شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنح تفاوت موجود بين تبليغات و روابط عمومي
چهارشنبه، 8 شهریور 1396 - 07:47 کد خبر:30848
اگر به دنبال يافتن شغلي هستيد يا قصد تبليغ برند و كسب‌وكار خودتان راداريد، ممكن است سؤال‌هايي در رابطه با تبليغات در مقايسه با روابط عمومي داشته باشيد. اين دو صنعت باوجود شباهت‌هاي بسيار، دو صنعت كاملاً متفاوت از يكديگر هستند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اگر به دنبال يافتن شغلي هستيد يا قصد تبليغ برند و كسب‌وكار خودتان راداريد، ممكن است سؤال‌هايي در رابطه با تبليغات در مقايسه با روابط عمومي داشته باشيد. اين دو صنعت باوجود شباهت‌هاي بسيار، دو صنعت كاملاً متفاوت از يكديگر هستند.
ده خصوصيتي كه در ادامه در رابطه با آن‌ها توضيح مي‌دهم به شما كمك مي‌كند تفاوت‌هاي سطحي اين دو صنعت را به‌خوبي بشناسيد:
 
1- فضاي پولي يا پوشش رايگان
تبليغات: شركت براي فضاي تبليغاتي هزينه مي‌كند و شما به‌خوبي مي‌دانيد كه تبليغ شما در چه زماني چاپ مي‌شود يا در رسانه پخش‌شده و روي آنتن مي‌رود.
روابط عمومي: شغل شما به دست آوردن توجه و تبليغات رايگان براي شركت است و اين شامل كنفرانس‌هاي خبري تا مطالب مطبوعاتي مي‌شود.
 
2- كنترل خلاقانه يا عدم كنترل
تبليغات: ازآنجايي‌كه براي فضاي تبليغاتي موردنظر خود هزينه‌اي پرداخت مي‌كنيد، در رابطه با هر آن چيزي كه در متن آن تبليغ گنجانده مي‌شود كنترل كامل و خلاقانه داريد.
روابط عمومي: در عرصه روابط عمومي شما هيچ كنترلي براي روي اطلاعات منتشرشده از طريق رسانه‌ها نداريد، اينكه آيا آن‌ها اصلاً تمايلي به استفاده از اطلاعات ارائه‌شده توسط شما دارند يا خير. درواقع آن‌ها مجبور به پوشش دادن رويداد يا مطلب مطبوعاتي شما ندارند، چراكه شما بايد چيزي را براي آن‌ها ارسال كنيد و آن‌ها در مورد آن نظر دهند.
 
3- طول عمر
تبليغات: ازآنجايي‌كه براي فضاي تبليغاتي موردنظر خود بايد هزينه‌اي پرداخت كنيد، تا جايي كه بودجه شما اجازه مي‌دهد مي‌توانيد اين تبليغات را تكرار كنيد و از فرصت بازپخش آن بهره ببريد. به‌طوركلي يك تبليغ داراي طول عمر بيشتري نسبت به يك متن تهيه‌شده براي حوزه روابط عمومي است.
روابط عمومي: شما تنها يك مطلب مطبوعاتي در رابطه با محصول جديد براي يك‌بار تهيه و ارائه مي‌كنيد. در رابطه با يك كنفرانس خبري نيز به همين شكل، يعني محتواي شما تنها يك‌بار در ديدرس مخاطبان اين رسانه‌ها قرار مي‌گيرد و يك ويراستار هرگز براي دو يا سه نوبت اقدام به انتشار مطلب مطبوعاتي شما نمي‌كند.
 
4- مصرف‌كنندگان هوشمند
تبليغات: مصرف‌كنندگان در حين خواندن متن تبليغ به‌خوبي مي‌دانند و متوجه مي‌شوند كه هدف از آن فروش يك محصول يا خدمت به آن‌ها بوده است و اينكه ما به‌عنوان مسئول و مدير تبليغات يا روابط عمومي براي رساندن پيام خودمان به وي هزينه‌اي را صرف كرده‌ايم و درنتيجه در برابر پيام گارد مي‌گيرد.
روابط عمومي: زماني كه يك فرد محتوا و متن نوشته‌شده در رابطه با محصول يا خدمت شما توسط يك شخص سوم در يك رسانه را موردمطالعه قرار مي‌دهد يا برنامه‌اي در مورد آن در تلويزيون مي‌بيند، به‌خوبي مي‌داند كه شما هزينه‌اي ريالي در مورد اين پوشش رسانه‌اي نداشته‌ايد و به‌گونه‌اي متفاوت از تبليغات آن را در نظر مي‌گيرد. اين‌گونه درواقع به ايجاد اعتبار و ارزش براي برند كمك شايان توجهي كرده‌ايد.
 
5- خلاقيت يا تنها طنين و اختلالي در روند اخبار
تبليغات: در حوزه تبليغات شما بايد از خلاقيت خود به‌منظور آفرينش كمپين‌ها و محتواي جديد تبليغاتي استفاده كنيد.
روابط عمومي: در بخش روابط عمومي همواره بايد به دنبال يافتن نشانه يا به‌اصطلاح بويي از اطلاعات باشيد و بتوانيد از آن اطلاعات كسب‌شده يك خبر داغ و جنجالي تهيه كنيد. از اين طريق خلاقيت خود را بكار مي‌گيريد، درواقع خلاقيت براي يافتن راه‌هايي براي مطلع شدن از اخبار و اطلاعات جديد.
 

منبع: www.ibazaryabi.com