شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مراحل خلاقيت در روابط عمومي
چهارشنبه، 17 آبان 1396 - 08:16 کد خبر:31737
نويسندگان و صاحب نطران اين مراحل را بگونه هاي مختلف مطرح كرده اند. بر اساس گفته ها، فرايند خلاقيت به ترتيب دربر گيرنده مراحل روبرو شدن با ايده يا مشكل و شدت رابطه با محيط است كه فرد خلاق را احاطه كرده است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مراحل خلاقيت ممكن است به عنوان فعاليت قوه درك و خرد انسان با مراحل مجزا ولي به هم پيوسته تعريف شود كه انسان را به رهيافتهايي هدايت كند. نويسندگان و صاحب نطران اين مراحل را بگونه هاي مختلف مطرح كرده اند. بر اساس گفته ها، فرايند خلاقيت به ترتيب دربر گيرنده مراحل روبرو شدن با ايده يا مشكل و شدت رابطه با محيط است كه فرد خلاق را احاطه كرده است.

 

 "اندرسون" در سال 1959 مراحل خلاقيت را شهود (Intuition)، الهام (Inspiration)، بينش (Insight) و سخت كوشيدن (Hard wor ) مي داند، "والاس" معتقد است كه فرايند خلاقيت شامل آماده سازي، نهفتگي، اشراق و اثبات (Verification) است.


به اعتقاد والاس، كه تا حدي زياد مورد تاكيد صاحب نظران زمينه خلاقيت است آماده سازي به معني تحقيق، بررسي و جمع آوري همه جانبه حقايق است و مقصود از نهفتگي تركيب اطلاعات گذشته و جديد بدون كوشش آگاهانه براي دستيابي به رهيافت مسئله را بطور ناگهاني بدست مي آورد، در اثبات كه مرحله نهايي فرايند خلاقيت است، رهيافت جديد، بديع و شايد تخيلي بصورت عملي درآمده، آزمايش يا جديد نظر و پالايش مي شود.


"اتريك" صاحب نظر مديريت، فرايند خلاقيت را از انديشه تا عمل به سه مرحله به وجود آمدن انديشه، پرورش انديشه و بكارگيري انديشه تقسيم كرده است.


"آلبرشت" مراحل خلاقيت عملي و قابل اجراتري را كه از پنج مرحله تشكيل شده است پيشنهاد مي كند. اين مراحل به ترتيب عبارتند از: جذب اطلاعات، الهام، آزمون، پالايش و عرضه.


او معتقد است كه شخص خلاق، اطلاعات اطراف خود را جذب مي كند و براي بررسي مسائل، به بررسي و جستجوي رهيافتهاي مختلفي مي پردازد. در اين هنگام ذهن فرد خلاق با استفاده از اطلاعات خام اثبات شده بطورغير قابل محسوس آغاز بكار مي كند و پس از تجزيه و تحليل و تركيب اطلاعات، رهيافتي براي مسئله عرضه مي كند.


در مرحله اي كه الهام ناميده مي شود فرد خلاق احساس مي كند كه به رهيافت قابل اجرايي دست يافته است، پس از كسب رهيافت جديد، فرد خلاق آن را به آزمون مي گذارد تا موفقيت يا عدم موفقيت را مشاهده كند. در اين مرحله ممكن است در كيفيت رهيافت نيز بهبودي حاصل شود.

 

 از اينرو بايد با نگرش و تفكري انعطاف پذير، امتيازات و كاستيهاي رهيافت را پذيرفت. زماني كه آزمون انجام گرفت و عملي بودن و قابل اجرا بودن آن تاييد شد، ممكن است به پالايش نياز باشد به اين معني كه بهينه كردن رهيافت دنبال شود.

 

آخرين مرحله، عرضه انديشه خلاق است؛ بدينگونه كه امتيازات انديشه يا مصول جديد بايد بگونه اي عرضه شود كه بسادگي قابل عرضه عملي باشد. وقتي پذيرش انديشه يا محصول جديد انجام گرفت، مراحل خلاقيت و نوآوري با موفقيت طي خواهد شد.

 اصغر مشبكي - كاوه تيمورنژاد