شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اهميت، نقش، هدف و كاركردهاي روابط عمومي و رسانه در توسعه كشور تاكنون به انحاء و در قالب هاي مختلف مطرح و ابعاد گوناگون آن تشريح و تبيين شده است.
ميزان سهم صنعت بيمه از فضاي رسانه ها با رشد توسعه يافتگي و ضريب نفوذ بيمه در كشور ارتباط غيرقابل انكاري دارد و توسعۀ فرهنگ بيمه در گرو نگاه حرفه اي، تخصصي و ساده سازي ادبيات صنعت بيمه و نيازمند نقشه راه و كليدي است كه با آن قفل هاي فرو بستۀ ضعف اطلاع رساني گشوده شود و قطعاً كليد توسعه اين فرهنگ در دستان اصحاب رسانه است. صنعت بيمه زمينه ساز آرامش خاطر و امنيت رواني جامعه است و بايد با كمك رسانه ها در مسير همگاني سازي حركت كند و به افزايش فرهنگ عمومي جامعه بيفزايد.
مديران روابط عمومي در واقع مديران افكار عمومي اند و در بهترين حالت رسانه را براي فرايند اطلاع رساني در اختيار مي گيرند و به جلب افكار عمومي ميپردازند و از اين طريق ضمن آگاهي بخشي به جامعه و مسئولان، بازاري مناسب براي محصولات خود ايجاد مي كنند.
در اين ميان، رسانه نيز نقش پررنگ و بسزايي دارد و پشتوانه و زيربناي تغييرات اجتماعي در توسعه محسوب مي شود و با ايفاي نقش آموزشي و خبري خود، در آگاهي بخشي و ايجاد تحول و انگيزه موثر است و ميتواند با استفاده از شيوههاي مناسب، نيازهاي عمومي را با امكانات ملي در كشور هماهنگ كند.
در واقع، رسانه و روابط عمومي بر هم تاثير مي گذارند و تاثير مي پذيرند و براي اين كار از توانائي ها و ابزارهاي خاص خود بهره برداري مي كنند.
شرايط پيچيده فعلي، رسانه ها را از يك سو بواسطه منافع اقتصادي به تأمين خبر و رقابت در اطلاع رساني به سازمانها نزديك تر كرده و از سوي ديگر، سازمان ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي را براي توسعه فرايند تبليغات و جلب افكار عمومي به رسانه ها وابسته ساخته است.
بديهي است مثل هر حوزه ديگر، چالش هايي در حوزه صنعت بيمه با رسانه و بالعكس وجود دارد كه بايد با همفكري و هم افزايي و با هدف افزايش تعامل و پرهيز از رفتارهاي غيرحرفه اي بنحو مقتضي پيگيري و حل و فصل شود و در حقيقت با كمك و حمايت هاي مادي و معنوي، اقتصاد رسانه نيز مورد توجه جدي قرار بگيرد تا در رسالت حرفه اي خود موفق تر عمل كند.
بنابراين، لازمۀ توسعه صنعت بيمه در كشور در وحلۀ اول مستلزم همكاري، همدلي و هم افزايي همه سازمان ها و نهادهاي تصميم گير و تصميم ساز است و در وحلۀ دوم نقش مهمي است كه روابط عموميهاي صنعت بيمه و نمايندگان رسانهها بايد در اين راستا ايفا كنند و با ايجاد فضاي همدلي و تعامل ميان خود به اين مهم دست يابند و بنحوي كاركردها و نقش بيمه هاي بازرگاني را در توسعه همه جانبه كشور و همينطور در فراهم ساختن آرامش خاطر و امنيت رواني جامعه تبيين كنند.
در حقيقت، روابط عموميهاي صنعت بيمۀ كشور خط ارتباطي مخاطب، جامعه هدف و دولت هستند و انتظار ميرود اين مهم با آغاز يك فصل همكاري مشترك با رسانهها تحقق يابد تا طنين آهنگ رشد و توسعه اين صنعت و خدمات بي بديلي كه به جامعه و كشور ارائه مي دهد، به گوش احاد مردم و مسئولان برسد.
زمينه ساز تعامل رسانه و روابط عمومي به عنوان دو ركن مهم توسعه، رويكرد مشترك ارتقاي سطح آگاهي جامعه است و انتظار مي رود مناسبات سالم و سازنده اين دو بخش و نقش موثري كه در افزايش آگاهي هاي عمومي و تنوير افكار مردم در ارتباط با بيمه دارند، تقويت و موجبات شكوفايي صنعت بيمه و جلب رضايت مخاطبان فراهم شود.
صنعت بيمه بايد با ارائه اطلاعات و تحليل هاي سازنده مبتني بر حقايق و پذيرش نقدهاي سازنده، مردم و مسئولان را در تصميم سازي هاي خود شريك گرداند و ظرفيت ها و قابليت هاي اين صنعت با پرهيز از بزرگنمايي و تاكيد بر واقع گرايي، اطلاع رساني و از اين طريق اعتماد و اطمينان مردم به اين صنعت بيش از پيش تقويت شود.
از يك سو متوليان روابط عمومي شركت هاي بيمه بايد در راستاي اجراي سياست ها و برنامه هاي شركت متبوع شفاف سازي و احترام به حقوق مردم و بيمه گذاران را سرلوحه كار خود قرار دهند و رسانه و مطبوعات را مانند ياري دلسوز و نمايندۀ افكار عمومي در توسعه صنعت بيمه شريك گردانند و از ديگر سو، رسانه نيز لازم است فرصت را براي انجام رسالت خطير خود و آگاهي بخشي به مردم غنيمت بشمارد و با اطلاع رساني و ارائه گزارش هاي تحليلي،بيمه را به عنوان يك نياز جدي در سطح جامعه مطرح كند؛ مطالبات مردم از صنعت بيمه و نيز مطالبات اين صنعت از مسئولان را پيگيري نمايد و راه توسعه را هموار سازد.
در كلام آخر، اعتماد سازي، ايجاد نياز و اصلاح باورهاي مردم نسبت به بيمه؛ تبيين خدمات ارزشمندي كه صنعت بيمه طي اين سال ها به كشور و مردم ارائه داده و اقناع افكار عمومي براي خريد بيمه به منظور جبران خسارت ها، كار مشترك روابط عمومي ها و رسانه هاست و بايد با حساسيت و ظرافت بسيار دنبال و پيگيري شود.