شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بايد ها و نبايد هاي شعار تبليغاتي
دوشنبه، 23 مرداد 1396 - 09:31 کد خبر:30921
شعار تبليغاتي بايد به آساني به خاطر سپرده شود و دير از ذهن ها فراموش شود. براي به خاطر سپاري آسان يك شعار مي توان از كلمات موزون و جناس و شعرگونه استفاده كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، 1- شعار تبليغاتي بايد به آساني به خاطر سپرده شود

شعار تبليغاتي بايد به آساني به خاطر سپرده شود و دير از ذهن ها فراموش شود. براي به خاطر سپاري آسان يك شعار مي توان از كلمات موزون و جناس و شعرگونه استفاده كرد.

به همين دليل است كه اكثر شركت ها در آگهي هاي تبليغاتي خود از واژه هاي شعرگونه و تصاوير متحرك استفاده مي كنند.

2- شعار تبليغاتي تا حد امكان كوتاه باشد

هرچه شعار تبليغاتي كوتاه تر باشد، تبليغ مؤثرتر خواهد بود و تأثير بيشتري بر مشتري مي گذارد و بهتر به ياد مي ماند.

به ياد داشته باشيد بهترين شعارهاي دنيا معمولا پنج كلمه بيشتر نيستند.

3- شعار تبليغاتي بايد عاميانه باشد

اگر مردم عادي مشتريان شما هستند از كلمات تخصصي و حرفه اي استفاده نكنيد، همچنين بهتر است شعار شما احساسي باشد تا منطقي زيرا بيشتر خريدها احساسي هستند تا منطقي.

4- شعار تبليغاتي بايد حداقل يك مزيت و برتري را نسبت به رقبا بيان كند

بايد با شنيدن شعار تبليغاتي پي به مزيت رقابتي برد، همچنين نيازي از مشتري را كه مي تواند برطرف كند مشخص كرد.

به شعاري كه تاژ براي خود انتخاب كرده و بر كيفيت محصول اشاره دارد دقت كنيد؛ «هميشه كيفيت، هميشه تاژ.» درحالي كه رقيبش شامپو پرژك اين شعار را انتخاب كرده «طبيعت منشأ پاكيزگي.»

5- شعار تبليغاتي بايد باورپذير باشد و دور از ذهن نباشد

اگر يك شعار آنقدر دور از واقع باشد كه تمسخر شنونده را برانگيزد و در او احساس منفي ايجاد كند، در فروش تأثير منفي ايجاد مي كند. براي مثال مي توان به شعار قبلي چسب رازي اشاره كرد؛ «چسب رازي، بهترين چسب دنيا.»

آيا به نظر شما چسب رازي بهترين چسب دنياست؟

به همين منظور چسب رازي شعار خود را تغيير داده است، به طوري كه دور از ذهن نباشد و همچنين موزون بودن خود را حفظ كند. به دو كلمه متناسب رازي و راضي دقت كنيد؛ «همه راضي، از چسب رازي.»

مثال ديگر شركت هواپيمايي مالزي كه چندي پيش يكي از هواپيماي شركت ناپديد شد و هيچ خبري از آن نشد.

پس  از ين ماجرا شركت جهت افزايش مشتريان خود شعار زير را انتخاب كرد؛ «اگر نمي دانيد به كجا مي خواهيد سفر كنيد، پروازهاي مالزي را انتخاب كنيد.»

انتشار اين شعار باعث خشم بازماندگان قربانيان هواپيماي ناپديد شده مالزي شد كه در نهايت شركت مجبور شد شعار خود را حذف كند.

6- شعار تبليغاتي بايد متمايزكننده محصول يا خدمات باشيد

شعار تبليغاتي بايد تفاوت يك محصول با محصول هاي شركت رقيب را به  روشني نشان دهد. براي مثال مي توان شعار زير را ذكر كرد.

بس: با بس تفاوت را احساس كنيد.

پروشه: جايگزيني نيست.

فولكس واگن: كوچك فكر كنيد.

آي مكس: بزرگ فكر كن.

7- شعار تبليغاتي قابل  استفاده توسط رقبا نباشد

شعار تا حد امكان به گونه اي طراحي شود كه نام برند را در خود داشته باشد و براي ديگر رقبا قابل  استفاده نباشد. مثلاً:

- سن ايچ و ديگر هيچ

- مهنام، خوشمزه و خوشنام

- فقط بيك مثل بيك مي نويسد.

و در نقطه مقابل مي توان به شعار تبليغاتي شركت يخچال سازي امرسان اشاره كرد؛ «زيبا جادار مطمئن.»

يا شركت پاكسان و چرخ  خياطي كاچيران كه از يك شعار تبليغاتي استفاده كرده اند؛ «كاچيران به اقتصاد خانواده مي انديشد و پاكسان به  سلامت خانواده مي انديشد.»

در اين شعار اصلا به نام برند و ويژگي متمايز اشاره نشده است، همچنين شعار تبليغاتي شامپوهاي سان سيلك «سان سيلك يعني زندگي منتظر نمي ماند.»

اين شعار با محصول هيچ مرتبط نبوده و همچنين حس بي تفاوتي يا حتي منفي را در شنونده القا مي كند.

8- شعار تبليغاتي بايد احساسات يا حس غرور را در مشتريان تشديد كند

مصرف كننده پس از شنيدن شعار تصور كند در صورت استفاده از محصول احساس خوبي خواهد داشت. مثلاً:

- بانك كارآفرين: دانش جهاني راه حل ايراني

صابون پيرس: آماده شويد تا به بانوي زيبا تبديل شويد

لورئال: چون شما ارزشش را داريد

شامپو بچه جانسون: اشك بس است.

و در نقطه مقابل شعارهايي هستند كه خنثي بوده و هيچ ارزش حسي ندارند. مثلاً تبليغ پوشاك هاكوپيان؛ «همگام با پيشگامان صنعت پوشاك جهان.»

9- شعار تبليغاتي بايد مشتري را به عمل و كاري دعوت  كند

مثلا شركت اپل از مخاطبش مي خواهد كه متفاوت فكر كنند يا شركت كوكاكولا؛ «كوكاكولا بنوشيد، متفاوت فكر كنيد.»

 

منبع: فرصت امروز