شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، تبليغات چطور بر رفتار مصرف كننده تاثير مي گذارد؟ تبليغات چه تاثيري بر سهم بازار شركت ها و بر بودجه بازاريابي دارد؟ در اين مطلب كه توسط سايت chetor ارائه شده است به تاثير تبليغات بر رفتار مصرف كننده و اهميت تبليغات براي شركت ها، به ويژه شركت هاي نوپا مي پردازيم. همچنين به نقش تبليغات در شكل دهي نگرش مصرف كننده نسبت به محصولات اشاره مي كنيم.
تبليغات
در جوامع غربي يك كودك سالانه به طور متوسط بيش از ۴۰ هزار آگهي تبليغاتي مي بيند. شركت هايي مانندP&G، AT&T و تايم وارنر سالانه حدود ۴ ميليارد دلار صرف تبليغات مي كنند. تبليغات يعني «ارتباط جمعيِ يك سويه توسط پيام هايي با موضوع محصول يا خدمتي كه براي آن پول پرداخت مي شود.»
تبليغات، روابط عمومي، فعاليت هاي تبليغي براي فروش و فروش شخصي ابعاد اصلي آميخته طرح بازاريابي هستند. تبليغات بايد همه جا و همه وقت در معرض مشتري قرار بگيرد. هزينه اي كه شركت ها صرف تبليغات مي كنند شگفت انگيز است. مثلا شركت هاي دارويي هزينه اي معادل دو برابر هزينه هاي تحقيقات واقعي را صرف تبليغات مي كنند! در ميان شركت هاي گوناگون، شركت هاي توليد بازي و اسباب بازي بيشترين هزينه را به تبليغات اختصاص مي دهند. تبليغات همچنين نقش مهمي در توسعه فروش و افزايش سهم بازار دارد.
تبليغات و سهم بازار
معمولا كسب وكارها براي حفظ سهم بازارشان پول هنگفتي را صرف تبليغات مي كنند. شركت ها براي رقابت با كسب وكارهاي رقيب بايد پيوسته خود را به مشتري يادآوري كرده و جايگاه نخست را در ذهن آنها داشته باشند. در غير اين صورت، سهم بازارشان را به رقبا مي بازند. اغلب، كسب وكارهايي كه سهم كوچك تري از بازار دارند يا تازه وارد هستند، نسبت به كسب وكارهاي بزرگ تر به تبليغات بيشتري نياز دارند. دليل اين مسئله «فرآيند واكنش به تبليغات» است. بر اين اساس، تبليغات باعث افزايش سهم بازار تا اندازه معيني مي شود و پس از آن فروش به دليل عدم بازگشت مشتريان و عدم تكرار خريد دچار ريزش مي شود.
بنابراين شركت هاي با سهم بازار بزرگ، بيشتر بر تبليغاتِ يادآور كه آنها را در ذهن مشتري ماندگار مي كند، تمركز مي كنند. در مقابل رقباي كوچك تر براي افزايش سهم بازارشان نياز به تبليغات بيشتري دارند. آنها براي ايجاد آگاهي از وجود محصولات شان و افزايش فروش و سهم بازار به بودجه بالايي براي تبليغات نياز دارند. بر مبناي «فرآيند واكنش به تبليغات» كسب وكارها و محصولات نو براي ديده شدن در بازار هدف و حفظ اين وضعيت براي تحقق خريد، نياز به سرمايه گذاري بيشتري در تبليغات دارند.
تاثير تبليغات بر رفتار مصرف كننده
آيا اين جمله ها براي تان آشنا هستند؟
• «پُشتم گرمه …»
• «هيچ كس تنها نيست …»
• «هم مزه هر لحظه!»
تبليغات تاثير شگرفي در زندگي روزمره مصرف كننده ها دارد. بمباران پيوسته مشتري با پيام هاي گوناگون، بر آنچه او مي خورد، مي نوشد، مي پوشد و تماشا مي كند تاثيرگذار خواهد بود. تبليغات در جوامع مختلف به حدي قدرتمند است كه حتي در انتخاب رئيس جمهور يك كشور اثر مي گذارد.
مهم ترين اثر تبليغات، تبديل باور منفي درباره يك محصول به باوري مثبت درباره آن است. مثلا «نينجا كورپ» (Ninja Corp) براي تبليغ كلاس هاي ورزش هاي رزمي اش (كه والدين تصويري سخت و خشن از آن داشتند) از توله سگ هاي دوبرمن استفاده كرد، با اين پيام به پدر و مادرها نشان داد كه كودكان شان در عين ظريف و كوچك بودن مي توانند قوي و محكم باشند. اين تبليغ در جلب نظر پدر و مادرها و ايجاد علاقه براي آموزش ورزش هاي رزمي به كودكان شان موفق بود.
تبليغات همچنين به شكل دهي نگرش مصرف كننده نسبت به ويژگي هاي محصول و تغيير اولويت هايش كمك مي كند. مثلا با تمركز بر تركيبات سالم تر در تبليغات غذاي كودك، مي توان نگاه مصرف كننده را نسبت به خوراكي هاي شيرين تغيير داد.
خلاصه كلام
تبليغات، سرمايه گذاريِ مهمي براي كسب وكارها به شمار مي رود. كسب وكارهايي كه با برنامه ريزي مناسب سهم بزرگي از بازار را از آن خود مي كنند، مي توانند بودجه كمتري به تبليغات اختصاص دهند. كسب وكارهاي تازه وارد يا كسب وكارهايي كه سهم بازار كوچكي دارند، مجبورند هزينه هاي بالايي صرف تبليغات كنند، زيرا بايد مشتريان را از وجود محصول شان آگاه و از اين آگاهي محافظت كنند.
منبع: فرصت امروز