شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رساله دكتراي ارتباطات در حوزه واقعيت افزوده در ايران دفاع شد
یکشنبه، 12 شهریور 1396 - 23:01 کد خبر:31189
رساله دكتراي ارتباطات در حوزه كاربردهاي ارتباطي فناوري واقعيت افزوده در ايران در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران توسط طاهره ساعدي دفاع شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  رساله دكتراي ارتباطات در حوزه كاربردهاي ارتباطي فناوري واقعيت افزوده در ايران در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران توسط طاهره ساعدي دفاع شد.


به گزارش ايسنا، طاهره ساعدي، دانشجوي دكتراي علوم ارتباطات اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران است كه اكنون رساله خود را با عنوان كاربرد فناوري واقعيت افزوده در روابط عمومي الكترونيك و ارايه مدل مناسب، دفاع كرده است.


او مدعي است، تاكنون حداقل هشت رساله كارشناسي ارشد با موضوع واقعيت افزوده در ايران انجام شده اما همه پژوهش‌ها در حوزه‌هاي فني و دانشگاه‌هاي صنعتي بوده است و هيچ تحقيقي در مورد كاربردهاي ارتباطي اين فناوري در ايران صورت نگرفته است و اين رساله اولين رساله دكتراي ارتباطات در اين زمينه به شمار مي‌رود.


فناوري واقعيت افزوده، امكان افزودن اطلاعاتي به دنياي واقعي از دريچه موبايل، تبلت يا عينك هوشمند را فراهم مي‌كند. اين فناوري كاربردهاي مختلفي در حوزه‌هاي آموزش، صنعت، كشاورزي، گردشگري و پزشكي دارد اما يكي از مهمترين كاربردهاي آن در حوزه‌هاي ارتباطات، تبليغات و برندينگ است.


اپليكيشن‌هاي متعددي با فناوري واقعيت افزوده در دسترس هستند كه در حوزه بازي و سرگرمي مي‌توان به بازي مشهور پوكمون گو و اپليكيشن اسنپ چت اشاره كرد.
ساعدي در اين رساله تاكيد كرده: استفاده از اين فناوري از سوي كاربر مستلزم تحقق سه شرط است: تلفن همراه هوشمند، اينترنت پرسرعت و نرم افزار كاربردي واقعيت افزوده.


‌وي در اين رساله يك هدف اصلي و هشت هدف فرعي داشته است. هدف اصلي وي تعيين كاربردهاي فناوري واقعيت افزوده در نهاد روابط عمومي الكترونيك و ارايه يك مدل مناسب بوده و اهداف فرعي او نيز شامل اين موارد بوده است:


۱- تعيين كاربرد فناوري واقعيت افزوده در خدمات و سرويس‌هاي روابط عمومي الكترونيك به مخاطبان و مشتريان. ۲- تعيين كاربرد فناوري واقعيت افزوده در رسانه‌نگاري مكتوب. ۳- تعيين كاربرد فناوري واقعيت افزوده در فنون و تكنيك‌هاي ارايه محصول و خدمات به مشتريان. ۴- تعيين كاربرد فناوري واقيت افزوده در برگزاري نمايشگاه‌ها. ۵- تعيين كاربرد فناوري واقعيت افزوده در تبليغات و برندينگ. ۶- بررسي تاثير به كارگيري فناوري واقعيت افزوده در جذب بيشتر مخاطبان و مشتريان. ۷- بررسي كاربردهاي فناوري واقعيت افزوده در نهادهاي ارتباطي دنيا. ۸- بررسي موانع به كارگيري و توسعه فناوري واقعيت افزوده در روابط عمومي الكترونيك در دستگاه‌هاي دولتي و بخش خصوصي.


جامعه آماري اين تحقيق، چهار گروه استادان ارتباطات، كارشناسان فناوري اطلاعات، كارشناسان واقعيت افزوده و روزنامه‌نگاران حوزه فناوري اطلاعات بوده است. روش تحقيق وي در اين رساله روش تحقيق تركيبي شامل روش پيمايشي، اسنادي و فراتحليل بوده است.


بر اساس نتايج اين پژوهش، بيشترين كاربرد فناوري واقعيت افزوده در بخش انتشارات روابط عمومي است و فناوري واقعيت افزوده در نهادهاي ارتباطي دنيا بيشتر در حوزه سرگرمي و تفريح كاربرد دارد. همچنين بر اساس نتايج اين تحقيق مهمترين مانع به كارگيري و توسعه فناوري واقعيت افزوده در روابط عمومي الكترونيك در دستگاه‌هاي دولتي و بخش خصوصي، فقدان شناخت از اين فناوري در ايران است.


بر اساس مطالعات انجام شده، حداقل شش شركت در ايران قادر به ارايه خدمات فناوري واقعيت افزوده هستند و تاكنون بيش از ۴۰ شركت و سازمان و نشريه در كشور از اين فناوري در فعاليت‌هاي ارتباطي خود استفاده كرده‌اند.


استادان راهنما و مشاور وي در اين تحقيق، دكتر رها خرازي و دكتر افسانه مظفري بوده‌اند. اين رساله نمره كامل و عالي را از هيات داوري شامل شش استاد داور و ناظر و راهنما و مشاور كسب كرد.