شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چهار نكته ضروري براي روابط عمومي
پنجشنبه، 30 شهریور 1396 - 08:10 کد خبر:31317
درست است كه در سال 2015، نه ماشين پرنده‌اي اختراع شد و نه ربات‌هاي پرستار سگ و نه ماشين زمان! اما آن كه چه از پيشرفت دنيا در اين سال ديديم كم نبود و تاثير آن هم بر دنياي كسب و كارها بسيار بسيار زياد بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  درست است كه در سال 2015، نه ماشين پرنده‌اي اختراع شد و نه ربات‌هاي پرستار سگ و نه ماشين زمان! اما آن كه چه از پيشرفت دنيا در اين سال ديديم كم نبود و تاثير آن هم بر دنياي كسب و كارها بسيار بسيار زياد بود.


رشد روزافزون استفاده از اينترنت و به خصوص شبكه‌هاي اجتماعي (و به خصوص در ايران!) به نسبت سال‌هاي قبل، تلنگري به كسب و كارها زد كه حواسشان را بيشتر به اين رسانه‌ها جمع كنند.


از طرفي نوع برخورد مردم با پيام‌هاي تجاري به طور كلي تغيير پيدا كرده و اين موضوع در فرآيندهاي بازاريابي، تبليغات و روابط عمومي تاثير بسيار زيادي داشته است.


در اين راستا، «4 نكته ضروري براي روابط عمومي در سال 2016» براي شما آماده شده است، تا با رويكردهاي جديدي كه بايد در اين سال در روابط عمومي (PR) داشته باشيم آشنا شويم.


1) همكاري با سوم شخص‌ها
بازاريابي دهان به دهان
ريپورتاژهاي خبري
پوشش خبري خبرگزاري‌ها
و…
همه‌ي اين‌ها بر يك نكته واضح تاكيد دارند: «تاثير حرف سوم شخص!»
منظور از اين جمله اين است كه مشتريان شما، بدون توجه به اين كه شما چه چيزي مي‌فروشيد و مشتريانتان چه كساني هستند، زماني شما را مي‌پذيرند كه فرد سومي (مانند خبرنگاران مطرح و محبوب شهر، روزنامه نگاران نام آشنا و يا حتي اقوام و بستگان آن‌ها) كالا يا خدمات شما را پيشنهاد دهد و از تجربه رضايت بخشي كه با محصول شما داشته، سخن بگويد.

سوم شخص‌هاي نوظهور
اما در دنياي امروزه، تا حدودي شما بايد آرام آرام با خبرگزاري‌هاي رسمي و روزنامه نگاراني كه در ازاي دريافت پول، برايتان مقاله مي‌نويسند، خداحافظي كنيد! در دنياي مدرن امروزي، افراد تاثيرگذار، كساني هستند كه با سبك و شيوه ابداعي و خاص خود، با استفاده از تصاوير و ابزارهاي بصري جالب توجه، در شبكه‌هايي مانند اينستاگرام و توييتر به فعاليت مي‌پردازند.


تاثيرگذاران جديد، آن‌هايي هستند كه در شبكه‌هاي اجتماعي شناخته شده‌اند و علاقه‌مند به همكاري با شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ هستند. به طور مثال برخي از نويسندگان توييتر، جاي بسياري از خبرنگاران، فيلم‌سازان يوتيوب و خبرگزاري‌هاي رسمي را گرفته‌اند.


روابط عمومي شركت‌ها، آرام آرام بايد به سمت همكاري با اين برندهاي خودساخته و غير رسمي پيش بروند. زماني كه فردي با سبك و سليقه انتخابي خود، مطرح و برند شد، مي‌تواند شما را نيز به بهترين و تاثيرگزارترين حالت ممكن معرفي كند…و حتي شما نيز در كنار او، برند شويد.

2) ذات برندتان را به نمايش دربياوريد!
با توجه به پيشرفت روز افزون تكنولوژي و گسترش استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي (كه همه جا دردسترس همه مي‌باشد) و هركس مي تواند حرف‌هايش را (آزادانه) بگويد؛ ديگر برندها و شركت‌هاي مختلف مثل قبل آرامش نخواهند داشت! آن‌ها همواره تحت نظر كاربران هستند! يك مشتري ناراضي مي‌تواند با يك ويدئو كليپ ساده در آپارات يا تلگرام، مردم را متوجه ضعف‌هاي برند و محصولتان كند!
يك توييت مخرب، حتي گاهي مي‌تواند برند شما را با خاك يكسان كند!

هنگامي كه «ذات» برند بر زرق و برق آن غلبه مي‌كند..
اين موقعيت ترسناك، از طرفي فوايد زيادي نيز دارد، به طور مثال آرام آرام مردم از تبليغات سنتي به سمت روابط عمومي سوق داده مي‌شوند؛ و بيشتر به باطن و اصل يك برند توجه مي‌كنند تا نام و زرق و برق و تبليغاتش!


در يك آمارگيري كه نشريه The Millenial Consumer study منتشر كرد، 58 درصد مشتريان زن عقيده داشتند كه يك برند قبل از ارائه محصول و كالاي جديدش بايد محتوايي متناسب با اين محصول ارائه كند.


بنابراين سعي كنيد تا در شبكه‌هاي مجازي و وب‌سايت‌هاي پرمخاطب، كالا يا خدمات نوپاي خود را، قبل از توزيع، معرفي كنيد تا مخاطبان‌تان آمادگي ورود اين كالا را داشته باشند.


در بخشي ديگر از اين آمار مي‌خوانيم كه 48 درصد افراد، معتقدند كه مطالب و محتواي بيان شده توسط شما، بايد صادقانه و صحيح باشد. اينجاست كه ديگر نام و برند به تنهايي نمي‌توانند پيشروي صنعت باشند، بلكه مفهوم و درون‌مايه برند است كه در پيشرَوي برندتان موثر خواهد بود.


سعي كنيد هميشه براي مشتريان دليلي داشته باشيد، كه چرا بايد شما را انتخاب كنند؟ چرا نبايد رقبا را انتخاب كنند؟

3) با عبارت «100% تضميني» خداحافظي كنيد!
100% تضميني، با ما به قله برسيد، ما بهترينيم، ما خيلي خوبيم، ما اولينيم و…
ديگر اين روش‌ها و شعارهاي تبليغاتي جوابگو نخواهد بود، چرا كه مشتريان، باهوش‌تر از قبل شده‌اند. آن‌ها متوجه مي‌شوند كه شما فقط در حال تبليغ هستيد و سريعا دربرابر شما، ديواري مي‌كشند تا نتوانيد به ذهنشان نفوذ كنيد.


راه حل، اين است كه شما هم باهوش شويد! محتواي توليدي شما نبايد بطور مستقيم نامي از شما ببرد، يا اگر اسمي برده مي‌شود، بايد با زيركي باشد تا مخاطب را نرنجاند.


ديگر دوران اين كه «شما هرچه خواستيد بگوييد و مشتريان، همان را ببينند» پايان يافته است! اكنون وضعيت به اين صورت است كه «ببينيد مشتريان چه محتوايي دوست دارند، و شما هم همان را توليد كنيد».


ببينيد مشتري مدنظرتان بيشتر چه نوع محتوايي را مي‌پسندد؟
ويدئو كليپ در يوتيوب و تلگرام و آپارات؟
ترفند ها و راه حل هايي پيرامون مشكلاتش؟
تصاوير و Wallpaperهاي زيبا و جذاب؟


مقاله «چگونه در 6 قدم، محتوايي بنويسيم كه خوانده شود؟» در اين راستا به شما كمك خواهد كرد.


تمام قواي خود را بر روي يك رسانه نگذاريد!
هرگز ارزش و تاثير رسانه‌هاي رسمي، مجلات كثيرالانتشار و خبرگزاري‌هاي رسمي (مثل فارس، Yjc، تابناك و…) را فراموش نكنيد، هرقدر هم كه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي فعال باشيد، نبايد رسانه‌هايي را كه قبلا جواب خود را در تاثيرگذاري، داده‌اند از قلم بياندازيد.


هر يك از رسانه‌ها شايد حرف متفاوتي را با بيان متفاوت بزنند، اما همه اين حرف‌ها، از يك‌پارچگي و همسويي ثابت و مشخصي پيروي مي‌كنند، كه در واقع درون‌مايه و تفكر اصلي برند شماست!
 

منبع: http://modir.tv