شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مدرس جامعه شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان بر اهميت تحليل ارتباطات بر اساس تحليل محتوا و گفتمان در حوزه ارتباط روابط عمومي با رسانه تأكيد و اظهار كرد: بدون تحليل فرايند ارتباط نمي توان يك ارتباط را به نحو كامل شناخت و تفهيم ظاهري و باطني آن را آشكار كرد.
سارا فيروزيان در گفت و گو با ايسنا- افزود: يك روابط عمومي توانمند بايد براي شناخت كامل و تحليل ارتباط توانايي تحليل محتوا، پيام، فرستنده، گيرنده، بازتاب و ... را داشته باشد.
اين جامعه شناس يكي از اركان اساسي ارتباط موفق روابط عمومي با رسانه را شناخت تحليل هفتگانه دانست و گفت: هفت ركن تحليل هفتگانه عبارتند از تحليل محتوا و پيام، تحليل فرستنده، تحليل گيرنده، تحليل كانال ارتباطي، تحليل مخاطب، تحليل بازتاب و تحليل شرايط وقوع ارتباط؛ كه روابط عمومي ها بايد اين تحليل هفتگانه را در ارتباط با رسانه مورد بررسي قرار دهند.
وي اهميت كيفيت برقراري ارتباط را بيشتر از كميت آن برشمرد و خاطرنشان كرد: برقراري ارتباط خود از موضوعات و پديده هاي پيچيده جوامع بشري بوده كه مستلزم شناخت و افزايش آگاهيها و مهارتها در زمينه ارتباطات است، يك ارتباط مفيد و اثربخش زماني رخ مي دهد كه پيام ارسال شده توسط فرستنده با همان مفاهيم مدنظر، توسط گيرنده دريافت شود و نتيجه منتشر شده در جامعه همان هدف و خواسته ي مشخص شده باشد.
فيروزيان با تأكيد بر اين كه نتايج نافع حاصل از يك ارتباط مفيد و موفق بسيار بيشتر از چندين ارتباط ناموفق است، يادآور شد: روابط عمومي براي ارتباط با رسانه كه نقطه اتصال سازمان با جامعه است تنها به كميت ارتباط بسنده نكنند، بلكه براي برقراري ارتباط تأثيرگذار و تأثيرپذير كيفيت را با استفاده از تحليل هفتگانه بالا برده و نتايج مطلوب و فراخور سازمان و اجتماع را كسب كنند.