شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، چنانچه مي خواهيد در نمايشگاهي كه شركت مي كنيد بهترين نتيجه را بگيريد بايد به اين مقاله كه توسط سايت پارك بازاريابي ايران ارائه شده است، براي انتخاب بهترين غرفه نمايشگاهي در شش گام توجه كنيد.
1- پلان كل نمايشگاه را از برگزاركننده نمايشگاه بگيريد
تلاش كنيد نقشه هاي سال هاي قبل اين نمايشگاه را پيدا كنيد و تمامي آنها را مورد بررسي قرار دهيد تا براي نحوه اجراي غرفه خود به يك الگوي مناسب برسيد. دقت كنيد بايد در كنار صنايعي كه مشابه صنعت شما هستند يا در كنار استراحتگاه هاي بازديدكنندگان قرار بگيريد زيرا در اين نقاط بازديد كننده بيشتري خواهيد داشت.
2- گوشه و كنار نمايشگاه را بررسي كنيد
واقع شدن غرفه در هر يك از جايگاه ها داراي معايب و مزايايي است كه شما بايد اصلح ترين مكان را براي غرفه تان انتخاب كنيد. وقتي غرفه اي در يك گوشه قرار داشته باشد، طراحي و چيدمان آن غرفه بسيار آسان است، اما چنين موقعيتي در نمايشگاه كار شما را براي ديده شدن توسط بازديدكنندگان كمي دشوار مي كند زيرا وجود غرفه هاي ديگر در جلوي غرفه شما باعث ديده نشدن شما خواهد شد. بيشتر غرفه هايي كه در گوشه هاي سالن هاي نمايشگاهي قرار مي گيرند بازديد كننده كمتري دارند، اما چنانچه غرفه اي در گوشه نمايشگاه داشتيد مي توانيد با يك طراحي جذاب و چيدمان مناسب باعث جذب بازديدكنندگان شويد.
اغلب غرفه هايي كه به صورت جزيره اي در وسط سالن هاي نمايشگاهي هستند بازديد كننده بسيار زيادي دارند اما در چنين شرايطي شما براي اجاره غرفه بايد به موقعيت ورودي اصلي سالن نمايشگاه نيز دقت كنيد؛ يا غرفه خود را در ديد اين ورودي ها قرار دهيد يا از المان هاي تبليغاتي و برندسازي مانند بنر يا پوستر در ابتداي سالن ورودي استفاده كنيد.
3- فضاي داخلي غرفه را متناسب طراحي كنيد
چنانچه سازمان شما داراي چند قسمت مختلف است، بهترين نوع طراحي و چيدمان براي غرفه اين است كه فضاي داخلي غرفه را به چندين بخش تقسيم كرده و براي هر بخش طراحي جداگانه و مرتبط انجام دهيد و اگر فعاليت هاي بخش هاي مختلف سازمان شما از هم مستقل هستند براي هر بخش غرفه اي جداگانه در نمايشگاه تدارك ببينيد. تدارك ديدن غرفه هاي جداگانه براي برند شركت شما اعتبار و آگاهي به همراه خواهد داشت و همچنين با قرار دادن هر يك از بخش هاي سازمان در يك غرفه مجزا مي توانيد در بخش هاي مختلف نمايشگاه ديده شويد، پس مطمئنا بازديد كننده بيشتري خواهيد داشت.
4- به غرفه هاي اطراف خود دقت كنيد
قبل از گرفتن در نمايشگاه، به غرفه هاي اطراف غرفه اي كه در حال تدارك آن هستيد خوب دقت كنيد و ببينيد در اطراف شما چه شركت هايي هستند، زيرا عملكرد آنها در نتيجه و بازدهي عملكرد شما تأثير گذار خواهد بود. چنانچه تمامي غرفه هاي اطراف غرفه شما در خصوص يك صنعت واحد باشند مطمئنا بازديد كننده را از شما دور خواهند كرد زيرا هنگامي كه تجمع جمعيت در يك ناحيه زياد باشد باعث دور شدن ديگر بازديدكننده ها مي شود و ممكن است غرفه شما در ميان غرفه هاي ديگر ديده نشود.
5- در تداركات غرفه نوآوري داشته باشيد
يقينا در غرفه به لحاظ موقعيت و مساحت يك سري محدوديت ها وجود خواهد داشت. آنها را شناسايي كنيد و براساس محدوديت ها خلاقيت و نوآوري هاي لازم را به خرج دهيد، بدين ترتيب مطمئنا بيشتر به چشم بازديدكنندگان خواهيد آمد. براي اجراي خلاقيت در غرفه نمايشگاه ابتدا نياز داريد مخاطبان خود را به خوبي بشناسيد و سعي كنيد سليقه بازار هدف خود را بيابيد؛ به بيان ساده تر مطابق سليقه بازار هدف خلاقيت به خرج دهيد و هرگز در برابر اين محدويت ها تسليم نشويد.
براي مثال چنانچه محدوديت مساحت و فضا براي نمايش محصولات خود داريد مي توانيد از ايجاد يك سقف براي نمايش برخي محصولات استفاده كنيد، حتي مي توانيد براي نمايش دسته اي از محصولات از يك ال سي دي استفاده كنيد يا اگر غرفه شما در موقعيتي است كه كمتر به چشم مي آيد مي توانيد از يك شيوه نوين اطلاع رساني براي معرفي برند و محصولات خود به بازديد كنندگان استفاده كنيد.
6- براي قبل و بعد از نمايشگاه برنامه ريزي كنيد
در فاز اول براي قبل از نمايشگاه برنامه ريزي كرده و در فاز دوم برنامه اي براي زمان برگزاري نمايشگاه و نحوه مديريت غرفه تدوين كنيد و در فاز سوم در نهايت برنامه اي براي بعد از نمايشگاه تهيه كنيد. چنانچه طراحي غرفه شما مناسب براي نمايشگاه و صنعت شما باشد، به راحتي مي توانيد به اهداف تان نزديك شويد و مطمئنا هر سه فاز برنامه هاي شما پياده سازي خواهد شد.
مشاوران بازاريابي در پارك بازاريابي ايران اين برنامه ها را در شركت هاي مختلف پياده سازي كرده و آثار آن را مستند و مقايسه كرده اند. اين نتايج موجب پافشاري و اصرار مشاوران جهت پياده سازي صحيح برنامه ها در شركت ها شده است.
منبع: فرصت امروز