شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش و جايگاه رسانه در توسعه اعتماد و روابط اجتماعي
دوشنبه، 29 آبان 1396 - 07:40 کد خبر:31861
با توجه به اين امر كه رسانه زمينه‌ساز ايجاد و بسترساز انتقال پيام با فراهم‌آوري ارتباط بين گروههاي انساني است، در اين پژوهش تلاش شده است نقش و جايگاه رسانه ‎ها را بر گسترش اعتماد اجتماعي و توسعه وفاق و روابط اجتماعي بر اساس نظريه‎ هاي جامعه‌شناسي بررسي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از مهمترين دلواپسي‎ها و نگرانيهاي انسان، با توجه به رشد و گسترش رسانه ‎ها و وسايل ارتباط جمعي در عصر حاضر، چگونگي فراهم آوردن بسترهاي مطلوب و شايسته براي دست‎اندركاران و عوامل انساني جامعه است تا افراد بتوانند با كسب اطلاعات و بدست آوردن اعتماد، با حس مسئوليت، اگاهي و تعهد جامع و درست، به تحليل مسائل حرف و اجتماع خود بپردازند.

 

 با توجه به اين امر كه رسانه زمينه‌ساز ايجاد و بسترساز انتقال پيام با فراهم‌آوري ارتباط بين گروههاي انساني است، در اين پژوهش تلاش شده است نقش و جايگاه رسانه ‎ها را بر گسترش اعتماد اجتماعي و توسعه وفاق و روابط اجتماعي بر اساس نظريه‎ هاي جامعه‌شناسي بررسي شود.


با اين حال، ما در عصر به‎ هم‎پيوسته‎ اي زندگي مي‎ كنيم كه مردم سراسر جهان در نظم اطلاعاتي واحدي مشاركت دارند. اين وضع تا حد زيادي ناشي از برد بين‎ المللي ارتباطات مدرن است (چاوشيان، 1393). امروزه، انسانها بيش از هر زمان ديگري وقت خود را با تكنولوژ‎ي هاي ارتباطي مي ‎گذرانند. در حالي‎كه تلويزيون، راديو، موسيقي، روزنامه‎ ها و مجلات به عنوان رسانه ‎هاي قديمي جايگاه خود را بين مخاطبين تا حدودي حفظ كرده ‎اند.

 

شايد بتوان گفت امروزه افراد بيش از هر فعاليت ديگري درگير رسانه‎ ها هستند؛ بطوريكه رسانه‎ ها محيط فرهنگي زمانه ما شده ‎اند (كروتي و هوينس، 1391). اين رسانه‎ ها نه تنها فراهم كننده اطلاعات و سرگرمي براي انسانها هستند بلكه فراهم كننده بستر و كانالي براي ارتباط افراد و گروهها با يكديگرند و بخش زيادي از ارتباطات و كنشهاي متقابل افراد از كانال آنها برقرار مي‎ شود (كميل، 2010).


از نگاه جامعه شناسان دنياي امروزي به ارتباط مستمر يا كنش متقابل ميان مردمي كه بسيار جدا از يكديگرند وابسته است. در طول چند دهه‌ گذشته، ما شاهد فرآيند همگراي توليد و توزيع و مصرف اطلاعات بوده ‎ايم، اگر روزگاري راه و روشهاي ارتباطي مثل چاپ، تلويزيون و فيلم، حوزه ‎هايي نسبتاً قائم به ذات بودند، اكنون تا حد زيادي درهم ‎تنيده ‎اند (چاوشيان، 1393).


توسعه‎ اجتماعي فرايند ايجاد تحولات و تغييرات اساسي در ساختارها و روابط اجتماعي است. در حال حاضر يكي از مهمترين اركان سنجش توسعه رشد كمي رسانه‎ هاست (ميرفخرايي، 13). رهيافت توسعه‎ كلاسيك بر اين امر تأكيد دارند كه رسانه‎ ها بخشي از سازوكارهاي نوسازي در كشورهاي در حال توسعه محسوب مي‎ شود (متقي و همكار، 1393).


رسانه‎ ها در حوزه ‎هاي گوناگون زندگي داراي نقش اساسي هستند و زندگي بدون رسانه در دنياي امروزي قابل تصور نيست؛ زيرا افراد جامعه در جهان در حال گذار، بر اساس خط‎مشي رسانه‎ ها حركت مي ‎كنند. رسانه ‎ها با عملكرد خود سعي دارند تا رفتار قابل انتظار صاحبان خود را در افراد جامعه رواج دهند و تحول اجتماعي مطلوب اهداف خود را در مخاطبان خويش ايجاد نمايند (قربان‎زاده سوار و همكاران، 1395).


دانشجوي دكتري جامعه شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد آزادشهر، گلستان، ايران

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)