شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، با گسترش موبايل و هوشمند شدن آن و همچنين ميزان استفاده كاربران آنها، فرصتي طلايي براي بازاريابي با موبايل پديد آمده است. اما تبليغات در موبايل هم به عنوان زيرمجموعهاي از اين تلاشها، به دنبال آن است كه با ارسال پيامهاي متني يا گرافيكي به موبايل مشتريان، آنها را ترغيب به خريد كند. اين تبليغات ميتوانند به شكل بنر يا كليپهاي ويدئويي هم باشند و در وبسايتهاي مناسب موبايل، اپليكيشنها، بازيها و... به نمايش درآيند. بسياري از فعالان بازاريابي انتظار دارند كه تبليغات موبايل هم به شكل مشابه با تبليغات آنلاين عمل كند، اما تفاوتهايي بين آنها وجود دارد.تبليغات در موبايل، قدرتي خارقالعاده دارد كه ناشي از «محيط» و زمينه تبليغ است. همانطور كه گفته شد با افزايش تعداد كاربران موبايل و ميزان استفاده آنها از اين ابزار و همچنين دسترسي آسان به آنها، تبليغات در موبايل ميتواند قدرت و نفوذ تلاشهاي ما را به شدت افزايش دهد. در بين كارشناسان، اصطلاحاتي در مورد اولويتهاي تبليغات و جلب مشتريان بيشتر وجود دارد.
در عصر ديجيتال، آنها از اهميت «محتوا» و پيامهاي ارسالي براي مشتريان سخن ميگويند: «محتوا» شاه است! استدلال آنها اين است كه با محتواي مناسب و جذاب و مكرر، علاوهبر آنكه جايگاه يك كسبوكار در جستوجوهاي اينترنتي بهبود مييابد، مشتريان هم تمايل بيشتري به پيگيري مطالب و كالاها و خدمات شما خواهند داشت.با اين حال، اگر محتوا شاه باشد، «محيط» امپراتور خواهد بود. براي بازاريابان، انتقال پيام درست به فرد درست و در زمان و مكان درست مانند آرزوي پرواز كردن است. تبليغات در تلويزيون، رسانههاي چاپي و راديو ميتواند پيام شما را به مخاطبان گستردهاي برساند، اما دست يافتن به مخاطب درست، كار دشواري است و هزينههاي بسياري دارد. ضمن آنكه ارسال پيام در زمان و مكان مناسب هم در اين روشها با موانع فراواني همراه است. بخشي از اين مشكلات با ظهور تبليغات آنلاين حل شد و بقيه آن بر عهده تبليغات با موبايل ماند.
با گسترش رسانههاي ديجيتال و امكان استفاده از تبليغات آنلاين اين امكان براي بازاريابها فراهم شد كه با استفاده از روشهايي بهطور همزمان به مشتريان گسترده و محدودشده دست يابند.با اين حال و با وجودي كه امكان دستيابي به مخاطبان محدودشده و هدفگذاريشده فراهم شد، همچنان مساله «مكان درست» باقي ماند. بازاريابان بايد مطمئن ميشدند كه مخاطب آنها در مكان مناسبي پيام آنها را دريافت كند (بهعنوان مثال، غالبا فرد آنلاين در خانه يا محيط كار خود بود). در اين حالت تا حدودي ميشد با توجه به زمان، تعيين كرد كه فرد در خانه است يا محل كار و براساس آن پيام درست را ارسال كرد. اما برخي از پيامها نياز بودند كه در زماني غير از اين دو ارسال شوند و در همين حال از موقعيت مخاطب اطمينان صد درصد حاصل شود. اين مشكل با گسترش موبايل و بهويژه موبايلهاي هوشمند حل شد.
اكنون ميتوان پيامهاي بازاريابي را به مخاطبان گسترده و محدودشده و در هر زمان و مكاني انتقال داد. از موقعيتياب موبايل ميتوان استفاده كرد تا پيامهاي مرتبط را در ساعات مرتبط به مخاطب رساند و بسياري از آنها هم از چنين موضوعي استقبال ميكنند. آنها هم به دنبال آن هستند كه با توجه به محدوديتهاي زماني و فكري خود، در كوتاهترين زمان به تصميمگيري رسيده و تنها پيامهاي مورد نياز خود را دريافت كنند. از همين رو، موبايل بهطور روزافزوني به عنوان ابزار بازاريابي استفاده ميشود كه ميتواند به خوبي مشتريان هدف را پيدا كند، محتوا را با توجه به نيازها و سلايق آنها تغيير داده و با توجه به طبيعت اين ابزار، محيطي تعاملي هم براي مشتريان به ارمغان ميآورد.
اين ويژگيها و قدرت منحصربهفرد تبليغات با موبايل باعث شده تا روز به روز، كسبوكارهاي بيشتري از آن استفاده كنند. براساس پژوهشي كه 4 سال پيش در آمريكا انجام شد، فعالان بازاريابي ايالات متحده 1/ 7 ميليارد دلار در سال روي تبليغات با موبايل هزينه ميكردند كه با توجه به روند شروع شده از سالهاي پيش از آن، ممكن است اين رقم هماكنون به 3 يا 4 برابر آن زمان هم رسيده باشد. در هر صورت، در مقايسه با زماني كه ما در موبايلهاي خود صرف ميكنيم، اين ارقام بسيار اندك هستند. آن را با هزينههاي هنگفتي مقايسه كنيد كه براي تبليغات در ساير كانالهاي بازاريابي، مانند تلويزيون، رسانههاي چاپي و راديو خرج ميشود. به عنوان مثال، همان پژوهش نشان ميداد كه بازاريابها 19 درصد از دلارهاي خود را در تبليغات چاپي خرج ميكنند، درحاليكه مشتريان تنها 5 درصد زمان خود را در آنجا به سر ميبرند.
در همين حال، با وجود آنكه افراد 20 درصد از زمان خود را در موبايلهاي خود به سر ميبرند، تنها 4 درصد از بودجههاي بازاريابي به تبليغ در موبايل اختصاص مييابد. از طرف ديگر، همان زماني كه هزينهكردهاي تبليغات در موبايل آمريكا برابر با 1/ 7 ميليارد دلار بود، برآورد ميشد كه اين تبليغات درآمدي تا 30 ميليارد دلار براي كسبوكارها به ارمغان بياورند. در اين صورت، بازگشت سرمايه قابل توجه اين سرمايهگذاري و سرعت بازگشت آن، لزوم آن را براي هر بازارياب و مدير كسبوكاري گوشزد ميكند.در حال حاضر، از بودجه بازاريابي با موبايل در سطح جهان، نيمي از آن صرف تبليغات جستوجو با موبايل ميشود كه بيشتر آن در گوگل سرمايهگذاري ميشود كه محبوبترين موتور جستوجوي موبايل در جهان است. از اين رو، بايد به بررسي طولاني درباره نحوه تبليغات جستوجو، بهبود SEO، راحتسازي تجربه مخاطب و گزينههاي پس از جستوجو پرداخت.پس از تبليغات جستوجو و بهبود جايگاه شركت در جستوجوهاي اينترنتي، تبليغات تصويري و بصري با 45 درصد از بودجه قرار ميگيرند و ساير هزينهها هم صرف ارسال تبليغات متني به موبايل و ايميل مشتريان ميشود.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4126