شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه ايده خود را در سازمان اجرايي كنيم؟
شنبه، 4 آذر 1396 - 02:52 کد خبر:31908
شما يك ايده داريد براي اينكه عملكرد شركت شما را بهبود ببخشد يا آن را به مكاني بهتر براي كار تبديل كند. شروع خوبي است. حالا براي بخش سخت كار: چگونه افراد را درگير مي كنيد؟ چگونه بودجه تهيه مي كنيد؟ و چه كار بايد بكنيد اگر ايده شما به نتيجه نرسيد؟

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)/ ترجمه محمدرضا حقي- شما يك ايده داريد براي اينكه عملكرد شركت شما را بهبود ببخشد يا آن را به مكاني بهتر براي كار تبديل كند. شروع خوبي است. حالا براي بخش سخت كار: چگونه افراد را درگير مي كنيد؟ چگونه بودجه تهيه مي كنيد؟ و چه كار بايد بكنيد اگر ايده شما به نتيجه نرسيد؟

كارشناسان چه مي گويند؟
در دنياي ايده­‌آل شما، شما يك ايده هوشمندانه داريد، درباره آن به همكاران خود مي­ گوييد و آن­ها بلافاصله درخشش و ارزش آن را درك مي­كنند. رئيس شما آن را دوست دارد (و همچنين شما را!) و منابع لازم، جهت اجرايي كردن آن را در اختيار شما قرار مي­ دهد. اما اين واقعيت نيست. جان باتمن نويسنده كتاب “شكستن: چگونه ساختن، نفوذ در دنياي رقابتي ايده ­ها” مي­ گويد: «شروع يك ابتكار جديد بسيار سخت است. خيلي سخت است كه افراد به ايده شما گوش دهند، آن را درك كنند و نسبت به آن اقدام كنند. ممكن است دشوار باشد ولي اين مهارت براي حرفه­اي شدن لازم است». او مي­ گويد: «سازمان­ها نياز به تغييرات، تطبيق و نوآوري دارند. اگر آن­ها اين كار را نكنند در نهايت راكد و ايستا مي­ شوند و از بين مي­روند». دكتر آشفورد پروفسور مديريت و سازمان­دهي دانشگاه ميشيگان مي­ گويد: «اما اين تنها موفقيت شما نيست كه در خطر است. مهارت ايجاد نوآوري­ هاي جديد نيز در حرفه شما حياتي است. شما مي­ خواهيد ايستادگي كنيد، ديده شويد و به عنوان يك رهبر به شما توجه شود و يكي از راه­ هاي انجام آن، پيشنهاد ايده­ هايي براي تغيير و اجرا كردن آن­هاست».
در اينجا اشاره­ هايي در مورد اينكه ايده خود را چگونه به حركت درآوريد شده است.

درك كنيد كه چه چيزي به شما انگيزه مي دهد
قبل از اينكه حتي يك كلمه درباره ايده خود با همكار خود صحبت كنيد، باتمن پيشنهاد مي­ كند كه شما بايد در مورد انگيزه­ هاي خود فكر كنيد. از خودتان دو سؤال بپرسيد: چرا من اين كار را انجام مي­دهم؟ و اميد دارم با انجام آن به چه چيزي برسم؟ باتمن مي­گويد: «شما نياز داريد كه بتوانيد انگيزه­ هاي خود را بيان كنيد، به نحوي كه براي ديگران قانع‌كننده باشد. اگر نوآوري شما طوري باشد كه تنها باعث موفقيت بيشتر شما شود، شما در معرض ديد بيشتري قرار دهد، يا به شما كمك كند كه شغل بهتري پيدا كنيد، افراد در مورد آن ترديد خواهند كرد. لازم است كه به افراد بيشتري جز خود شما منفعت برسد. در غير اين صورت شما براي اجراي ايده­تان به مشكل برخواهيد خورد».

كوچك فكر كنيد
در مرحله بعد باتمن مي­گويد: «شما بايد دقت كنيد كه ايده شما بايد تا جايي كه امكان دارد به خصوص و كوچك باشد». آشفورد مي­گويد: «موضوعي را كه مي­خواهيد روي آن تمركز كنيد به دقت انتخاب كنيد. اگر نوآوري جديد شما درباره بيان و بهبود سلامت كاركنان است، آن را روي يك هدف مشخص مانند كاهش كمردرد كارمندان يا كمك به كارگران براي ترك سيگار متمركز كنيد. اين تمرين به شما براي “بيان مسئله” كه سعي داريد به آن اشاره كنيد كمك مي­كند و توضيح دهيد كه نوآوري شما “يك راه‌حل ممكن”  را ارائه مي­دهد. همكاران شما به  احتمال زياد در مورد طرح­هاي خاص به جاي اهداف بلند و مبهم بهتر نظر خواهند داد.

جمع آوري بازخورد
ايده خود را به وسيله استفاده مكرر از آن چه باتمن ياد مي­كند، تست كنيد. وقتي شما خود را در حالتي مي­يابيد كه همكارانتان در مورد نوآوري شما علاقه نشان مي­دهند (چه همكاران نزديك به شما و چه افرادي كه به طور كامل از بخش شما متفاوت هستند)، ابتدا ايده خود را به طور غيررسمي بيان كنيد. باتمن پيشنهاد مي­دهد كه ايده خود را با گفتن يك همچين جمله ­اي توضيح دهيد، “من در مورد اين فكر كرده ­ام” يا “شما درباره آن چه فكري مي­كنيد”. سپس با دقت به آن چيزي كه افراد به شما مي­گويند گوش كنيد. او مي­گويد: «شما سؤال‌هايي داريد. شما ديدگاه­هاي مخالف را مي­خواهيد. شما مي­خواهيد كه با مقاومت مواجه شويد». هدف اين است كه بدون توجه به كسي و موانعي كه پيش روي شماست به جايي كه مي­خواهيد برسيد. آشفورد اضافه مي­كند: «اطمينان حاصل كنيد كه بازخوردها در برنامه شما گنجانده شوند و اين يك فرآيند تكرار پذير و درك كردن است».

داستان خود را براي مخاطبان شكل دهيد
استراتژي خود را در مورد اينكه نوآوري خود را چگونه به گروه­ هاي مختلف همكاران و رده­ هاي بالاتر بفروشيد، تعيين كنيد. آشفورد مي­ گويد: «در مورد زباني كه براي هر يك از مخاطبان خود استفاده خواهيد كرد، فكر كنيد». شما بايد معتبر ديده شويد (براي مثال وقتي كه مي­خواهيد درمورد پيامدهاي مالي نوآوري­تان با يك گروه مالي گفتگو كنيد). او اضافه مي­كند: «شما بايد بتوانيد در مورد ايده­ تان به طور خلاصه و واضح و با يك روش راه­ حل گرا صحبت كنيد». بعد از همه اين­ها باتمن مي­ گويد: «اگر شما در يك آسانسور با يك تصميم گيرنده (مسئول) هستيد، شما تنها فرصت براي حرف زدن داريد و نمي ­توانيد پاورپوينت خود را به نمايش بگذاريد و به ياد داشته باشيد كه هر كسي مدل متفاوتي براي يادگيري دارد. شما نمي­ توانيد انتظار داشته باشيد كه روي يك كاغذ سفيد بنويسيد و آن را روي ميز افراد قرار دهيد. به همين دليل، بسيار مهم است كه نحوه انتقال پيام خود را متنوع كنيد. مثلاً چيزي بنويسيد، بگوييد، نشان دهيد يا حتي چيزي كه قابل لمس كردن باشد». باتمن توصيه مي­ كند كه از يك “داستان شخصي” براي فراهم كردن زمينه استفاده كنيد. آشفورد با اين موافق است كه : «به افراد توضيحات و ارائه‌­اي در مورد اينكه شما چگونه با اين ايده آمده ­ايد و اينكه چرا به عنوان يك انسان اين ايده براي شما معني­ دار است، بدهيد». او همچنين مي­ گويد: «ارائه و سخنراني شما نبايد فقط مجموعه ­اي از جداول و نمودارها باشد، و بايد جذابيت بصري نيز داشته باشد».

فروش، فروش، فروش
طبق گفته آشفورد: «فروختن ايده يك امر دفعي و يك‌باره نيست بلكه يك سير است. شما بايد بحث­ هاي زيادي با افراد مختلف داشته باشيد». سر تكان دادن افراد به نشانه موافقت با ايده شما، مرحله اول است، اما براي به هيجان آوردن و تأمين منابع از آن­ها شما نياز داريد كه الهام بخش آن­ها باشيد. آشفورد مي­گويد: «شما مي­خواهيد احساسات افراد را تحريك كنيد و آن را مانند قوه عقل و منطق آن­ها مهم كنيد».

 

هدف شما ” كاهش مقاومت، درگيركردن افراد در كار، و تجميع متحدان و منابع” باهم است. باتمن اضافه مي­كند كه: «شما همواره بايد به‌به بستن قرارداد نزديك باشيد». او مي ­گويد وقتي كه درباره آن صحبت مي­ كنيد، شما مي­ خواهيد كه افراد هربار توجه بيشتري به آن بكنند و هربار بيش از دفعه قبل به آن اشاره كنند. هدف يك چيزي مانند ويروس داخلي است كه باعث افزايش موافقت­ ها مي­ شود. يك نكته عاقلانه: وقتي كه تلاش مي­كنيد كه ديگران را وارد بازي كنيد از كلمه “جديد” استفاده نكنيد. باتمن مي­­گويد: «اين زبان بازاريابي است».


همكارانتان نياز دارند كه بتوانند اين موضوع را درك كنند كه ايده شما در قلب اقدامات گذشته شركت است. افراد غالبا فكر مي­ كنند كه نوآوري آن­ها بايد از هر ايده جديدي جديدتر باشد، اما در واقع بايد حدود ۸۰ الي ۹۰ درصد مربوط به كارهاي گذشته باشد و نه اينكه  اساساً جديد باشد.اما اكثر مواقع اين چنين نيست.

پيشنهاد يك طرح اوليه (نمونه)
آشفورد پيشنهاد اجراي يك طرح آزمايشي را مي­ دهد. او مي­گويد: «اين مي­تواند در روح محصول باشد، در مورد تغييرات عمده نگران نباشيد، فقط اجازه دهيد يك نمونه اوليه وجود داشته باشد. اين كار باعث مي­شود ريسك­ هاي در نظر گرفته شده براي اجراي چيزي كه جديد و بزرگ است كاهش بيايد. نمونه اوليه شانس امتحان كردن را به افراد مي­ دهد و آن­ها مي ­توانند اطلاعاتي به شما بدهند كه باعث تغيير ذهنيت شما شود. اگر شما قدرت اين را نداريد كه براي نمونه اوليه بودجه اختصاص دهيد، در نتيجه شما بايد نسبت به افرادي كه  اين كار را انجام مي­دهند سخت­تر و با دشواري بيشتري بفروشد. سازمان­دهي، محدوديت­ هاي زماني، پولي و توجهي دارد». اين واقعيت را كه شما همواره در برابر ايده­ هاي ديگران و با حماقت­ هاي افراد رقابت مي­ كنيد، فراموش نكنيد. اگر شما و متحدان شما از چيزي مراقبت مي­ كنيد و براي شما مهم است، نياز داريد كه آن را بفروشيد و نمونه اوليه يك راه مقرون به‌صرفه براي اين كار است.

دلسرد نشويد
حتي زماني كه به نظر مي­رسد شما به طور مداوم با موانعي روبرو مي­ شويد و نوآوري شما ممكن است هرگز به نتيجه نرسد، از انجام كار منصرف دلسرد نشويد. باتمن مي ­گويد: «گاهي اوقات يك ايده در مسير درست قرار مي­ گيرد و گاهي براي به نتيجه رسيدن ممكن است يك دهه طول بكشد». كليد موفقيت ايستادگي است. اما اين بدان معني نيست كه در مقابل تمام هزينه­ ها ايستادگي كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه بازخوردهاي افراد را (چه نظرات خوب و چه نظراتي كه به طور بالقوه مخالفت دارند) با مراحل كار خود تركيب كنيد. باتمن مي­ گويد: «از تمايل  خود براي نظارت و استقلال مالي دست بكشيد و اجازه دهيد كه افراد به شما كمك كنند». آشفورد مي ­گويد: «همه اين­ها به انگيزه­ هاي شما باز مي­ گردد. به اينكه چه چيزي براي همه مناسب خواهد بود فكركنيد، نه اينكه چه چيزي شما را خرسند خواهدكرد. به دنيا اعتماد كنيد». اين دليلي است كه باعث مي­شود شما اعتبار پيدا كنيد.

اصولي كه بايد به ياد داشته باشيد
كارهاي زير را انجام دهيد:
- اطمينان حاصل كنيد كه ايده شما تا جايي كه امكان دارد به خصوص باشد و بر اينكه چگونه يك راه حل مشخص براي يك مشكل معلوم ارائه مي­ دهد تأكيد كنيد.
- زمينه فروش خود را با مخاطبانتان منطبق كنيد.
- از طرح خود يك نمونه اوليه پيشنهاد دهيد. نمونه­ هاي آزمايشي كم­ خطرتر و ارزان­تر هستند.
- بر روي اعتبار پيدا كردن نوآوري­تان پافشاري كنيد. همكاران كمتر تمايل پيدا مي­كنند كه از ايده شما حمايت كنند، اگر آن­ها احساس كنند كه ايده تنها به نفع خودتان است.
- فراموش نكردن درخواست بازخورد از همكارانتان.
- دست برنداشتن و منصرف نشدن از  ايده وقتي كه بلافاصله مورد توجه قرار نمي­ گيرد. تغيير بعضي چيزها به زمان طولاني­ تري از آنچه شما مي­ پسنديد نياز دارد.و چه چيزهايي است كه ارزش ايجاد مي­ كند».

ترجمه شده از:
https://hbr.org/2015/06/a-guide-to-winning-support-for-your-new-idea-or-project
http://ideaandcreativity.com