شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۱۰ نكته‌ درمورد تبليغات از زبان ديويد آگيلوي، پدر تبليغات دنيا
پنجشنبه، 6 مهر 1396 - 17:48 کد خبر:31388
نظريه‌هاي بازاريابي تقريبا هر ۱۰ سال تغيير مي‌كنند، مگر اينكه شما «ديويد آگيلوي» باشيد و نظرات شما براي مدتي طولاني نزديك به يك‌ قرن، قابل اتكا باشند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نظريه‌هاي بازاريابي تقريبا هر ۱۰ سال تغيير مي‌كنند، مگر اينكه شما «ديويد آگيلوي» باشيد و نظرات شما براي مدتي طولاني نزديك به يك‌ قرن، قابل اتكا باشند.


با اينكه بيش از ۱۵ سال از مرگ او مي‌گذرد، ايده‌هاي ديويد آگيلوي درباره‌ تبليغات و بازاريابي، امروز به همان اندازه كاربرد دارند كه در زمان تأسيس «آگيلوي و مادر» در ۱۹۴۸ سودمند بودند. او با سبك و سياق «مَد مِن»گونه‌اش، زماني «پرطرفدارترين مرد دنياي تبليغات» بود. اما امروزه، شركت‌ها، توصيه‌هاي او را چندان جدي نمي‌گيرند (اغلب به دليل مسائل مالي).


در ادامه ۱۰ نكته‌ درمورد تبليغات، توصيه‌هاي يكي از بزرگ‌ترين مردان دنياي كسب‌وكار، همراه با مثال‌هايي به‌روز، به شما ارائه مي‌شود. اين نكات از كتاب آگيلوي، «اعترافات يك بازارياب» استخراج شده است.


۱. مشتري كودن نيست، با او همان‌طور رفتار كنيد كه با همسرتان رفتار مي‌كنيد
آگيلوي در ۱۹۶۳ به اين نكته‌ي اغلب مغفول مانده، اشاره كرد: «مشتري از آنچه فكر مي‌كنيد باهوش‌تر است و روز‌به‌‌روز باهوش‌تر مي‌شود.»
امروزه ۷۳ درصد مشتريان پيش از خريد، درباره‌ي محصول در اينترنت تحقيق مي‌كنند. محصولات نامرغوب با وجود مشتريان زرنگ، دوام نمي‌آورند. شما نمي‌توانيد با فريب آنها به سود برسيد‌ (اگر هم توانستيد، مدت زيادي طول نمي‌كشد).


۲. هر چه تبليغات حاوي اطلاعات مفيدتر، قانع‌كننده‌تر
بلاگ‌ها و كتاب‌هاي الكترونيكي مملو از اطلاعات مجاني هستند. به همين دليل طرفداران زيادي دارند. اگر اطلاعات مفيد، كاربردي و قابل اعتماد را مجاني در اختيار مشتري بگذاريد، اعتماد او جلب شده و خواهان همكاري با شما خواهد شد. آمار دروغ نمي‌گويد، بازدهي كسب‌وكارهايي كه وبلاگ دارند و پيوسته محتواي سودمند و به‌روز ارائه مي‌كنند، ۱۳ برابر كسب‌وكارهايي است كه اين كار را نمي‌كنند.


۳. عنوان، برگ برنده است. از عنواني استفاده كنيد كه توجه مشترياني را كه به دنبال محصول شما هستند، جلب كند
جذب افراد توسط عنوان
عنوان‌ها به‌ويژه، عنوان‌هاي ساده و سَرراست، فروش را تقويت مي‌كنند. درحالي كه اهميت اين مورد در روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها روشن است، اغلب افراد فراموش مي‌كنند كه در بازاريابي با ايميل، عناوين بسيار تأثيرگذارند. در راهبردهاي بازاريابي با ايميل، عنوان ايميل، مهم‌ترين عنصر است. حرفه‌اي‌ها نيمي از زمان خود را صرف يافتن عنوان مناسب براي نامه مي‌كنند.


۴. بازاريابي نه ابزار سرگرمي، نه يك ارائه‌ي هنري، بلكه رسانه‌ي انتقال اطلاعات است
با وجود نظرات مخالف متعدد، پژوهش‌هاي بي‌شماري اين عقيده‌ي آگيلوي را تأييد كرده‌اند. «كلوپ اصلاح يك‌دلاري» (Dollar Shave Club) يك مثال موفق است. تمامي مدل كسب‌وكار آنها بر اين ايده استوار بود كه شما مي‌توانيد با صرف چند دلار در ماه، يك اصلاحِ صورت عالي داشته باشيد. تبليغات بازرگاني آنها فوق‌العاده بود، اما آنها كار مهم‌تري كردند. آنها برندهاي بيهوده گران‌قيمت تيغ اصلاح را كه بازار را قبضه كرده بودند، به چالش كشيدند. طي چند سال، «كلوپ اصلاح يك‌دلاري» ارزشي معادل ۱۲۰ ميليون دلار پيدا كرد. به قول آگيلوي:

آنچه مي‌گوييد از اينكه چگونه مي‌گوييد، مهم‌تر است.


۵. اگر مي‌خواهيد كسي را وادار به انجام كاري يا خريدن محصولي كنيد، بايد به زبان خودش با او حرف بزنيد؛ به زبان روزمره‌ي او، زباني كه با آن فكر مي‌كند
بازاريابي با زبان روزمره افراد

زبان پُرطَمطراق، اصطلاحات تخصصي و لحن تشريفاتي ديگر طرفدار ندارد. در مقابل، زبان محاوره‌، دنياي بازاريابي را تسخير كرده است. كارزار تبليغاتي «فرآورده‌هاي لبني كاليفرنيا» با شعار «شير داري؟» يا «انجامش بده!» شعار تبليغاتي «نايكي» و اين آخرها موفقيت خيره‌كننده‌ي «تاكو بل» با شعار «وعده‌ي غذاي چهارم»، نمونه‌هايي از اين دست هستند.


با مردم متناسب با دانسته‌هاي‌شان سخن بگوييد. با نگاه از بالا يا پايين با آنها صحبت نكنيد؛ خيلي ساده، فقط با آنها حرف بزنيد.


۶. افرادي را استخدام كنيد كه از شما بهتر هستند، آنها را به حال خود بگذاريد تا راهشان را پيدا كنند. به دنبال كساني باشيد كه بهترين‌ها را مي‌خواهند و نه كساني كه با جريان رايج كنار مي‌آيند.
تنها بهترين‌ها را به كار بگيريد. يك استعداد تازه را به چشم تهديد ديدن، بزرگ‌ترين اشتباه شما است. آنها همراهان شما در يك ماجراجويي بزرگ خواهند بود. بازاريابي يك كارِ گروهي است. مهم نيست اگر شما هميشه باهوش‌ترين فرد گروه نيستيد.


۷. تصوير، شخصيت را مي‌سازد. محصولات و كالاها هم مانند انسان‌ها شخصيت دارند و مي‌توانند در بازار اعتبار كسب كرده يا آن را از دست بدهند.
حرفه‌اي‌ها درستي اين نكته را تأييد مي‌كنند. «كوكاكولا» مي‌توانست يك نوشيدني سوداي ساده باقي بماند. اما به‌لُطف راهبردهاي تبليغاتي و برندسازي‌اش، تبديل به يكي از قدرتمندترين نام‌هاي دنياي كسب‌وكار شد. آنها هر سال ۹/۲ ميليارد دلار صرف برندسازي مي‌كنند، مبلغي كه از مجموع هزينه‌هاي بازاريابي دو شركت اپل و مايكروسافت بيشتر است. برندسازيِ هوشمندانه موجب شده است يك توليدكننده‌ي نوشابه‌هاي گازدار، ارزشي بيشتر از توليد ناخالص ملي خيلي از كشورهاي كوچك داشته باشد.


۸. تبليغات بدون تحقيق، همان‌قدر خطرناك است كه رمزگشايي نكردن از تحركات دشمن در ميدان جنگ
تحقيق و پژوهش براي آگاهي از خواستِ مشتريان از شما و نيز آگاهي از تصور آنها از برند شما ضروري است. اگر زمان كافي براي تحليل كسب‌وكارتان صرف نكنيد، از مسير موفقيت خارج خواهيد شد. به قول آگيلوي:


اگر مي‌خواهيد تبليغات شما هميشه در حال پيشرفت باشد، هرگز آزمودن را متوقف نكنيد.


۹. مديران بازاريابي با تكيه‌ي بيش از حد به تحقيق و پژوهش، خلاقيت و پيش‌بيني را فراموش كرده‌اند، مانند ميخواره‌ي مستي كه از تير چراغ برق به‌جاي منبع روشنايي، به‌عنوان تكيه‌گاه استفاده مي‌كند
تحقيق و پژوهش كمك بزرگي است اما شما براي اينكه سرنوشت كسب‌وكارتان در دستان خودتان باشد، بايد بتوانيد تصميمات اساسي بگيريد، قاطعانه اقدام كنيد و نوآور باشيد. عدم بررسي و قضاوت درست در هنگام بازاريابي محصول، مي‌تواند منجر به از دست دادنِ چندباره‌ي پول‌تان شود. «گپ» نمونه‌اي از اين دست است. اين شركت به طور مكرر در ارتقاي برندش و همگام كردن آن با نيازها و سبك زندگي خريداران مدرن شكست خورد زيرا پيوسته بر روشي اتكا داشت كه «در گذشته خوب جواب مي‌داد».


۱۰. يك ايده‌ي بزرگ و جذاب مي‌تواند توجهات را جلب و خريداران را به خريد محصول شما ترغيب كند. بدون يك ايده‌ي بزرگ، تبليغات شما مانند يك كشتي در سياهي شب خواهد بود، گم و ناپيدا.


اين نكته به‌ويژه در مورد جوان‌ترها صادق است. آنها آنقدر در معرض تبليغات هستند كه ديگر به آنها واكنش نشان نمي‌دهند. آگيلوي اين نكته را از مدت‌ها پيش مي‌دانست: «۹۹ درصد آگهي‌هايي تبليغاتي نمي‌توانند چيزي بفروشند.»


بازاريابي مؤثر، كار دشواري است. اما با استفاده از اين توصيه‌ها، شما مي‌توانيد قدم در راه درست بگذاريد.


برگرفته از: convinceandconvert+ http://chetor.com