شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رهبر رسانه‌ها در كسب‌وكار خود شويد
چهارشنبه، 8 شهریور 1396 - 08:57 کد خبر:30867
روابط عمومي به‌ عنوان يكي كانال ارتباطي مقرون ‌به ‌صرفه اغلب براي رسيدن به اين هدف مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه البته خود داراي تكنيك‌ها اصول خاصي هست.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ايجاد آگاهي در بازار نسبت به حضور و فعاليت خودتان همواره يكي از چالش‌هاي كليدي بازاريابي بر هر كسب‌وكار كوچكي به حساب مي‌آيد. روابط عمومي به‌ عنوان يكي كانال ارتباطي مقرون ‌به ‌صرفه اغلب براي رسيدن به اين هدف مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه البته خود داراي تكنيك‌ها اصول خاصي هست.

 

 اما من تصور مي‌كنم كه مديران كسب‌وكارها خود به ‌راحتي مي‌توانند بخش زيادي از اين فعاليت‌ها را خصوصاً در بخش صنعتي و خدماتي هدايت كنند. البته برخي از مديران هم خود را به دلايلي از اين موضوع كنار كشيده و به آن نمي‌پردازند كه در ادامه راهنمايي مرحله به مرحله را براي شما منتشر مي‌كنم:

زماني را به برنامه‌ريزي براي اين موضوع اختصاص دهيد
– اهداف كسب‌وكار خود را شناسايي كنيد.
– نوع و شيوه انتشار (يا رسانه) موردنظر خود و همچنين مخاطبين را انتخاب كنيد
– پيش از ارتباط برقرار كردن با آنها بخوبي در مورد آنها تحقيق كنيد – به پوشش‌هاي خبري گذشته و فعلي مراجعه كنيد، چه كسي در حال انتشار چه چيزي است و تم هاي اصلي را شناسايي كنيد.

داستان يا همان محتواي خوب و مناسبي آماده كنيد
– براي اين كار شما نياز به يك قلاب ‌داريد. به اين معنا شما يا بايد قلابي جذاب تهيه كنيد كه جلب توجه ديگران را بكند يا اينكه سوار بر موج‌هاي خبري موجود در اجتماع شده و از آنها سود ببريد.

– در صورت امكان بر داستان و محتوا يك شخص حقيقي تمركز كنيد؛ اين فرد ممكن است مدير يك كسب‌وكار، داستان شكل‌گيري يك كسب‌وكار موفق در برابر بسياري از ديگر كسب‌وكار هاي ناموفق يا حتي داستان يك مشتري وفادار باشد.

– قبل از آغاز به نتيجه كار بي انديشيد!!! آيا محتوا تهيه ‌شده واقعاً ارزش خبري دارد؟ آيا اين موضوع واقعاً با هدف شما سازگار است و تأثيرگذاري مورد انتظار را خواهد داشت.

– محتواي خود را در چارچوب رسانه‌اي كه مدنظر قرار داده‌ايد تنظيم كنيد.
 

آن را به اشخاص منتخب معرفي كنيد
– خبرنگار يا رسانه‌اي را كه به دنبال خبري از جنس خبري محتواي شماست را شناسايي كنيد. اگر از نوع مخاطب هدف خود اطمينان داريد، مطمئناً به اين نتيجه مي‌رسيد كه تنها چند خبرنگار معدود هستند كه به نوع محتواي شما علاقه دارند و شما هم در واقع تنها به چند خبرنگار كليدي براي اين كار نياز داريد. بقيه آنها خودشان از راه مي‌رسند.

– پيش از تاريخ معين چند روز به اين خبرنگاران در مورد زمان انتشار محتوا خود اطلاع‌رساني كنيد و همچنين بطور رسمي از آنها دعوت به عمل آوريد.

– به‌منظور برقرار تماس – اغلب خبرنگاران تمايل دارند ابتدا ايميلي در اين رابطه دريافت كنند، سپس مي‌توانيد بصورت تلفني نتيجه را پيگيري كنيد.

– در مورد فعاليت خود خيلي هيجان داشته باشيد تا آنها هم به سمت آنها ترغيب شوند – بدانيد كه هيجان بصورت ويروسي گسترش پيدا مي‌كند.

– از تماس با دفاتر مركزي خبر هراسي نداشته باشيد، خيلي از آنها منتظر چنين تماس‌هايي هستند.

– از تماس اول بازخورد بگيريد و در برخورد با خبرنگارهاي بعدي اگر اشكالي هست آنها را رفع كنيد.

– هراسي نسبت به از دست دادن قدري كنترل بر روي محتوا نداشته باشيد، اين‌ها ممكن است برخي از اصلاحاتي باشد كه توسط خبرنگار لازم و ضروري در نظر گرفته مي‌شود.

– به آنها چيزي را ديكته نكنيد، آنها در اين زمينه تخصص دارند و خوب مي‌دانند كه چه چيزي ارزش خبري ندارد، اگر آنها مخالفت مي‌كنند، پس سراغ يك داستان ديگر برويد.

. . . و در پايان
– انتظار واقع‌گرايانه داشته باشيد – از كوچك شروع كنيد.

– همواره توجه كنيد كه ضمانتي نسبت به پوشش خبري روابط عمومي و تأثيرگذاري آن وجود ندارد، اين شما هستيد كه بايد اين پوشش خبري را بدست آوريد. گاهي حتي ممكن است يك داستان و ماجرا خيلي خوب با ظهور يك خبر بسيار داغ بطور كامل فراموش شود.

– پيگير باشيد و تسليم نشويد – به ياد داشته باشيد كه تنها يك پوشش خبري داغ و جدي مي‌تواند منجر به زير و رو شدن كسب‌وكار شما شود.
 

منبع: www.ibazaryabi.com
محمدرضا گل آقائي