شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كوتاه سازي محتوا در بازاريابي محتوايي
چهارشنبه، 25 مرداد 1396 - 10:50 کد خبر:30880
اگر كمي دقت كنيد و جتي در رفتار خود تامل كنيد با من هم عقيده خواهيد بود كه مردم اصولاً علاقه مند هستند كه به ديگران محتواي جالبي را كه ديده اند، مثلاً ويدئويي جالب توجه اي را كه تماشا كرده اند نشان دهند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اين مقاله سعي داريم با استفاده از يك مثال به مبحث كوتاه سازي محتوا در بازاريابي محتوايي بپردازيم. مدتها قبل يك ايده تبليغاتي براي يك نوشيدني شامپايني توليد شده توسط برند Second Romances مطرح شد كه هدف آن زناني بود كه دهه ي سوم زندگي خود را مي گذراندند. يعني دقيقاً مخاطبان آنها بانواني كه بين ۳۰ تا ۴۰ ساله هستند، داشت.

 

اين برند مي خواست براي اين نوشيدني خود، ويدئويي تبليغاتي را بسازد، اما نگراني اصلي در اين مسأله، اين بود كه مردم تلويزيون را كمتر تماشا مي كنند. بر همين اساس در استراتژي كه طرح ريزي شد، دو موضوع را دنبال كردند. اول اينكه اجباري نيست كه اين ويدئو تجاري باشد. بلكه به جاي آن مي توانست شامل محتوايي باشد كه مشتريان به ديدن آن علاقه دارند و در همين زمان بود كه ايده ي ساخت داستان هاي عاشقانه مطرح شد. دومين نكته اي كه بايد به آن پرداخته مي شد مدت زمان اين ويدئوها بود. اگر خيلي طولاني مي شد اصل موضوع در آن گم مي شد و بيننده پيام تبليغاتي را دريافت نمي كرد. بنابراين ايده ي ۹۰ ثانيه اي بودن آن را مطرح كردند.


اين ايده هيچ وقت اجرا نشد. و دوره ي آن به قبل از youtube و ويدئوهاي موبايل بر مي گردد. بينندگان آن خيلي كمتر بودند و هزينه ي توليد آن خيلي بالا بود. اما چيزي كه واضح است اين است كه در حوزه بازاريابي محتوايي، مفهوم جديدي كشف شد:
محتواي سريع و كوتاه يا همان Snackable Content
snackblecontent

محتواي كوتاه چيست؟
در سال ۲۰۱۲ آژانس تحقيقات Pew، يك بررسي روي متوسط مدت زمان محبوب ترين ويدئوها انجام داد. روند واضح و روشن بود:


محبوب ترين ويدئو ها كوتاه هستند و ۲۸ درصد از ويدئوهاي محبوب زماني حتي كمتر از يك دقيقه دارند.


معني اصلي لغت snack همان ميان وعده اي كوتاه و مختصر و سريع است. اين ايده اساسي محتواي كوتاه است. محتواي كوتاه بخش هايي دارد كه يك هدف را دنبال مي كنند و آن چيزي نيست جز بيان نكات صريح و ساده در راستاي خلق اثري سرگرم كننده.


BuzzFeed را در نظر بگيريد، كه در حال حاضر در زمينه ي Snackble Content در دنيا مطرح و تعيين كننده است.


آمارهاي مربوطه نشان ميدهد ميانگين زمان يك بازديد ازاين سايت ۵ دقيقه است. جالب است بدانيد سايتي كه بيشترين بازديد كننده را به BuzzFeed هدايت مي كند Face book است. و ترافيكي كه از Face book مي گيرد در حدود سه برابر ترافيكي است كه از Google و ساير موتورهاي جستجو مي گيرد.


اساسا snackable content محتوايي است كه كوچكتر شده است تا ساده تر و سريعتر مورد استفاده قرار گيرد و مهمتر از همه اينكه شمارا وادار به اشتراك گذاري كند و شما را براي مشاهده ي ديگر پيام ها ترغيب كند.

اما سئوال اساسي اينحاست كه چگونه محتواي خود را به Snackable Content تبديل كنيم؟

براي اينكه بتوانيد محتوايي كوتاه خلق كنيد روش هايي وجود دارد كه در زير به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
• با قسمت بزرگي از محتوا شروع كنيد.
اين جمله مارك تواين هميشه به ياد من هست كه: اگر زمان بيشتري داشتم، نامه ي كوتاه تري مي نوشتم. اين يعني اينكه آغاز كردن با خلق يك محتواي طولاني و سپس خارج كردن قسمتهايي از آن كار بسيار راحت تري است.

• پيام هاي خود را به شيوه هاي مختلفي عرضه كنيد.
مردم متفاوتند و سلايق متفاوتي دارند. شما مي توانيد يك ايده و يا پيام را به طرق مختلف به آنها نمايش دهيد. آن را tweet كنيد يا از طريق گرافيك و ويدئو آن را منتشر كنيد.

• محتوا ها را به هم متصل كنيد.
فاكتور ذاتي در محتواي كوتاه يا Snackble Content اين است كه مردم پيام هاي كوتاه را يكي پس از ديگري استفاده مي كنند حتي بدون اينكه تعداد آن را بدانند. شايد شما با من هم عقيده باشيد كه شايد يكي از دلايلي كه بسياري از مردم روزانه مطالب زيادي را در Facebook مطالعه مي كنند وجود مطالب منتشر شده كوتاه در آن است. به همين دليل بايد توجه كنيد كه محتواها با هم در يك گروه قرار گيرند و به هم متصل باشند. مثلاً وقتي كسي يك مقاله را مي خواند بايد سريع به او خواندن مقاله ي ديگري پيشنهاد داده شود.

• مطالب كوتاه تان را به اشتراك بگذاريد.
اگر كمي دقت كنيد و جتي در رفتار خود تامل كنيد با من هم عقيده خواهيد بود كه مردم اصولاً علاقه مند هستند كه به ديگران محتواي جالبي را كه ديده اند، مثلاً ويدئويي جالب توجه اي را كه تماشا كرده اند نشان دهند. بنابراين در هر قسمت يك گزينه ي share قرار دهيد و ميزان به اشتراك گذاري ها را به عنوان معيار اندازه گيري عملكردتان در نظر بگيريد.

واقعاً مطمئن نيستم كه ما داريم به سمت توجه به چيزهاي كوتاه و مختصر مي رويم. منتقدان از اينكه ما ديگر مانند قديم به اطراف توجه نداريم شكايت مي كنند و در مقابل آن، بچه ها را مي بينيم كه سري كتابهاي طولاني هري پاتر را مي خوانند يا به بازي هاي كامپيوتري كه داستان پيچيده اي پشت آنهاست علاقه نشان مي دهند. اما اين را مي دانم كه مردم شانس بيشتري براي استفاده از انواع محتواها دارند. در گذشته پيدا كردن چيزي براي خواندن كه وقتي در صف نانوايي ايستاده اي كار سختي بود. اين فرصتي براي محتواهاي كوتاه و ساده است و فرصتي است كه بيش از هر زمان ديگر، تكنولوژي و رسانه هاي جديد در اختيار ما قرار مي دهند.

توصيه مي كنم كه سعي كنيم در ارائه محتوا موجز و كوتاه سخن بگوييم. بنظر مي رسد امروز علاقه مندان به خواندن مطالب سريع و كوتاه بسيار بيشتر هستند.

نويسنده: مسعود محمدي

منبع: www.ibazaryabi.com