شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مديرعامل يك شركت مبدع اولين سيستم اشتراكي خودرو در ايران ميگويد: افراد با استفاده از صندليهاي خالي خودروهاي خود ميتوانند ضمن كاستن از هزينه سفر به كاهش ترافيك كمك كنند. روزبه پاشا، مديرعامل شركت كاروانرو با اعلام اين مطلب گفت:كاروانرو به همه افراد چه راننده و چه مسافر كمك ميكند تا بتوانند با يكديگر همسفر شوند و حالا بعد از بيش از دو سال فعاليت روزانه بيش از 30 هزار متقاضي در ايران دارد. وي افزود: سيستم اشتراكي خودرو (Car Pooling) يكي از روشهاي مكمل براي كاهش ترافيك و كنترل آلودگي هواست كه در بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي مورد استفاده قرار ميگيرد. در اين سيستم خودروهاي تكسرنشين تشويق ميشوند كه صندليهاي خالي خود را در اختيار هممسيرهاي خود قرار دهند و از خطوط پرسرنشين (HOV) استفاده كنند. اين شيوه اين روزها به يكي از موفقترين كسبوكارهاي اروپا نيز تبديل شده است.
پاشا با بيان اينكه روزانه بيش از 2 هزار راننده و بيش از هزار مسافر در محور تهران - كرج متقاضي سفر اشتراكي هستند، افزود: گزارش رسانههاي خارجي نشان ميدهد كه سيستمهايي نظير blablacar در مونيخ بيش از 6 ميليون مصرفكننده دارند و علاوهبر اينكه در كاهش سفرهاي درون يا برونشهري تاثير گذاشتهاند، بسيار اقتصادي و بهصرفه هستند. در آمريكا نيز Zipcar موفق به جلب 700 هزار عضو شده است. سيستم blablacar در پاريس بهعنوان موفقترين نمونه حدود 40 ميليون عضو دارد و هرماه 4 ميليون نفر از طريق اين سيستم سفر ميكنند. وي تاكيد كرد: Carpooling خودروهاي اضافه را از جادهها حذف ميكند و مكمل موثري براي حملونقل عمومي است. بهويژه در مسيرهايي كه حملونقل عمومي به تنهايي پاسخگو نيست، رانندگان خودروهاي شخصي ميتوانند كمك موثري براي كاهش ترافيك يا بهبود كيفيت هوا باشند. پاشا افزود:به گزارش پليس راهنمايي و رانندگي حدود 60 درصد از خودروهاي شهر تهران تكسرنشين هستند. كاروانرو ميتواند به يكي از راهكارهاي موثر در كاهش ترافيك شهرهاي بزرگ بهويژه تهران و كرج تبديل شود.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4130