شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ايده خلاق و ارايه يك الگوي كاربردي: بايسته ها و ساز و كارهاي جريان سازي خبري در روابط عمومي
چهارشنبه، 1 آذر 1396 - 10:19 کد خبر:31675
ريسك پذيري و خلاقيت مديران و كارشناسان در فرايند جريان سازي خبري هم مقوله بسيار مهمي است و جريان سازي را از يك فرايند ساده و كليشه اي به جرياني پويا، جذاب و پر هيجان تبديل مي كند. نتيجه اين فرايند مي تواند جذب بيش از پيش مخاطبان سازمان و اعتبار دادن به استراتژي خبري سازمان رسانه اي روابط عمومي باشد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ارتباطات را سنگ بنا و پايه اوليه تمدن بشري خوانده اند. مبادله اطلاعات و افكار ميان آحاد انساني يكي از مهمترين نيازهاي زندگي اجتماعي است و ارتباطات به عنوان حلقه واسط، فرد را به جامعه متصل كرده و زمينه انتقال ميراث فرهنگي از نسلي به نسل ديگر فراهم آورده است.


رسانه ها مهمترين و موثرترين ابزار انتقال اطلاعات و آگاهيها در تحقق فرآيند ارتباطات هستند.


متأسفانه يكي از غفلت هايي كه تاكنون در عرصه نظري و نيز عملي ايجاد شده، عدم استفاده از ظرفيتهاي روابط عمومي بعنوان "يك سازمان رسانه اي" براي بهره گيري از توان اين مخاطبان خاص سازماني است. به همين خاطر و در نتيجه عدم توجه به ظرفيتهاي مطلوب اين بخش، روابط عمومي عليرغم داشتن ظرفيتها وابزارهاي لازم نه تنها نتوانسته اند در بين مخاطبان خود جايگاه مناسبي بدست آورند، بلكه همواره در مقابل ساير رسانه ها نيز به يك بخش منفعل و نيازمند به رسانه تعريف شده اند، در حاليكه روابط عمومي خود مي تواند يك سازمان رسانه اي باشد و از ظرفيتهاي رسانه اي از جمله جريان سازي براي مطرح كردن سازمان خود و تعامل مناسبتر با مخاطبان بهره برداري نمايد.


امروزه اهميت رسانه ها از جمله روابط عمومي ها بعنوان يك رسانه سازماني در شكل دهي و هدايت افكار عمومي و جريان سازي رويدادهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... بر هيچ كس پوشيده نيست، شايد تا چندي پيش محوري ترين نقشي كه براي روابط عمومي متصور بودند صرفاً اطلاع رساني از رويدادهاي عيني و واقعي بود اما در حال حاضر روابط عمومي ها مي توانند با ايجاد شرايطي از يك دستگاه اداري منفعل، تبديل به "سازمان رسانه اي" هدايتگر و جريان ساز در جامعه تبديل شوند.


هدف از اين سخنراني بررسي جريان سازي خبري روابط عمومي ها در جامعه با متغييرهايي چون تبديل شدن روابط عمومي ها به يك سازمان رسانه اي، تغيير و تحولات تكنولوژيكي، استفاده از نيروي انساني كارشناس و بهره گيري از قالبهاي ژورناليستي است.


با تغيير و تحولات تكنولوژيكي ايجاد شده، تبديل شدن روابط عمومي به سازمانهاي رسانه اي و نيز استفاده از قالبهاي ژورناليستي، روابط عمومي ها مي توانند نقش فعالتري در جريان سازي خبري جامعه ايفا نمايند.

الگوي بايسته هاي جريان سازي خبري در روابط عمومي
هر يك از اضلاع فرايند جريان سازي خود متاثر از عوامل و مولفه هايي است تا بتواند آن ضلع را واجد شرايط لازم براي تاثيرگذاري بر فرايند جريان سازي نمايد.
همچنين بين سه ضلع بايد رابطه تعاملي و متقابل ايجاد شود تا با هم افزايي و هماهنگي كه بين اين سه ضلع ايجاد مي شود، فرايند جريان سازي به نتيجه مطلوب منجر شود.

ضلع اول: سازمان مافوق روابط عمومي
سازمان مافوق روابط عمومي بايد از فرايند ايجاد جريان سازي حمايت لازم بعمل آورد، زيرا جريان سازي خبري يك فرايند ريسكي و پر مناقشه است و امكان تنش و چالش بين سازمان با قربانيان جريان سازي وجود دارد، از اينرو سازمان با آگاهي به سختيهاي پيش روي جريان سازي بايد از اقدامات سازمان روابط عمومي در اين خصوص حمايت كند و از اشتباهات احتمالي توسط جريان سازي چشم پوشي نمايد.


نكته ديگر در اين خصوص انعطاف پذيري سازمان در برخورد با جريان سازي خبري توسط روابط عمومي است، زيرا فرايند جريان سازي مي تواند به سازمان مافوق روابط عمومي نيز سرايت كند و امكان نقد اقدامات و عملكرد مرتبطين با سازمان نيز وجود دارد، از اينرو سازمان بايد در مواجهه با جريان سازان منعطف باشد.
اقدام مهم ديگر سازمان در اين خصوص ايجاد زمينه مناسب براي تبديل ساختار روابط عمومي از اداره به سازمان رسانه اي است كه اين امر بدون حمايت سازمان مافوق روابط عمومي امكان پذير نيست.


اقدام ديگر سازمان در اين حوزه جلوگيري از ناهماهنگي بين اجزا و بخشهاي مختلف سازمان، با اعطاي سخنگويي سازمان به سازمان روابط عمومي است. زيرا لازمه تاثيرگذاري جريان سازي خبري، هماهنگي خبري بين كليه بخشهاي مختلف يك سازمان است.

ضلع دوم: سازمان رسانه اي روابط عمومي
ضلع دوم جريان سازي خبري"سازمان رسانه اي روابط عمومي" است. همانطور كه گفته شد و نتايج سوالات، فرضيه ها و مصاحبه با متخصصان نيز نشان داد، لازمه ايجاد آن، تغيير ساختار از "اداره روابط عمومي" فعلي به "سازمان رسانه اي روابط عمومي" است. در سازمان رسانه اي روابط عمومي فقط ساختار عوض نمي شود بلكه نوع نگرش به روابط عمومي سنتي هم تغيير پيدا مي كند.


براي انعكاس مطلوب سياستهاي سازمان شناخت اهداف و منافع سازمان مهم است از اينرو براي ايجاد جريان سازي لازم است سياستهاي سازمان اولويت گذاري شود تا در ادامه با استفاده از سوژه هاي جذابي كه در نظر گرفته مي شود به تهيه و توليد مطالب مرتبط با اولويتهاي سازمان و نيازهاي مخاطبان پرداخته شود و سپس با بهره گيري از قالبهاي متنوع ژورناليستي به ايجاد جريان سازي هدفمند و مستمر پرداخته شود.

ضلع سوم: مديران و كارشناسان روابط عمومي
جريان سازي بدون جريان سازان خلاق و آگاه به تكنيكهاي جريان سازي ميسر نيست. براي اين منظور لازم است ابتدا مديران و كارشناسان از ايجاد جريان سازي خبري و كلا هر ايده نو و ابتكاري استقبال نمايند و خود را در مواجهه با ابتكارات جديد قرار دهند. همچنين براي اجرايي كردن فرايند جريان سازي بايد مديران و كارشناسان، آموزش و تخصص لازم در اين زمينه راببينند و مهارت كافي در اين حوزه را بدست آورند.


ريسك پذيري و خلاقيت مديران و كارشناسان در فرايند جريان سازي خبري هم مقوله بسيار مهمي است و جريان سازي را از يك فرايند ساده و كليشه اي به جرياني پويا، جذاب و پر هيجان تبديل مي كند. نتيجه اين فرايند مي تواند جذب بيش از پيش مخاطبان سازمان و اعتبار دادن به استراتژي خبري سازمان رسانه اي روابط عمومي باشد.


نكته ديگر در موفقيت جريان سازمان در ايجاد جريان سازي خبري، آزادي عمل مديران و كارشناسان در پيشبرد فرايند جريان سازي و كاهش موانع و مشكلات پيش روي آنهاست. همچنين تعامل و همكاري گروهي تمام افراد شاغل در روابط عمومي براي ايجاد و استمرار جريان سازي ضروري است، زيرا جريان سازي خبري فرايندي هدفمند، مستمر و زنجيروار است و همه حلقه هاي اين زنجيره بايد با هم هماهنگ باشند.


نكته مهم ديگر در موفقيت جريان سازي استقبال مديران و كارشناسان از نظرات و پيشنهادات و انتقادات مخاطبان است، زيرا هدف جريان سازي، جذب حداكثري مخاطبان است و لذا بهره گيري از نظرات و پيشنهادات آنها در اين ميان لازم و ضروري است.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)