شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي چيست و چه تفاوتي با تبليغات دارد؟ (بخش دوم)
یکشنبه، 6 شهریور 1401 - 09:13 کد خبر:31160
در مطلب شماره قبل گفتيم كه روابط عمومي چيست و چه هدفي را دنبال مي كند و همچنين درباره ابزارهاي روابط عمومي صحبت كرديم. در اين شماره به نقل از سايت chetor به تفاوت تبليغات و روابط عمومي اشاره مي كنيم.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در مطلب شماره قبل گفتيم كه روابط عمومي چيست و چه هدفي را دنبال مي كند و همچنين درباره ابزارهاي روابط عمومي صحبت كرديم. در اين شماره به نقل از سايت chetor به تفاوت تبليغات و روابط عمومي اشاره مي كنيم.

تفاوت تبليغات و روابط عمومي، بحث جيب و جَنَم است. تبليغات از جيب شما مي كاهد اما روابط عمومي به جنم سازمان شما مي افزايد. جنم در لغتنامه به شكل و قيافه معني شده است. روابط عمومي هم دقيقا براي بهبود شهرت و وجهه عمومي فعاليت مي كند. تبليغات به شكل مستقيم و بي واسطه خود را معرفي مي كند و از محصول، خدمت و سازمان حرف مي زند، اما در روابط عمومي سعي مي شود به شكل غيرمستقيم و ناخودآگاه بر مخاطب تاثير گذاشته شود.

مثلا با نوشتن مقاله اي در نشريات مي توانيد تصور و تجسمي از شركت و سازمان به مخاطب ارائه كنيد. ايجاد حس خوب و ذهنيت مثبت، عصاره فعاليت هاي متنوع روابط عمومي است. كار تبليغات كاشت است در حالي كه كار روابط عمومي برداشت است. در تبليغات خود را معرفي مي كنيد و در روابط عمومي كار شما اعتمادسازي است. در حيطه تبليغات معمولا مخاطب دچار شك است و اعتماد دوطرفه شكل نگرفته است، اما در روابط عمومي با حضور عنصر سومي به نام «رسانه» اعتبار رابطه تضمين مي شود.

نكته قابل توجهي كه در بيان تفاوت هاي تبليغات و روابط عمومي موجود است، خلاقيت است. در تبليغات ابتكار عمل صد در صد به دست شما است. اما روابط عمومي از صافي هاي مختلفي مثل رسانه ها يا ناخودآگاه ذهن مخاطب و تحليل او عبور مي كند؛ پس شكل نهايي و تصويري كه ايجاد مي شود، كاملا در قالبي كه پيش بيني مي كنيد جاي نمي گيرد. ضمن اينكه در تبليغات، تمركز بيشتر بر توجه بصري مخاطب است و در روابط عمومي عنصر زبان و كلمات مهم هستند و البته هزينه تبليغات بسيار بيشتر از روابط عمومي است.

اگر خيلي مختصر تفاوت اين دو را بيان كنيم تبليغات مي گويد: «محصول ما را بخريد»، اما روابط عمومي مي گويد: «چرا بايد محصول ما را بخريد». تبليغاتچي ها آنچه را كه مخاطب مايل به شنيدنش است، بازگو مي كنند در حالي كه دوستان روابط عمومي آنچه را كه مخاطب نياز دارد بشنود، گوشزد مي كنند. از همين جمله مي توان دريافت كه چرا هزينه تبليغات در مقايسه با روابط عمومي بسيار سنگين است. گاهي اوقات هزينه هاي تبليغاتي مختلف نظير آگهي ها، بيلبورد، تبليغات محيطي و… در مقايسه با روابط عمومي بسيار سنگين و سرسام آور است.

اخبار را دريابيد
قبل از استخدام و كمك گرفتن از نيروهاي روابط عمومي، بايد كمپين هاي سازمان را شكل بدهيد. سازمان بايد ماهيت اخبار و جريان سازي را بشناسد. براي جريان سازي بايد به دو نكته توجه كرد:

1-چگونگي خلق يك جريان خبري
2-چگونگي پيگيري جريان خبري

دانستن و درك اين نكات براي كسي كه در زمينه روابط عمومي كار مي كند بسيار مهم و حياتي است. وقتي تيم روابط عمومي، جريان و داستان هاي خبري را به خوبي بشناسد، قدرت لازم براي متقاعد كردن كانال هاي مختلف ارتباطي نظير نشريات، مطبوعات، وبلاگ ها و… را دارد. با متقاعد كردن مجاري ارتباطي مختلف مي توان بر صدر اخبار يا در واقع بستر اتفاقات روز قرار گرفت و به شكل غيرمستقيم درباره سازمان صحبت كرد. پس روابط عمومي همواره بايد از جريانات پربازديد و اخبار روز آگاه باشد و تلاش كند راهي براي ارتباط ميان اين اخبار و سازمان ايجاد كند.

داستان گويي را فراموش نكنيد
داستان گويي معمول ترين شكل روابط عمومي است. براي معرفي محصول يا خدمت جديد، شركت، ايده و حتي يك فرد، مي توانيد از داستان گويي بهره بگيريد. مثلا در مورد يك خودرو يا اپليكيشن جديد كه در آستانه ورود به بازار قرار دارد، داستان سازي بسيار مفيد است. با خلق يك داستان درباره آنها، مي توانيد توجه تبليغات و رسانه ها را از آن خود كنيد.

برندهاي معروف دنيا نمونه هاي بي شماري از داستان گويي را در كارنامه خود دارند. داستان گويي استفاده از ميل فراوان انسان ها به شنيدن قصه است كه بيش از هر روش ديگري بر آنها تاثير مي گذارد و البته فراموش نشدني ترين روش از ميان راهكارهاي مختلف روابط عمومي است. براي مثال به برند «اپل» توجه كنيد و داستان هاي بي شماري كه تنها در مورد لوگوي معروف سيب گاز زده آن در سراسر جهان وجود دارد و بنا به مخاطبان مختلف و بخش بندي هاي گوناگون، از موضوعات مذهبي تا صرفا داستانك هاي خنده دار را پوشش مي دهد.

ساير روش هاي خبرسازي در روابط عمومي نظير: نوشتن مقالات و مطالب براي مطبوعات و نشريات گوناگون يا توليد محتوا در رسانه ها نيز تاثيرگذاري خود را دارند، اما هيچ يك اثربخشي داستان گويي را ندارند. برخي از شركت ها با برگزاري رويدادها و دعوت از گروه هاي مرجع، هزينه و وقت زيادي خرج مي كنند. در حالي كه هيچ تضميني براي پوشش خواسته ها و نيات آنان در اين روش وجود ندارد. اين سبك از برنامه هاي روابط عمومي براي كارآفرينان نوپا يا فعاليت هاي دانشگاهي سنگين و پرهزينه است، ضمن اينكه با روش هاي ساده تر مانند نظرسنجي و پرسشنامه هم به نتايجي مشابه مي توان رسيد.

منبع: forbes

 http://forsatnet.ir/