شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : الگوي جريان‌سازي خبري در روابط عمومي طراحي شد
شنبه، 29 مهر 1396 - 14:22 کد خبر:31579
محقق واحد علوم و تحقيقات از رساله دكتري تخصصي خود با عنوان الگوي جريان سازي خبري در روابط عمومي با هدف خروج روابط عمومي‌ها از انفعال و در قالب «سازمان رسانه اي روابط عمومي» براي نخستين بار در كشور دفاع كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- محقق واحد علوم و تحقيقات از رساله دكتري تخصصي خود با عنوان الگوي جريان سازي خبري در روابط عمومي با هدف خروج روابط عمومي‌ها از انفعال و در قالب «سازمان رسانه اي روابط عمومي» براي نخستين بار در كشور دفاع كرد.

به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري آنا، دكتر افشين محمدي در تشريح اين الگو گفت: «يكي از مسايلي كه مي‌تواند تاثير عمده‌اي در روند فعاليت سازمان­ها به سمت توسعه و پيشرفت داشته باشد، ايجاد جريان سازي خبري توسط روابط عمومي و گرفتن ابتكار عمل در بين رسانه‌ها است. سازمان‌هايي كه بتوانند مسير جريان‌سازي خبري از سوي روابط عمومي هاي خود را تسهيل كنند، مي‌توان رشد و شكوفايي را براي آنها انتظار داشت و بر عكس به هر ميزان كه جريان سازي خبري توسط روابط عمومي، پرورش نيابد انفعال و رخوت سازماني در مقابل موج تهديدها و انتظارات مخاطبان را بايد براي آنها متصور شد.»

وي افزود: «متأسفانه يكي از غفلت‌هايي كه تاكنون در عرصه نظري و نيز عملي ايجاد شده ، عدم استفاده از ظرفيت‌هاي روابط عمومي به‌عنوان «يك سازمان رسانه اي» براي بهره گيري از توان اين مخاطبان خاص سازماني است.»

محمدي ادامه داد: «تاكنون الگوي خاصي از روابط عمومي در زمينه جريان‌سازي ارائه نشده است و اين ناشي از ضعف علمي نظريه روابط عمومي است.آنچه كه بنظر مي رسد در شرايط فعلي حلال بسياري از مشكلات روابط عمومي باشد و به‌عنوان يك الگوي اصلي و حاكم بر برنامه و راهبردهاي ارتباطي عمل كند، الگويي مبتني بر جريان‌سازي خبري از سوي روابط عمومي با تاكيد بر باز تعريف جايگاه روابط عمومي به‌عنوان يك سازمان رسانه اي است.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: «دغدغه ذهني پژوهشگر پس از دو دهه فعاليت تجربي در عرصه روابط عمومي و رسانه و مصاحبه‌هاي مقدماتي با افراد كارشناس، اين مساله است كه اولا چرا روابط عمومي علي رغم ظرفيت‌ها و امكاناتي كه در اختيار دارند نتوانسته نقش و جايگاه مطلوب خود را بدست آورد. در پي اين دغدغه محقق اين مساله را مطرح كرد كه اگر روابط عمومي به‌عنوان يك سازمان رسانه اي تعريف و در نظر گرفته شود و همچنين اگر مقوله جريان سازي خبري به‌عنوان يك عنصر مهم و تاثيرگذار از سوي روابط عمومي ايجاد شود، مي‌توان اميد داشت كه جايگاه و اهميت روابط عمومي ها در جامعه نمود و نفوذ بيشتري پيدا كند.»

وي افزود: «نتيجه اصلي و نهايي اين فرايند كه مورد نظر اين تحقيق نيز بوده و در اين الگو نيز نشان داده شده است خروج روابط عمومي از انفعال و تبديل آن به سازمان رسانه اي پويا، كنش گر و خلاق است كه مي تواند ابتكار عمل رسانه اي در پوشش خبري در حوزه سازمان متبوع خود بدست گيرد.»

محمدي ادامه داد: «اين نتيجه از اينرو مهم است كه اكنون روابط عمومي‌ها حتي در مقابله با ضعيف ترين و كم مخاطب‌ترين رسانه‌ها نيز گارد انفعالي دارند، بطوريكه يك رسانه حتي كم نام و نشان نيز مي‌تواند با درج خبري هرچند كذب يا ناقص، لرزه بر اندام مسئولان و دست‌اندركاران يك سازمان وارد كند و آنها ناچار شوند يا به درج جوابيه بسنده كنند و يا آنكه هزينه‌هاي بدنام شدن سازمان خود در بين افكار عمومي را بپردازند، در حاليكه نتيجه جريان‌سازي خبري مي تواند گرفتن ابتكار عمل رسانه ايي، حداقل در حوزه پوشش خبري سازمان متبوع و كاهش موج آفريني رسانه‌هاي رقيب نسبت به سازمان باشد.»

اين تحقيق با راهنمايي دكتر افسانه مظفري و مشاوره دكتر رها خرازي و دكتر محمد سلطاني‌فر انجام گرفته است.