيا اين انتقال مفهوم، تاثير لازم را بر ذهن مخاطب ايجاد كرد يا خير؟


وي افزود: اين چالش ديرينه، عمري به سابقه تمدن بشري دارد و همچنان از مهمترين موضوعات عرصه ارتباطات و روابط عمومي بشمار مي رود. اما در سالهاي اخير بخوبي مشخص شده كه تكيه كردن كامل به ابزار زبان و صِرف بكارگيري واژه هاي كلامي و نوشتاري نمي تواند پاسخگوي تمام نيازهاي ارتباطي بشر باشد. چراكه اولاً به تصوير كشيدن مفاهيم ذهني از طريق كلام و واژه امري بسيار دشوار و غيركارآمد است و ثانياً بواسطه متفاوت بودن تصاوير ذهني افراد از واژه هاي مختلف، انتقال پيام از طريق زبان همواره ناقص و گهگاه مبهم صورت مي گيرد.


نجفي امامي در ادامه گفت: به همين دليل نيز در تمام اين سالها فعالان عرصه روابط عمومي تلاش كرده اند از روشهاي خلاقانه و ابتكاري بسياري براي بهبود فرايند انتقال مفهوم و اثرگذاري بيشتر بر مخاطبان بهره بگيرند كه مهمترين آن بهره مندي از ارتباطات تصويري است.


اين كارگردان و فعال عرصه جلوه هاي ويژه بصري تصريح كرد: ارتباطات تصويري به فعالان عرصه روابط عمومي كمك مي كند كه مانند يك نقاش برجسته، مفاهيم مورد نظر را به تصوير بكشند و با بهره مندي از قدرت تصوير و نماد، به اثرگذاريهاي بهتري بر ذهن مخاطبان دست يابند.


وي اظهار داشت: جادوي تصوير به آنان كمك مي كند بجاي درگير شدن به بازي زمان بر زبان و واژه ها فائق آمده و به بهترين شكل ممكن است افق ديد مخاطبان را تغيير دهند و پرده هاي ابهام و تعصب را از جلوي ديدگان آنها كنار بزنند. آري گاه كافي است با استفاده از جادوي تصوير قابي رنگي و شفاف از واقعيت هاي بيروني را در برابر ديدگان مخاطب قرار دهيم و بجاي تلاش براي تغيير ذهنيت و باورهاي آنان، اجازه دهيم خودشان از ميان چهارچوب اين قاب اميدبخش به مفهوم تصوير شده بنگرند و انديشه خود را تغيير دهند. (توضيح براي اين پاراگراف از تصوير مردي كه قاب عكسي را جلوي ديگران قرار مي داد استفاده كنيم.»


نجفي امامي گفت: جادوي سحرآميز جلوه هاي ويژه بصري به روابط عمومي ها امكان مي دهد كه سخت ترين و پيچيده ترين مفاهيم را در قالب نمادهاي پويا و خارق العاده، به شكلي اثرگذار و قابل فهم و البته هيجان انگيز و انگيزه بخش به تصوير بكشند و به قول قديمي ها راه صد ساله را يك شبه طي كنند.