شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استفاده از تركيب پرقدرت عناصر خلاقيت در مديريت روابط عمومي
پنجشنبه، 18 آبان 1396 - 07:51 کد خبر:31739
مديران براي رشد خلاقيت در سازمان خويش بايد محل تقاطع عناصر خلاقيت را بيابند. اگر دانش تخصصي افراد سازمان، با انگيزه بالا براي كار و توانايي خلاق انديشيدن نقطه اشتراكي بيايد در شكل و روشهاي سازمان نوآوري و سرانجام موفقيتهاي چشمگيري بوجود خواهد آمد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مديران براي رشد خلاقيت در سازمان خويش بايد محل تقاطع عناصر خلاقيت را بيابند. اگر دانش تخصصي افراد سازمان، با انگيزه بالا براي كار و توانايي خلاق انديشيدن نقطه اشتراكي بيايد در شكل و روشهاي سازمان نوآوري و سرانجام موفقيتهاي چشمگيري بوجود خواهد آمد.


براي تقويت انگيزه كاركنان، راههاي مختلفي وجود دارد اما مهمترين اصول در اين زمينه همسويي هدفهاست. اگر ميان اهداف فردي و سازماني همسويي بوجود آيد و افراد سازمان تحقق اهداف خود را در گرو تحقق اهداف سازمان بيابند، انگيزه زيادي براي تفكر، كار و تلاش بيشتر بدست مي آورند.

 

اگر مدير براي تمامي كاركنان احترام لازم را قائل باشد. به آنها اعتماد كند و تا حد امكان، سازمان را بر مبناي خود كنترلي اداره نمايد، افراد خود را جزئي از نظام مربوطه مي دانند و در صدد خلاقيت و نوآوري در كار بر مي آيند ( مجله تدبير، ش 85 هرسي، 1988).


براي تحقق عنصرديگر يعني مهارتهاي مربوط به خلاقيت سازمان بايد از ساختاري خلاق و پويا برخوردار باشد. در اين ساختار بايد از نظام كنترلي شديد پرهيز و در نتيجه امنيت شغلي ايجاد كرد.

 

 به اين ترتيب افراد مي توانند احساس خطر نموده و از چالشهاي تازه و مسائل پيچيده استقبال كنند و راههاي آزمون نشده را بپيمايند، زيرا براي ايجاد خلاقيت در سازمان لازم است افراد قادر به كنار گذاشتن قواعد و چارچوبهاي ذهني باشند و بتوانند ايده هاي متعدد و تازه اي عرضه كنند كه لازمه اين امر داشتن استقلال راي است كه مدير مي تواند مشوق آن باشد.


كارهاي خلاق، مانند بسياري از اختراعات و اكتشافات با نوعي حساسيت نسبت به موضوع كه به دليل وجود انگيزه ايجاد شده، شكل مي گيرد. سپس با داشتن مهارتهاي تخصصي، مسئله و اهداف آن تعريف مي شود و كار ادامه مي يابد و سرانجام انديشه و كار خلاق زماني به مرحله نهايي ظهور مي رسد كه فرد قادر باشد خارج از قالبها و روشهاي معمول، دست به خطر بزند.

 

بدين ترتيب ملاحظه مي شود كه تركيب اين سه عنصر، منجر به توليد ايده ها وكارهاي خلاق مي شود. اگر در مديريت نيز انگيزه لازم وجود داشته باشد، در برابر فرصتها حساسيت بوجود مي آيد تا از منابع مختلف براي شكل گيري برنامه هاي جديد نهايت استفاده بعمل آيد.


دانش تخصصي در تعيين اهداف درازمدت و برنامه ريزي راهبردي، نقش اساسي دارد. آنگاه بايد آماده خطر كردن شد و ايده هاي تازه اي عرضه كرد. عرضه ايده هاي بديع از آن جهت با خطر پذيري همراه است كه امكان شكست آنها همواره وجود دارد؛ اما نبايد از آن ترسيد.
 

 

فاطمه شهرزاد بخشايش