شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : معرفي مفهوم اثبات اجتماعي و چگونگي بهره گيري از آن در عصر شبكه هاي اجتماعي
شنبه، 4 شهریور 1396 - 12:41 کد خبر:31083
مشتريان امروزي بسيار هوشمند هستند؛ آنها مي دانند كه يك بازارياب همه تلاش خود را انجام مي دهد تا محصول شركت شما را بفروشد، بنابراين به گفته هاي او كمترين اعتماد را دارند. پس بايد كاري فراتر از بازاريابي و تبليغات مستقيم انجام دهيد. اثبات اجتماعي دقيقا در اين موقعيت كارگزار است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مشتريان امروزي بسيار هوشمند هستند؛ آنها مي دانند كه يك بازارياب همه تلاش خود را انجام مي دهد تا محصول شركت شما را بفروشد، بنابراين به گفته هاي او كمترين اعتماد را دارند. پس بايد كاري فراتر از بازاريابي و تبليغات مستقيم انجام دهيد. اثبات اجتماعي دقيقا در اين موقعيت كارگزار است.

به گزارش ibazaryabiاثبات اجتماعي به اين معناست كه مردم به گفته هاي يك شخص ثالث همچون مشتريان ديگر، متخصصان و ساير تأثيرگذاران اعتماد بيشتري دارند. به همين دليل است كه وقتي يك پست شبكه هاي اجتماعي موردپسند قرار مي گيرد، رفته رفته بر محبوبيت آن افزوده مي شود زيرا كاربران به طور ناخودآگاه رفتار كاربران ديگر را تكرار مي كنند.

اين يك اصل اثبات شده است و تحقيقات ثابت مي كنند بيش از ۹۲ درصد مشتريان به گفته هاي اشخاص ثالث بيش از تبليغات و بازاريابي ها اعتماد دارند. به همين دليل است كه بسياري از بازاريابان از اثبات اجتماعي براي رشد كسب وكار خود بهره مي گيرند.

اگر سري به وب سايت هاي شركت هاي مختلف بزنيد، خواهيد ديد از اثبات اجتماعي براي رشد كسب وكار استفاده مي كنند.

توصيه هاي متخصصان در كسب وكارهاي B2B و خوشحالي مشتريان راضي براي ساير كسب وكارها نمونه اي از كاربرد اثبات اجتماعي براي كسب وكارها است.

۳ راه براي بهره گيري از اثبات اجتماعي

اما همانطور كه گفتيم امروزه مشتريان بسيار هوشمند هستند. اگر آنها متوجه شوند كه شما از راهكارهاي اثبات اجتماعي براي افزايش فروش خود استفاده مي كنيد، احتمال اينكه نسبت به آن بي اعتنا باشند، بسيار زياد است.

روابط خود را با تأثيرگذاران تقويت كنيد

كمك گرفتن از بازيگران يا هنرمندان نيز نوعي استراتژي است كه اكثر برندها از آنها استفاده مي كنند اما توصيه مي كنيم تأثيرگذاران صنعت خود را آگاهانه انتخاب و سعي كنيد اين تأثيرگذاران افرادي باشند كه واقعا مشتريان هدف شما به تخصص او اعتماد دارند.

براي اين انتخاب كافي است نگاهي به رفتارهاي مخاطبان هدف تان در توييتر بيندازيد. بدين ترتيب خواهيد ديد كه چه كساني نفوذ بيشتري روي مخاطبان شما دارد؟ چه كسي محبوب است؟ و چه كسي بيشتر مورد توجه كاربران هدف شما است؟

براي شروع برقراري ارتباط با آنها بهتر است ابتدا شروع به اشتراك گذاري پست هاي آنها كنيد و براي آنها كامنت بگذاريد و كم كم توجه آنها را به خودتان جلب كنيد.

بهترين راه براي كمك گيري از آنها اين است كه يك پادكست مصاحبه اي به همراه آنها ضبط كنيد.

مشتريان فعلي خود را براي همراهي تشويق كنيد

درحالي كه تأثيرگذاران نقش گسترده اي در افزايش اعتماد كاربران تان دارند، مشتريان فعلي شما نيز مي توانند در اين امر شما را ياري كنند.

در نظر داشته باشيد كه مشتريان فعلي شما محصول را از ديدگاه ساير مخاطبان مي بينند و مي توانند دقيقا به مشكل اصلي اشاره كنند.

به عنوان مثال، شما مي توانيد به افراد و مشترياني كه پست توييتر شما را به اشتراك بگذارند و بيشترين بازخورد را بگيرد، جايزه بدهيد. بدين ترتيب مردم مشتاق خواهند بود كه در گسترش برندتان به شما كمك كنند.

چنين استراتژي هايي، يك بازي برد-برد بوده و علاوه بر اينكه به شما كمك مي كند برندتان را توسعه دهيد، به مشتريان كمك مي كند تا به جايزه برسند و به كاربران نيز كمك مي كنند با يك محصول خوب آشنا شوند.

از مشتريان تان بخواهيد به فرآيند بازاريابي تان بپيوندند

همانطور كه گفتيم مشتريان شما به گفته هاي مشتريان ديگر بيشتر از آنچه شما مي گوييد اعتماد دارند.

يكي از راهكارهايي كه شما مي توانيد از آن استفاده كنيد، همراهي كردن مشتري در ترويج محصولات تان است.

به عنوان مثال، اگر شما وبينارهايي را برگزار مي كنيد، مي توانيد از مشتريان راضي خود بخواهيد در اجراي وبينار به شما كمك كنند يا مي توانيد كمپين هايي را برگزار كنيد و به گونه اي از مشتريان خود بخواهيد پستي در ارتباط با محصول شما منتشر كنند.

به عنوان مثال، اگر در زمينه پوشاك هستيد، محصولات شما را پوشيده و در شبكه هاي اجتماعي خود منتشر كنند و شما كسي را كه بهترين تركيب را با لباس شما انتخاب كرده است به عنوان برنده انتخاب كنيد.

 

منبع: فرصت امروز