شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و استفاده از نوآوري در ارتقاء حس رضايتمندي ذينفعان
دوشنبه، 20 آذر 1396 - 11:10 کد خبر:31765
روابط عمومي مي تواند با تكيه بر تجارب گذشته پر افتخار علمي، قابليتها و توانمنديهاي بالقوه و بالفعل شايان توجه و در راستاي همگوني و همخواني با تحولات جديد سيستم هاي اقتصادي و اجتماعي، روشهاي علمي نوين و اجرايي را به چرخه نظام اطلاع رساني وارد نمايد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نفود كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در همه جنبه هاي زندگي از جمله در تعاملات روزمره اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي افزايش چشمگيري يافته است كه از آن جمله مي توان به حوزه بانكداري و بويژه با ورود بانكداري الكترونيك و تحولات چشمگير مترتب بر آن در نحوه تعامل ميان افراد و گروههاي اجتماعي و افزايش حجم پر شتاب تجارت در سطوح ملي و بين المللي اشاره نمود.


شناسايي روندهاي رشد و توسعه مبتني بر فناوري اطلاعات در سطح جهاني به منظور بهره برداري از فرصتها در راستاي شكوفايي اقتصاد ملي لازم به نظر مي آيد. انتقال مفاهيم و مهارتهاي رفتاري به مردم با برقراري سيستم هاي اطلاع رساني و شفاف سازي براي حضور گسترده و عادلانه آنان در فعاليتهاي اقتصادي، زماني ممكن است كه با ايجاد حساسيت هاي لازم به سمت يك جامعه اطلاعاتي گام برداشته شود.


در اين گذر اصلي ترين كانون نظام اطلاع رساني يعني روابط عمومي مي تواند با تكيه بر تجارب گذشته پر افتخار علمي، قابليتها و توانمنديهاي بالقوه و بالفعل شايان توجه و در راستاي همگوني و همخواني با تحولات جديد سيستم هاي اقتصادي و اجتماعي، روشهاي علمي نوين و اجرايي را به چرخه نظام اطلاع رساني وارد نمايد.


آگاهي دادن به مردم ، توسعه و گسترش سيستم هاي نوين اطلاع رساني در تمام سطوح آموزشي و نشان دادن خدمات قابل دريافت از آن، مي تواند به عنوان يك راهكار عمده و اساسي در زمينه سازي فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات تلقي شود، وظيفه اي كه بر عهده روابط عمومي است.


از سوي ديگر مي توان گفت امروزه با وجود نسلهاي دوم و سوم وب، مخاطب پس از مشاهده تبليغ مي تواند پرسشهاي خود را بصورت آنلاين با تبليغ دهنده در ميان گذاشته، در مورد نحوه ارائه خدمات مذاكره كند و آن را با خدمات ساير بنگاهها مقايسه نمايد و به اين ترتيب شاهد نقش محوري روابط عمومي بويژه در حوزه بانكداري هستيم.


دليل آن نيز روندي است كه در سالهاي اخير در ارتباط با مشتريان بانكها و توسعه حق انتخاب آنان ديده مي‌شود. اين روند را مي توان در كمرنگ شدن تبليغات صرف و پررنگ شدن نقش روابط عمومي به مفهوم وسيع كلمه و بويژه در حوزه ارتباط با رسانه هاي اجتماعي و نشر الكترونيك مشاهده كرد. امروز ديگر روابط عمومي، تنها بازاريابي از طريق تبليغ نيست. روابط عمومي تحليلي است كه ديگران از عملكرد ما دارند.


روابط عمومي پل ارتباطي سازمان و مركز اطلاع رساني و اطلاع يابي آن است و اولين نكته اي كه در حوزه صنعت بانكداري و البته هر صنعت ديگري وجود دارد اين است كه بتواند با برنامه ريزي صحيح ظرفيتهاي خود را شناسايي نمايد و علاوه بر آن، ظرفيتهاي جامعه را نيز شناسايي كند تا باتوجه به نياز جامعه و شرايط موجود به يك استراتژي دقيق دست يابد و آن را به عرصه ظهور و عمل برساند.


از طرف ديگر، مي‌توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه ماهيت و هدف صنعت آن است كه با آينده پژوهي نسبت به كاهش وابستگي كشور اقدام نمايد و در اين حوزه روابط عمومي به عنوان يك نهاد تاثيرگذار و رابط بين نهادهاي موازي و همچنين مخاطبان مي‌تواند نقش اساسي ايفا كند. نقش روابط عمومي‌ها از چند منظر در صنعت قابل بررسي است. اولين نكته فرهنگ سازي روابط عمومي‌ها در زمينه توليد كالاي كيفي و اهتمام در جهت توزيع بهينه و توجه به نيازهاي مصرف كنندگان است.


موضوع ديگري كه بايد روابط عمومي در نظر بگيرند، شناسايي مخاطب و نيازهاي آن است و زماني كه نسبت به اين موضوع اطلاع كافي را كسب كرد، با مخاطبان خود با استفاده از تكنيكها و ابزارهاي ويژه خود و بويژه از طريق ظرفيت موجود رسانه‌ها تعامل و گفتگوي سازنده اي داشته باشند.


نكته بعدي كه بايد به آن توجه شود نقش روابط عمومي‌ها در حوزه پژوهش است. بدين معنا كه نيازهاي مخاطبان با در نظر گرفتن فعاليت و رسالت سازمان شناسايي و ظرفيتهاي موجود و حوزه‌هاي فعاليت نهادهاي موازي تعيين شده و سپس تمامي اطلاعات پردازش و تحليل شود. با اين اقدامات، روابط عمومي در فرايند تصميم سازي ورود مي‌كند. پژوهش از اصلي‌ترين وظايف روابط عمومي است كه بايد شاهد نگاهي علمي و دقيق براي ورود به اين عرصه باشيم تا بدين گونه سعي شود مديريت براساس شناخت صحيح تصميم گيري كند. بدون پزوهش هر اقدامي به منزله عمل كوركورانه است.


نكته ديگري كه بايد روابط عمومي مدنظر قرار دهد، سرعت در ارائه پاسخگويي و خدمات به مخاطبان است يعني روابط عمومي بايد تسهيل گر فرايند ارتباطي مخاطبان و شركت باشد.


روابط عمومي بايد پس از پژوهش، شناخت و تحقيق، برنامه محور عمل كرده و كمپين‌هايي را با برنامه‌هاي مشخص تشكيل دهد تا دچار روزمرگي نشود و براساس يكسري اقدامات و فعاليتهاي طرح زيري شده و سنجيده البته با در دست داشتن استراتژي مشخص عمل كند.


مسئله ديگر و مهم برقراري ارتباط مؤثر بين نهادها و نهادهاي موازي و افراد صاحب نظراست، وظيفه اي كه بر عهده روابط عمومي است كه هم در طرح و هم چكش كاري مستمر ايده‌ها به سازمان و در مرحله اجرا براي برحذر ماندن از پرداخت هزينه‌هاي اضافي كمك مي‌كند.


جان كلام آن كه جهان مدرن امروز متكي بر عقلانيت است. هيچ فعاليت اقتصادي صورت نمي‌گيرد مگر آن كه در مورد آن هزينه و فايده شود. وظيفه روابط عمومي استفاده از تمامي ابزارهاي جديد ممكن در جهت ترويج فرهنگ توليد و اشتغال، توسعه همدلي و همزباني در سطح سازمان و سرانجام برنامه ريزي، اقدام و عمل است.