شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه هرگونه چالشي كه در برهه اي خاص در جامعه اتفاق مي افتد، در اصطلاح درقالب يك بحران جاي مي گيرد.
دانشي كه بصورت علمي به بحران و برطرف كردن مشكلات آن كمك شاياني مي كند، مديريت بحران است، كه با استفاده از ابزارهاي مختلف ارتباطي و رسانه اي به رفع مشكلات مي پردازد، اما در اين فرايند با توجه به چرخه مديريت بحران و مراحل اساسي مديريت بحران، نقش روابط عمومي و رسانه ها خصوصا شبكه هاي اجتماعي به عنوان ابزاري مهم و تعيين كننده در مديريت بحران از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
روابط عمومي بخشي از سازمان است كه ارتباط مستقيم با افكارعمومي دارد و در واقع هدف اساسي و ماهيت وجودي روابط عمومي ايجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افكارعمومي است. در وضعيت بحراني معمولاً تصميم گيري تحت شرايط وخيم و در زمان محدود انجام مي گيرد و اطلاعات مورد نياز تصميم گيرندگان ناقص است، و در اين زمان كار روابط عمومي دشوارتر مي شود.
در زمان بحران براي نزديكتر شدن به اهداف، روابط عمومي بايد بطور شفاف و دقيق پاسخگوي سئوالات و ابهامات حاصل شده از سوي افكار عمومي باشد و در راستاي تنوير افكار عمومي تلاش كند. زيرا سازمان از طريق روابط عمومي با ابزارهاي مختلف رسانه اي كه در اختيار دارد، ميتواند راهبر و راهنماي افكارعمومي در هر شرايطي باشد. در اين پژوهش كه از نوع توصيفي مي باشد محقق به بررسي نقش روابط عمومي ها و رسانه ها در مديريت بحران مي پردازد.
با اين حال، اين نوشتار– پژوهش با يك سوال آغاز مي شود كه نقش روابط عمومي ها و رسانه ها خصوصا شبكه هاي اجتماعي در مديريت بحران چيست؟ با توجه به تجربيات چند سال اخير بحرانهاي اجتماعي در ايران و نگاهي به سايتهاي رسمي سازمان و سايتها و شبكه هاي خبري وابسته به سازمان در حوزه اطلاع رساني و ارتباط با افكارعمومي، مي توان دريافت، هر چند در سالهاي اخير سازمان سعي نموده است حضوري فعال در فضاي مجازي داشته باشد، اما به علت عدم توجه به ايجاد جذابيت و خلاقيت در ارتباط با افكارعمومي در قبل و حين از بحران و عدم استفاده از تكنولوژيهاي بروز در ارتباط با مخاطبين و يكسويه بودن اين ارتباط به نظر مي رسد، حضور چندان موفقي نداشته است. اين در حالي است كه امروزه شبكه هاي اجتماعي و ديپلماسي چند رسانه اي شبكه هاي غربي جهت جذب مخاطب و نفوذ در افكارعمومي جايي را براي ارتباط يكسويه با مخاطب نگذاشته است.
توجه و تاكيد صاحب نظران علوم ارتباطات در حوزه ها و بخشهاي مختلف فعاليتهاي ارتباطي طي سالهاي اخير به نقش روابط عمومي ها در سازمانها انجاميده است. همچنين نقش روابط عمومي در هدايت مسير و روشنگري فعاليتهاي سازماني بيش از هر چيزي حساسيت متخصصان و كارشناسان را نسبت به ابعاد مختلف روابط عمومي در سازمانها و جوامع مختلف برانگيخته است. بر كسي پوشيده نيست كه در جوامع امروزي ارتباطات نقش بسيار پر رنگي در پيشبرد اهداف سازمان ايفا مي كند.
بهبود فعاليتهاي سازمان، افزايش بهره وري از امكانات و نيروي انساني در سايه انعكاس فعاليتهاي سازمان با جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليتهاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن مي باشد كه اين مهم از طريق ارتباط با رسانه هاي مختلف، حضور در فضاي مجازي خصوصا شبكه هاي اجتماعي امكان پذير است.
در اين راستا روابط عمومي ها به عنوان حلقه ارتباطي سازمانها در مديريت كردن بحرانها در سازمانها بسيار حائز اهميت هستند. هرچه وسعت اين حلقه ارتباطي وسيع تر باشد، به همان اندازه روابط عمومي ها در پيشبرد اهداف و فعاليتهاي سازمانهاي مربوطه در زمانهاي بحران موفق تر خواهند بود.
بعضي مي گويند روابط عمومي از متن و بطن رويدادها برخاسته است، پس اين توانايي را دارد كه به سهولت با رويدادها ارتباط برقرار كند. برقراري ارتباط با رويدادها و افكار عمومي كار را آسانتر ميكند. پس نبايد به حوادث بيتوجهي كرد. بيتوجهي به حادثه يعني بروز بحران و شناسايي حوادث بحرانزا و اولويتبندي آنها از مهمترين امور است. (ايله اي،1388)
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)