شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ضرورت تحليل محتوا و گفتمان در حوزه ارتباط روابط عمومي با رسانه
سه شنبه، 21 شهریور 1396 - 12:04 کد خبر:31253
مدرس جامعه شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان بر اهميت تحليل ارتباطات بر اساس تحليل محتوا و گفتمان در حوزه ارتباط روابط عمومي با رسانه تأكيد و اظهار كرد: بدون تحليل فرايند ارتباط نمي ‎توان يك ارتباط را به نحو كامل شناخت و تفهيم ظاهري و باطني آن را آشكار كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مدرس جامعه شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان بر اهميت تحليل ارتباطات بر اساس تحليل محتوا و گفتمان در حوزه ارتباط روابط عمومي با رسانه تأكيد و اظهار كرد: بدون تحليل فرايند ارتباط نمي ‎توان يك ارتباط را به نحو كامل شناخت و تفهيم ظاهري و باطني آن را آشكار كرد.

سارا فيروزيان در گفت و گو با ايسنا- افزود: يك روابط عمومي توانمند بايد براي شناخت كامل و تحليل ارتباط توانايي تحليل محتوا، پيام، فرستنده، گيرنده، بازتاب و ... را داشته باشد.

اين جامعه ‎ شناس يكي از اركان اساسي ارتباط موفق روابط عمومي با رسانه را شناخت تحليل هفتگانه دانست و گفت: هفت ركن تحليل هفتگانه عبارتند از تحليل محتوا و پيام، تحليل فرستنده، تحليل گيرنده، تحليل كانال ارتباطي، تحليل مخاطب، تحليل بازتاب و تحليل شرايط وقوع ارتباط؛ كه روابط عمومي ‎ ها بايد اين تحليل هفتگانه را در ارتباط با رسانه مورد بررسي قرار دهند.

وي اهميت كيفيت برقراري ارتباط را بيشتر از كميت آن برشمرد و خاطرنشان كرد: برقراري ارتباط خود از موضوعات و پديده ‎ هاي پيچيده جوامع بشري بوده كه مستلزم شناخت و افزايش آگاهي‌ها و مهارت‌ها در زمينه ارتباطات است، يك ارتباط مفيد و اثربخش زماني رخ مي ‎ دهد كه پيام ارسال شده توسط فرستنده با همان مفاهيم مدنظر، توسط گيرنده دريافت شود و نتيجه منتشر شده در جامعه همان هدف و خواسته ‎ ي مشخص شده باشد.

فيروزيان با تأكيد بر اين كه نتايج نافع حاصل از يك ارتباط مفيد و موفق بسيار بيشتر از چندين ارتباط ناموفق است، يادآور شد: روابط عمومي براي ارتباط با رسانه كه نقطه اتصال سازمان با جامعه است تنها به كميت ارتباط بسنده نكنند، بلكه براي برقراري ارتباط تأثيرگذار و تأثيرپذير كيفيت را با استفاده از تحليل هفتگانه بالا برده و نتايج مطلوب و فراخور سازمان و اجتماع را كسب كنند.