شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در روابط عمومي الكترونيك به جاي بهره گيري از شيوه هاي سنتي مواجهه با مشتريان يا مخاطبان، از تكنولوژي هاي الكترونيكي به منظور سهولت، سرعت و فراگيري بيشتر استفاده مي شود.
در هر صورت فرآيند گام گذاشتن روابط عمومي از شكل سنتي به عرصه الكترونيك، يك جهش و گام اساسي براي ورود به دنياي مجازي Cyberspace محسوب مي شود و سنگ بناي ساير فعاليت هاي روابط عمومي در فضاي آنلاين در همين مرحله گذاشته مي شود.
وظيفه روابط عمومي الكترونيك رساندن پيام به مشتري است. يعني بايد با اجراي صحيح ارسال اطلاعات،گرفتن اطلاعات و پردازش آنها و تنظيم بازخوردها يك ارتباط دوسويه موفق و موثر ايجاد كند، به نظر مي رسد مدل هاي دوسويه روابط عمومي و انطباق آنها با روابط عمومي الكترونيك موثر تر از ساير مدل ها براي جذب مشتريان است.
از اين ميان ((مدل دوسويه مخاطب محور)) كه مبتني بر نيازها،سلايق و خواسته هاي مشتريان است براي حفظ مشتري و جلب اعتماد وي به بسيار موثر مي باشد، چه بسا حفظ مشتري بسيار مشكل تر از جلب آن است و شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي بايد تلاش خود را براي حفظ مشتريان امروز و تبديل آنها به مشتريان هميشگي به كار گيرند.
كار روابط عمومي الكترونيك از مقوله هاي جديد عصر اطلاعات محسوب مي شود كه ساختارهاي آن را مي توان تلفيقي از روابط عمومي ،رسانه ،تبادل اطلاعات و شبكه هاي مجازي در نظر گرفت كه وظيفه اصلي ((رساندن پيام به مخاطبان )) را به عهده دارد.
در عرصه ارائه خدمات و كالا و تبادل اطلاعات با مخاطبان يا همان مشتريان، روابط عمومي الكترونيك نقشي اساسي را برعهده دارد، فرآيند جذب و حفظ مشتريان جدا از فرآيندهاي بازاريابي امري است كه بدون وجود روابط عمومي الكترونيك به اهداف خود نمي رسد.
در الكترونيكي كردن روابط عمومي ايجاد وب سايت و حضور موثر در فضاي مجازي گام نخست محسوب مي گردد. در حال حاضر در اكثر سازمانها و شركت هاي تجاري يا يك وب سايت پويا و كاربردي وجود ندارد و در صورت وجود وب سايت آنها بيشتر جنبه سمبوليك دارد. البته به نظر مي رسد در سال هاي اخير با نگاه تخصصي تر به روابط عمومي در كشورمان مواجه هستيم اما اين نگاه نيازمند بلوغ و تفكر اجرايي است.
نگاه سنتي به روابط عمومي، عدم اعتماد مديران رده هاي بالا به روابط عمومي، وجود مشكل در بخش آموزش عالي، كم كاري و كم توجهي كساني كه خود متخصص امر روابط عمومي و دست اندركار روابط عمومي هستند.
همچنان اين مقوله را در ايران با چالش هايي روبرو كرده است و باعث شده سرعت پيشرفت و تخصصي شدن و درنتيجه الكترونيكي شدن روابط عمومي در كشورمان به كندي صورت بگيرد.
اين موانع باعث شده دوره گذار طولاني تري از روابط عمومي سنتي به الكترونيك ومدرن نسبت به كشورهاي پيشرفته وحتي كشورهاي در حال توسعه داشته باشيم.
اگر تفكر حاكم بر روابط عمومي در جهت سوق دادن فعاليت ها به روابط عمومي الكترونيكي باشد اما در ساير بخش هاي سازمان چنين ديدگاهي شكل نگرفته باشد تلاش ها و برنامه ريزي هاي بخش روابط عمومي الكترونيكي هيچگاه موثر نخواهد بود و هزينه هاي وقت، نيروي انساني و مالي چند برابر خواهد شد.
به همين دليل لازم است كه سازمان به موضوع روابط عمومي الكترونيكي نگاهي از بالا به پايين داشته باشد و ساختار خود را در تمام بخش ها با فناوري هاي هم سطح آماده سازد.