شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كلينيك كسب و كار / پرسش و پاسخ درباره راه اندازي مديريت روابط با مشتريان
شنبه، 28 مرداد 1396 - 09:04 کد خبر:30992
پرسش: صاحب كسب و كار متوسطي هستم و قصد دارم براي شركت واحد مديريت ارتباط با مشتري راه اندازي كنم. چه توصيه اي براي من داريد؟

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، پرسش: صاحب كسب و كار متوسطي هستم و قصد دارم براي شركت واحد مديريت ارتباط با مشتري راه اندازي كنم. چه توصيه اي براي من داريد؟

پاسخ كارشناس: نخستين موضوعي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه راه اندازي دقيق و درست سيستم مديريت ارتباط با مشتري يا همان CRM يكي از فعاليت هاي پيچيده هر سازماني است. از آنجايي كه CRM يك فرآيند است كه بخش هاي مختلف يك سازمان را درگير مي كند، هماهنگي و اجراي آن مشكل است.

معمولا بخش فروش، روابط عمومي، امور مالي، انفورماتيك و مديريت در اين فرآيند درگير هستند. اين مديريت همانند مديريت هاي ديگر يك سازمان نيست كه چند كارمند مستقل داشته باشد و كار مشخصي را انجام دهند. در واقع مسئول CRM فرآيندي را در سازمان جاري مي كند كه توسط بخش هاي مختلف اجرا مي شوند و همين كار را مشكل مي كند.

پيشنهاد مي كنيم در ابتدا يك متخصص باتجربه را در اين خصوص استخدام و خود شما نيز مطالبي را در اين زمينه مطالعه كنيد. سپس جلسه اي با حضور همه واحدهاي درگير برگزار و تصميم قاطع خود را براي اجراي CRM در شركت بيان و از همه درخواست كنيد با فرد يا افراد مسئول همكاري كنند. اين جلسات هماهنگي را به صورت دوره اي برگزار كنيد. در غير  اين صورت كارها به خوبي پيش نخواهد رفت.

مي توانيد از نرم افزارهاي موجود در بازار استفاده كنيد، اما هر شركتي مسائل خاص خود را دارد و درنهايت اگر مي خواهيد CRM به خوبي در سازمان شما اجرا شود مجبور خواهيد شد يك نرم افزار اختصاصي براي خود سفارش دهيد. نكته آخر اينكه يك اتاق فكر ويژه براي اين منظور ايجاد كنيد. خروجي اين اتاق فكر بايد اين باشد كه با مشتريان شركت از جهات مختلف چطور رفتار شود. سپس تصميمات تصويب شده براي اجرا به واحد CRM ابلاغ شوند.

 

منبع: فرصت امروز