شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مديريت خلاقيت در روابط عمومي
دوشنبه، 15 آبان 1396 - 07:45 کد خبر:31738
براي تحقيق و پروش خلاقيت، تنها آموزش مطالب يا برنامه ريزي براي توسعه استعدادهاي خلاق كافي نيست؛ بلكه بايد به افراد كمك كرد افراد نقاطي را كه انگيزه و مهارتها با يكديگر منطبق هستند با محل تقاطع خلاقيت را تشخيص دهند. اين محل تركيب پر قدرتي است چرا كه در اين نقطه امكان خلاقيت فراهم مي شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- براي تحقيق و پروش خلاقيت، تنها آموزش مطالب يا برنامه ريزي براي توسعه استعدادهاي خلاق كافي نيست؛ بلكه بايد به افراد كمك كرد افراد نقاطي را كه انگيزه و مهارتها با يكديگر منطبق هستند با محل تقاطع خلاقيت را تشخيص دهند. اين محل تركيب پر قدرتي است چرا كه در اين نقطه امكان خلاقيت فراهم مي شود.


براي رشد خلاقيت مي توان از اين تركيب پر قدرت بيشترين استفاده را بعمل آورد. يك مديريت موفق مي تواند اين محل تقاطع را در سازمان خويش يافته و از اين تركيب بهره زيادي ببرد در نتيجه سازماني پويا، فعال، نوآور و پيشرو خواهد داشت.


براي بهره مندي از محل تقاطع، تحليل دقيق و عميق تري از عناصر، عوامل و شرايط مؤثر در شكل گيري آن محل لازم است.


بنابراين پرداختن به مديريت خلاقيت مستلزم افزايش دانش و اطلاعات تخصصي مورد نياز درباره موضوع مورد نظر، آشنايي با روشهاي تفكر و كار خلاق و استفاده از آنها در انجام امور.


روشهاي متعدد بسياري براي ايجاد انديشه خلاق و كمك به افزايش اين توانايي در افراد تبيين شده است؛ نظير يورش فكري، سينكتيكس، فهرست پرسشها و... محور اصلي اغلب اين روشها شكستن قالبهاي فكري با استفاده از راهبردهاي موثر زير است:


1. جلوگيري از قضاوت فوري با يك مهارت اساسي در خلاقيت، چرا كه داوري فوري درباره يك راه حل مانع راه حلهاي ابتكاري مي شود. براي جلوگيري از داوري زود هنگام فرد بايد تمام عوامل يعني پرداختن به هدفهاي مسئله، بررسي راههاي مختلف و توجه به نتايج آنها را در نظر بگيرد.


2. درك اصل مطلب، محور كار در ايجاد فرايند تفكري است كه براي حل مسئله به تجزيه اطلاعات اساسي پرداخته و موارد غير اساسي و بي مورد و غير مفيد را رها مي كند. اين امر سبب مي شود افراد تحت تاثير ايده حاكم نيز قرار نگيرند. بدون شناسايي اصل مطلب، امكان اين كه افراد تحت تاثير موضوع قرار گيرند، بسيار زياد است.


3. شك و ترديد؛ شرط تحقق خلاقيت اين است كه افراد اسير فرض ها نشوند زيرا هدف تغيير يا تجديد ساخت هر الگوست. استفاده از شيوه "چرا" در انجام اين روش موثر است. اين شيوه تنها مربوط به زماني نيست كه فرد جواب را نمي داند بلكه ممكن است با مطالب كاملا آشنا باشد و باز هم بپرسد چرا؟


4. تجسم قوي؛ يكي از موارد تعيين كننده در خلاقيت، توانايي تجسم اشياء مفاهيم و فرايندهاست. چگونگي تصويرها نيز اهميت زيادي دارد. هر چه تصاوير روشن، قوي، زنده و متنوع باشد، امكان ابداع و ابتكار بيشتر است.


5. تخيل؛ بسياري از ابداعات و اختراعات نتيجه تخيل است. بسياري از داستانهاي تخيلي نيز امروزه به واقعيت پيوسته اند. يكي از جنبه هاي روش تخيلي ( كه محور روشهايي مانند سينكتيكس است) (Synecties) اين است كه فرد خود را جاي فرد يا چيز ديگري قرار مي دهد.


6. نگرش جديد؛ نگرش متفاوت به مسائل، جز لاينفك خلاقيت است. دانشمند خلاق متوجه جنبه هاي تازه اي از پديده هاست يا نقاش خلاق با ديدي متفاوت مسائل را دريافته و در يك نقاشي آن را ترسيم مي كند.
 

فاطمه شهرزاد بخشايش